Pokoj a opatrnosť sú kľúčové

Slovenská pošta situáciu okolo koronavírusu neustále sleduje a prijala aj preventívne ochranné opatrenia. Bezpečnosť a zdravie zamestnancov, ako aj zákazníkov sú našou základnou prioritou. Robíme všetko preto, aby sme vytvorili bezpečné prostredie na pobočkách pre zamestnancov aj pre zákazníkov. Je potrebné, aby zamestnanci a zákazníci prijaté opatrenia pokojne a zodpovedne dodržiavali. V rámci preventívnych ochranných opatrení sa riadime pokynmi kompetentných autorít.
Na zákazníckom centre Slovenskej pošty bola tiež zriadená infolinka ku koronavírusu 048/437 88 00, ktorú môžete využiť v pracovných dňoch od 7:30 hod. do 18:00 hod.
Chceme vyzvať najmä vás, našich zamestnancov, aby ste k zavedeným opatreniam pristupovali zodpovedne a chránili seba aj svoje okolie. To, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať, závisí totiž najmä na nás, na našej disciplinovanosti a rešpekte k opatreniam, ktoré autority odporúčajú a zavádzajú. Zároveň by sme radi zdôraznili, že je mnoho dôvodov na opatrnosť, no žiaden na paniku.
Všetky otázky, nejasnosti alebo pochybnosti jasne a nahlas komunikujte so svojim priamym nadriadeným alebo neváhajte kontaktovať našu Koronavírus nonstop infolinku na 02/3232 3838.
Aktuálne informácie o situácii v súvislosti s koronavírusom nájdete aj na intranete Slovenskej pošty.
Na nasledujúcej infografike sme pre vás zhrnuli základné opatrenia, ktoré by ste v týchto dňoch mali dôsledne dodržiavať.

Najčastejšie otázky a odpovede k téme prevencia a šírenie ochorenia COVID-19
Kedy bude dodaný na pošty materiál (letáky) ohľadom prevencie pre zákazníkov a zamestnancov?
Všetky informácie, pracovné postupy a bezpečnostné opatrenia už sú zverejnené na intranete Slovenskej pošty a v podobe letákov už sú v tejto chvíli distribuované sa všetky pracoviská – pošty a útvary Slovenskej pošty. K informáciám sa dostanete kliknutím na banner o informáciách o koronavíruse na intranete.
Otázky o ochorení:
Čo je to koronavírus?
Nový koronavírus z roku 2019 sa teraz nazýva závažný akútny respiračný syndróm koronavírus-2 (SARS-CoV-2), zatiaľ čo choroba s ním spojená sa nazýva COVID-19. SARS-CoV-2, bol identifikovaný v Číne na konci minulého roka a je novým kmeňom koronavírusu, ktorý nebol u ľudí predtým identifikovaný.
Koronavírusy sú vírusy, ktoré cirkulujú medzi zvieratami, ale o niektorých z nich je tiež známe, že ovplyvňujú ľudí. Po infikovaní zvierat sa tieto môžu nakoniec preniesť na ľudí.
Ako sa môžem nakaziť?
Vírus sa prenáša najmä z človeka na človeka. Šíri sa v prvom rade prostredníctvom kvapôčok, ktoré chorý vykašliava alebo vykýchne. Mimo ľudského tela však vírus dokáže prežiť aj niekoľko hodín a preto je možné si vírus z infikovaných povrchov do tela zaniesť aj dotykom v oblasti očí, nosa a úst. Prevencia je dôležitá najmä z dôvodu, že príznaky choroby sa u infikovaných ľudí objavia až neskôr.
Ako sa choroba prejavuje? Aké sú príznaky?
Najčastejšie príznaky ochorenia COVID-19 sú horúčka, únava a suchý kašeľ. Niektorí pacienti zažívali aj bolesti svalov, kĺbov či hrdla, mali upchatý alebo tečúci nos, prípadne hnačku. Odbornú pomoc potrebujú ľudia s horúčkou, kašľom a problémami s dýchaním.
Čo robí Slovenská pošta pre prevenciu a šírenie ochorenia?
Slovenská pošta zavádza s okamžitou platnosťou preventívne opatrenia. Zamestnanci sú povinní dbať na zvýšenú osobnú hygienu, pobočky a iné prevádzkové priestory sú častejšie čistené, dezinfikované a vetrané. Všetky pracoviská s otvorenými priestormi, kde je zamestnanec v priamom kontakte so zákazníkom a tiež doručovatelia budú vybavení respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami. Obsadenosť jednotlivých pobočiek je monitorovaná a regulovaná. Poverení pracovníci bezpečnosti budú zodpovedať za plynulý chod prevádzky a udržanie limitu počtu zákazníkov v priestoroch pobočky. Slovenská pošta sa riadi pokynmi Krízového štábu SR, Úradu verejného zdravotníctva SR, Hlavného hygienika SR, Ministerstva zdravotníctva SR ako aj akcionára Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Aká je najlepšia prevencia ochorenia?
- Od viditeľne chorých ľudí dodržiavajte odstup najmenej jeden a pol metra. Čas strávený v ich spoločnosti kráťte na nevyhnutné minimum.
- Dôsledne si umývajte ruky, používajte vodu a mydlo. Nezabúdajte na hygienu pred jedením alebo prípravou jedla, po návšteve toalety a po návrate domov.
- Povrchy dotykových zariadení si čistite aj niekoľkokrát denne. Čistiť by sa mali aj povrchy, ktorých sa dotýka väčšie množstvo ľudí ako sú kľučky, gombíky vo výťahoch.
- Často nárazovo vetrajte.
- Kašlite a kýchajte do jednorazových vreckoviek, ktoré okamžite zahoďte do uzavretého kontajnera.
- V prípade, že sa chystáte cestovať – obzvlášť ak patríte do rizikovej populácie – zvážte, či je to nutné. Ak musíte vycestovať, dodržiavajte pokyny Svetovej zdravotníckej organizácie, alebo sa poraďte s lekárom či odborníkom na informačnej linke Úradu verejného zdravotníctva.
- S chorými nikdy nezdieľajte osobné predmety ako sú riady, uteráky alebo posteľná bielizeň. Perte dôsledne a na vyšších teplotách. Pri kontakte s predmetmi, ktoré na sebe môžu mať telesné tekutiny nakazeného, používajte rukavice a ochranný respirátor.
Otázky v prípade potvrdenia prípadu v okolí, základná prevencia pobočiek pôšt:
Budete dezinfikovať našu pošty?
Áno, v tejto chvíli zabezpečujeme častejšie čistenie a dezinfekciu priestorov pobočiek pôšt a ostatných útvarov, v ktorých okolí bol potvrdený výskyt koronavírusu.
Kedy dostaneme hygienické a ochranné prostriedky?
Distribúcia prostriedkov už prebieha. Pracoviská Slovenskej pošty, pobočky a pošty, kde je otvorený priestor a zamestnanec a zákazník sú v priamom a bezprostrednom kontakte, budú prioritne vybavené respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami.
Na poštách, kde je upratovanie priestorov zabezpečené dodávateľsky, jeden krát za deň. Preventívne opatrenia dezinfekčnými prostriedkami je potrebné urobiť 3–4 krát denne (v budúcom týždni aj viackrát). Je možné kontaktovať upratovaciu dodávateľskú spoločnosť, aby ponechala na pracoviskách pôšt dezinfekčný prostriedok? (zamestnanci pôšt dezinfekciu urobia).
Podľa odporúčaní hlavného hygienika SR, ako vedúcej hygieničky rezortu Ministerstva dopravy a výstavby SR sme zabezpečili vykonávanie zvýšenej frekvencie čistenia a dezinfekcie v priestoroch pôšt, a to predovšetkým povrchov, ktorých sa klienti pošty dotýkajú rukami – kľučky, mydlá, opierky na ruky, pulty, stolíky a podobne (dezinfekčné prípravky na báze chlóru, ktoré je nutné používať podľa pokynov výrobcu uvedených na etikete prípravku).
V prípade ak si zamestnanci chcú pracoviská dezinfikovať viackrát ako je to realizované doteraz môžu o dezinfekčné prostriedky požiadať buď priamo upratovaciu dodávateľskú spoločnosť, alebo príslušných referentov v regióne Odboru zásobovania a logistiky, Sekcia správy majetku, Úseku služieb.
Je možné v týchto dňoch zvážiť odstávky vyvolávacích systémov, nakoľko práve VS je kontaktným miestom všetkých zákazníkov pošty. (vzhľadom na skladbu klientov pošty – nie všetci vedia pracovať s aplikáciou)
V súčasnosti neodporúčame vypnutie vyvolávacieho systému na poštách. Samozrejme s prihliadnutím na frekventovanosť jeho využívania odporúčame jeho dezinfekcii venovať zvýšenú pozornosť. O pravidelné čistenie môžu zamestnanci požiadať upratovaciu firmu, prípadne požiadať o dezinfekčné prostriedky a v pravidelných intervaloch (podľa frekvencie, môže byť aj raz za hodinu) dotykovú obrazovku čistiť.
V prípade ak zamestnanci potrebujú na pracovisku dezinfekčné prostriedky na častejšie čistenie dotykovej obrazovky môžu o ne požiadať buď priamo upratovaciu dodávateľskú spoločnosť, alebo príslušných referentov v regióne Odboru zásobovania a logistiky, Sekcia správy majetku, Úseku služieb.
Od regionálnych krízových referentov boli pridelené regionálnym riaditeľom, resp. manažérom regiónov jednorazové, tzv. protiprachové ochranné rúška. Ako postupovať v ďalších dňoch ochrany, najmä v období budúceho týždňa dávok OO?
V rámci doručovania zásielok odporúčame nosiť ochranné prostriedky, ktoré Vám boli zabezpečené a zhodnotiť situáciu, do ktorej sa dostávate, ak adresát javí príznaky ochorenia a ak by malo byť ohrozené Vaše zdravie alebo bezpečnosť, nevystavujte sa riziku nákazy! Toto platí vždy, nielen v čase šírenia tohto ochorenia. Ochranné prostriedku budú postupne dopĺňané, prípadne obnovované v rámci našich možností.
Otázky v prípade potvrdenia prípadu u kolegu
(prípadne zákazníka, ktorého poznám a stretol som sa s ním na pobočke, či pri doručovaní):
Čo mám robiť keď som sa vrátil z dovolenky v Taliansku, alebo inej, epidémiou postihnutej oblasti?
Ako postupovať v prípade, že sa v týchto dňoch vráti/ vrátil zamestnanec SP, a.s. z dovolenky, resp. ak sa vráti/vrátil z dovolenky jeho rodinný príslušník žijúci v spoločnej domácnosti. (Egypt, Taliansko).. Je povinný zostať doma 14 dní? Má právo zamestnávateľ nariadiť voľno (dovolenka, PN, OČR)?
Osoby vracajúce sa z Talianska, Číny, Iránu a Južnej Kórei musia byť v povinnej domácej karanténe spolu so svojimi rodinnými príslušníkmi, s ktorými žijú v spoločnej domácnosti. Hlavný hygienik SR vydal pravidlá pre domácu povinnú karanténu. Za nerešpektovanie nariadenia môže byť občanovi uložená pokuta do výšky 1650 eur.
Osoba v domácej izolácii, alebo izolácii v zdravotníckom zariadení je povinná počas celej doby karantény (14 dní):
- sledovať svoj zdravotný stav (náhly nástup aspoň jedného z týchto príznakov: horúčka, kašeľ, dýchavičnosť) a v prípade objavenia sa príznakov bez meškania telefonicky kontaktovať ošetrujúceho lekára a miestne príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva a podrobiť sa odberu biologického materiálu,
- zostať v domácej izolácii alebo v izolácii v zdravotníckom zariadení (podľa rozhodnutia hlavného hygienika SR alebo regionálneho hygienika),
- zdržať sa sociálnych kontaktov (napr. návštev kultúrnych, spoločenských, športových alebo iných hromadných podujatí alebo prijímania osôb alebo vykonávania spoločenských aktivít v mieste izolácie),
- zdržať sa cestovania,
- zdržať sa účasti na výučbových aktivitách s výnimkou e-learningových foriem,
- zdržať sa pracovnej činnosti s výnimkou práce v mieste domácej izolácie,
- zdržať sa akýchkoľvek činností, ktoré si vyžadujú opustiť miesto izolácie alebo prijímať, v mieste izolácie vnímavé osoby.
Myslite na prevenciu a chráňte ostatných. Pri kýchnutí si treba zakryť nos a ústa jednorazovou papierovou vreckovkou, ktorú treba následne zahodiť do koša, rovnako je potrebné si často umývať ruky mydlom a vodou.
Ak máte podozrenie, že by ste mohli byť infikovaní aj bez príznakov, môžete požiadať o čerpanie dovolenky alebo o pracovné voľno a to po dohode s vedúcim zamestnancom.
Môžem odmietnuť nastúpiť do práce, ak viem, že v okolí bolo potvrdené ochorenie?
Zamestnanec môže požiadať o čerpanie dovolenky či pracovného voľna bez náhrady mzdy, a to po dohode s vedúcim zamestnancom.
Ako mám postupovať keď som sa stretol s chorým, ktorý má koronavírus?
Nikam nechoďte! Zostaňte doma. Telefonicky kontaktujte svojho lekára a Regionálny úrad verejného zdravotníctva vo Vašom kraji. Informujte ich o svojom pobyte v rizikovej oblasti. Často si umývajte ruky mydlom a vodou. Ak nie sú dostupné, používajte dezinfekčné prostriedky na báze alkoholu. Pri kašli si zakrývajte ústa a nos vreckovkou alebo použite rukáv, nie ruky!
Čo mám robiť, keď sa cítim chorý?
Úrad verejného zdravotníctva vydal presné pokyny: rozhodujúcim faktorom je telesná teplota 38 stupňov a viac. Ak máte príznaky ochorenia a boli ste v oblasti s výskytom vírusu, alebo máte teplotu nižšiu ako 38 stupňov, zostaňte v domácej izolácii a kontaktujte telefonicky lekára, ktorý vám odporučí liečbu.
Lekár z operačného strediska vás potom podľa úradu kontaktuje po 8 až 12 hodinách a verifikuje si váš zdravotný stav. V prípade zhoršenia, najmä ak stúpne telesná teplota, lekár operačného strediska kontaktuje príslušného regionálneho hygienika. Po konzultácii s ním v prípade potreby zabezpečí odber klinických vzoriek od pacienta.
Môžem odmietnuť doručiť zákazníkovi zásielku, keď vidím, že je chorý?
V rámci doručovania zásielok odporúčame zhodnotiť situáciu, do ktorej sa dostávate. Ak adresát javí príznaky ochorenia a ak by malo byť ohrozené Vaše zdravie alebo bezpečnosť, nevystavujte sa riziku nákazy! To platí vždy, nielen v čase šírenia tohto ochorenia.
Čo keď ochoriem?
Telefonicky kontaktujte lekára, ktorý po posúdení vášho zdravotného stavu môže vystaviť dočasnú pracovnú neschopnosť (PNku).
Čo so mnou bude, keď som bol v kontakte s chorým kolegom?
Zamestnanec, ktorý bol v bezprostrednom kontakte s chorým človekom a nejaví známky ochorenia ostane v domácej karanténe. Platia rovnaké pravidlá, ako keby sa vrátil z rizikovej oblasti (má alebo nemá príznaky), telefonicky kontaktuje svojho všeobecného lekára. Ten rozhodne o opodstatnenosti dočasnej PN a vystaví Potvrdenie o dočasnej PN, na ktorom uvedie príslušnú diagnózu. Zároveň požiada pacienta o telefónne číslo (ak vás oň nepožiada, nadiktujte mu ho) a zapíše ho viditeľne na potvrdenie o dočasnej PN. Bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta lekár zašle II., IIa. a III. diel Potvrdenia o dočasnej PN pobočke Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa potom zašle IIa. diel zamestnávateľovi, ak je pacient v právnom postavení zamestnanca. Ostatné diely PN zostávajú v Sociálnej poisťovni na ďalšie konanie.
Zamestnanec musí informovať zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom o prekážke v práci.
Ak je na potvrdení o dočasnej PN uvedené telefónne číslo zamestnanca, Sociálna poisťovňa ho bude telefonicky kontaktovať a v prípade jeho záujmu s ním spíše žiadosť o výplatu nemocenskej dávky.
Ak na potvrdení nebude uvedený telefonický kontakt na zamestnanca, musí pobočku (telefonicky alebo mailom) kontaktovať zamestnanec a tá s ním spíše žiadosť o dávku.
Ako postupovať v prípade ak potrebujete ostať doma s dieťaťom, ktorého školu, škôlku zatvorili kvôli karanténe.
Existujú tri možnosti postupu:
- v prípade, ak ide o dieťaťa do 10-teho roku, zamestnanec môže kontaktovať priamo Sociálnu poisťovňu v Banskej Bystrici pre vystavenie OČR (sídlo zamestnávateľa je v Banskej Bystrici a preto povinnosť hlásenia je v pobočke Sociálnej poisťovne Banská Bystrica) tlačivá sú k dispozícii na webovej stránke sociálnej poisťovne alebo našom intranete;
Sociálna poisťovňa si overí, či škola konkrétneho dieťaťa bola uzatvorená z dôvodu nariadeného karanténneho opatrenia a potom sa môže začať konanie o tejto dávke. Zriaďovateľ by o tom mal informovať na svojej webovej stránke. Zamestnanec musí informovať o prekážke v práci svojho zamestnávateľa (telefonicky alebo e-mailom).
- v prípade, že si zamestnanec uplatní požiadavku na dieťa staršie ako 10 rokov, má povinnosť telefonicky požiadať o vystavenie OČR u obvodného detského lekára; V tomto prípade rodič musí telefonicky kontaktovať pediatra a riadiť sa jeho pokynmi. Ak lekár vyhodnotí, že je nevyhnutné osobné a celodenné ošetrovanie dieťaťa napriek tomu, že choroba sa u neho ešte nevyvinula, môže potvrdiť žiadosť o ošetrovné a zašle ju Sociálnej poisťovni.
Ak je karanténa dlhšia ako desať dní, počas ktorých sa môže vyplácať dávka ošetrovné, Sociálna poisťovňa na základe nového potvrdenia zriaďovateľa o pretrvávajúcej karanténe, akceptuje jej predĺženie podľa reálnej potreby.
- možnosť využitia dovolenky na požiadanie zamestnanca.
Upozorňujeme, že tieto postupy platia len v prípadoch, ktoré súvisia so šírením nákazy koronavírusu. V ostatných prípadoch pri uplatňovaní nároku na dávky nemocenské a ošetrovné platia štandardné postupy.
Ako a kedy budú vybavení OOPP zamestnanci Poštovej banky (PFS zamestnanci) sediaci v priestoroch Slovenskej pošty. Má túto povinnosť Slovenská pošta, alebo zamestnávateľ, t.j. Poštová banka?
Slovenská pošta kontaktovala partnerskú spoločnosť a informovala kompetentných v Poštovej banke a krokoch a opatreniach, ktoré pre našich zamestnancov zabezpečujeme. V zmysle Pracovného práva a BOZP opatrenia a usmernenia smerom k zamestnancom Poštovej banky musí v tomto prípade vykonať ich zamestnávateľ. Platí to aj pre ostatné dodávateľské, externé spoločnosti, ktorými môžu napríklad byť externé kuriérske spoločnosti, či bezpečnostná služba.
