Práve čítate
Dobré vzťahy s kolegami robia zázraky

Dobré vzťahy s kolegami robia zázraky

Kvalitné pracovné výsledky sú vždy v práci na prvom mieste. Len tak môže byť spoločnosť funkčná a úspešná. Jediný spôsob, ako to zabezpečiť, je pozitívna atmosféra a dobré vzťahy a pracovisku. Predsa sme len  ľudia. Všetko je o ľuďoch a vždy je to osobné, aj keď ide o pracovné záležitosti v pracovnom prostredí. A s tým je potrebné nevyhnutne počítať.

Medziľudské vzťahy sú základnou stavebnou jednotkou fungovania spoločnosti. Ak chceme byť plnohodnotným členom spoločnosti, komunity, skupiny alebo kolektívu, vždy platia nejaké pravidlá a základné princípy správania sa. Pretože tak ako spoločnosť vie efektívne fungovať len vtedy, keď fungujú ľudia medzi sebou, tak aj v bežnom živote, ak chce človek prežiť, rozvíjať seba aj okolie a tešiť sa zo života, musí fungovať so svojim okolím. Je prirodzené, že s niektorými vychádzame lepšie, pretože zdieľame intenzívnejšie sympatie. V rámci pohodovej pracovnej atmosféry je však nevyhnutné, aby sme s ľuďmi vo svojom okolí vychádzali ústretovo a zaujímali sa o nich aspoň na priemernej úrovni. Výsledky takéhoto snaženia sa jednoznačne prejavia na celkovej efektivite spoločnosti, nehovoriac o tom, že zreteľne spríjemnia aj váš pobyt v nej. V práci trávime veľkú časť svojho života a je škoda kaziť si tento čas, keď by sme si ho naopak vedeli jednoducho spríjemniť.

Čo môžem urobiť ja pre zlepšenie medziľudských vzťahov na pracovisku?

Základom je vždy komunikácia

K plnohodnotnej komunikácii dochádza, keď vám kolega aj šéf naozaj rozumie. Rozumie Vám, Vašej situácii, počúva a dáva relevantnú spätnú väzbu. Najväčšie problémy vznikajú, keď pracujeme s mylným predpokladom, že druhá osoba rozumie správe, ktorú sme jej vyslali. Zlá komunikácia na pracovisku môže viesť k celému radu negatívnych prejavov ako ohováranie, neochota, či nevôľa spolupracovať. S jej správnym zaobchádzaním naopak udržujeme pozitívnu morálku zamestnancov, ktorí prichádzajú s radosťou do práce a plnia si pracovné povinnosti naozaj kvalitne.

Okrem jasnosti a zrozumiteľnosti je veľmi dôležitý dialóg, neutrálny, príjemný a úctivý tón reči a obojstranná ochota riešiť vzniknutý problém a hľadať cestu a kompromis.

Humor

Ako sa hovorí, sranda musí byť, aj keby na chleba nebolo. Príjemný, každodenný situačný humor, ktorý okolie pobaví a neurazí, výrazne zlepší náladu a vzťahy na pracovisku. Odporúčame úsmevné situácie prijať s úsmevom a v tých ostatných vždy nájsť vtipnú stránku a podeliť sa s ostatnými. Samozrejme v hraniciach vhodnosti a slušnosti J.

Kolegovia – kamaráti Vykonávanie práce v dobrom kolektíve je jeden z najčastejších dôvodov, prečo ľudia majú radi svoju prácu. Je málo pravdepodobné, že si budete rozumieť so všetkými kolegami. Vždy sa ale môžete snažiť o vzájomný rešpekt, ktorý často prerastie do minimálne pozitívneho kolegiálneho vzťahu na profesionálnej úrovni. Ostávajte pozitívny a ohľaduplný voči ostatným v kolektíve a nebráňte sa spoločným mimopracovným aktivitám. Práve počas nich je príležitosť v uvoľnenej atmosfére a prirodzenom prostredí zlepšovať medziľudské vzťahy a spoznať sa aj v inom kontexte a situáciách.

Zachovajte si profesionalitu

Vytváranie kamarátstiev na pracovisku je skvelé, no nesmiete zabúdať na to, čo v práci vykonávate a čo je Vašim hlavným poslaním. Hodiny strávené vtipkovaním a zabávaním sú súčasťou príjemného pracovného prostredia a zdravých medziľudských vzťahov, no nesmú mať dopad na Vašu produktivitu. Nezúčastňujte sa na ohováraní. Je to toxický spôsob komunikácie, ktorý narúša stabilné vzťahy a plodí konflikt. Dôvera je významným prvkom pri utužovaní vzťahov a jej narúšanie má na ne nezvratný a negatívny vplyv.

Úcta k sebe aj k ostatným

Jednu stranu mince tvoria vzťahy s okolím. Odvrátenú stranu mince, ktorú často prehliadame a hlavne nevidíme, je vzťah človeka so sebou samým. Je dávno známe, ale často podceňované, že okolie nám zrkadlí vzťah so sebou samým, a to ako sa ja správam k okoliu zasa zrkadlí, aký je môj vzťah k sebe samému.

Snažte sa pomáhať si navzájom a kedykoľvek niekto pomôže Vám, dajte mu výrazne najavo, že si to vážite. Všetci od Vášho nadriadeného až po upratovačku túžia po tom, aby si ich prácu niekto vážil. Nehanbite sa pochváliť kolegu, keď urobí niečo dobre a buďte spokojní aj s výsledkom svojej práce. Takéto správanie otvára dvere k výborným medziľudským vzťahom na pracovisku.

Tipy na zlepšenie medziľudských vzťahov

✓ Vyhýbajte sa konfliktom a nahraďte ich konštruktívnym dialógom bez súdov a hodnotení.
✓ Pozitívny vzťah musíte mať najskôr sami so sebou, aby ste ho mohli mať so svojim okolím.
✓ Akceptujte a tešte sa z toho, že každý sme iný.
✓ Aktívne venujte pozornosť tomu, čo okolie hovorí.
✓ Obetujte svoj čas pre druhých.
✓ Pracujte na svojich komunikačných zručnostiach.
✓ Naučte sa dávať a prijímať konštruktívnu kritiku.
✓ Naučte sa odmeňovať zamestnancov.
✓ Eliminujte rivalitu.
✓ Správajte sa k ľudom tak, ako chcete, aby sa oni správali k Vám.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.