Práve čítate
Koronavírus – ako postupovať pri doručovaní zásielok

Koronavírus – ako postupovať pri doručovaní zásielok

Každý chráni všetkých, všetci chránia každého. Toto je základný a najúčinnejší princíp boja s aktuálnou situáciou, ktorú spôsobila pandémia koronavírusu Covid-19. Prosíme vás všetkých, našich zamestnancov aj zákazníkov, o dôsledné a trpezlivé dodržiavanie pravidiel, ktoré boli zavedené na všetkých našich poštách, ale aj pri preberaní zásielok. Maximálna ohľaduplnosť znamená, že nechcem nikoho nakaziť a zároveň nechcem byť nakazený.

Vzhľadom na aktuálne dianie by sme radi maximálne zdôraznili význam bezpečnostných opatrení. Tieto opatrenia majú význam len vtedy, ak sú dodržiavané všade a všetkými. Na prvom mieste je ohľaduplnosť a opatrnosť.

Vyzývame preto vás, našich zamestnancov: Buďme k sebe ohľaduplní a nosme rúška alebo inú pokrývku nosa a rúk v práci, najmä v uzavretých priestoroch pôšt!

Jedálne, bufety a stravovacie zariadenia

Vo všetkých stravovacích zariadeniach Slovenskej pošty je tiež potrebné dodržiavať všetky už zavedené opatrenia. Okrem nosenia rúška ide najmä o dôkladné umytie si rúk pred vstupom do jedálne, pri výdaji jedla v priestoroch jedálne dodržiavajte od kolegov a kolegýň bezpečnostnú vzdialenosť viac ako 1 meter a ak je to možné, jedlo si vezmite do vlastných obedárov alebo nádob a konzumujte ho v iných priestoroch, prípadne vlastných kanceláriách či kuchynkách. Buďme ohľaduplní voči kolegom a kolegyniam, ochránime tým aj seba.

Ako sa starať o rúška?

Výhodou plátenných rúšok, ktoré boli a naďalej sú distribuované zamestnancom Slovenskej pošty, je možnosť opakovaného používania po praní či žehlení. Rúško je dvojvrstvové a teda zabezpečuje lepšiu filtráciu a ochranu, najmä ak sa po celom dni operie alebo ožehlí. Rúška sú určené na opakované použitie, životnosť rúška závisí len od manipulácie s ním a zároveň treba dbať na ich čistotu a udržiavanie.

Respirátor je určený na opakované použitie, ale nesmie sa prať ani čistiť.

Aké sú ďalšie opatrenia?

V záujme ochrany vás, našich zamestnancov, boli uvedené do platnosti nasledovné opatrenia, odporúčania a usmernenia pred a pri návšteve našich pobočiek. V prípade, že budete svedkom ich nedodržania, usmernite svojich kolegov aj našich zákazníkov pri ich nesprávnom postupe:

  • zo strany zákazníkov apelujeme na maximálne využitie online služieb Slovenskej pošty a BalíkoBOXov, ak je to možné, počkať na upokojenie situácie, obmedzenie návštevy pobočiek na maximum;
  • do pobočky musia zákazníci vstupovať jednotlivo, postupne a LEN s použitím rúška, šálu, šatky, vreckovky, prípadne inej vhodnej alternatívy, ktorá zakrýva ústa a nos, a tým chráni okolie aj zákazníka; poradový lístok si môžu stiahnuť aj v Mobilnej aplikácii Slovenskej pošty, je namieste to zákazníkom úctivo pripomenúť;
  • zákazníkom bez ochranného prostriedku na tvári nebude umožnený vstup do priestorov Slovenskej pošty;
  • v prípade, že zásielku nepotrebuje zákazník prevziať, uložíme ju na pobočke počas celej úložnej doby;
  • pre čakanie na služby je v tejto situácii určený priestor pred budovou pošty;
  • odstup od ostatných zákazníkov a zamestnancov aspoň 1 meter je kľúčový;
  • všetkým, ktorí majú k dispozícii rukavice, odporúčame použiť ich pri návšteve pobočky;
  • pred a po návšteve pobočky je nevyhnutná dezinfekcia rúk dezinfekčným prostriedkom;
  • na vybavenie záležitostí na pobočke si môže zákazník priniesť a použiť vlastné pero na písanie;
  • bezprostredne po vybavení by mal zákazník opustiť priestory pobočky;
  • platba platobnou kartou na pobočke je najistejší spôsob, aby neprichádzali do kontaktu s hotovosťou zákazníci ani zamestnanci;
  • prioritne by mali byť využívané priehradky, ktoré majú predelený priestor medzi zákazníkom a pracovníčkou/pracovníkom pri priehradke;
  • zákazníci sú povinní rešpektovať ostatné pokyny zamestnancov, ktoré chránia zdravie oboch strán.

Pri doručovaní zásielok žiadame od našich zákazníkov dodržiavanie nasledovných opatrení:

  • ak je zákazník v karanténe, zásielku nepreberie, aby nešíril vírus ďalej – v tomto prípade na vás, našich zamestnancov;
  • ak je to možné, zákazník by mal označiť svoj byt, dom, napríklad nalepením lístku karanténa na dvere, vchod, bránu;
  • zákazník by mal kuriéra informovať, že je v karanténe a zásielku neprebrať;
  • zásielka bude uložená na pošte, predlžujeme odberné lehoty, k 18 dňom pribudne ďalších 14 dní;
  • zákazník by mal zvážiť prebratie zásielky, presmerovať si zásielku na poštu alebo do BalíkoBOXu; prípadne komunikovať s doručovateľom alebo kuriérom o spôsobe jej prevzatia;
  • ak je to možné, zásielka by mala byť prebratá mimo bytu alebo domu v čo najotvorenejšom priestore;
  • doručovateľ alebo kuriér môže položiť zásielku s dokumentami pred dvere adresáta a odstúpiť do bezpečnej vzdialenosti, na podpis dokumentu použije zákazník svoje pero a VŽDY rúško aj rukavice;
  • zavádzame platbu kartou u kuriéra, takže bezhotovostné doručovanie;
  • v komunikácii so zákazníkom sa nezdržujte dlhšie, ako je to potrebné;
  • pred a po návšteve zákazníka si vydezinfikujte ruky dezinfekčným prostriedkom na ruky, alebo si ich poriadne umyte.

Vedenie Slovenskej pošty tiež pristúpilo k úprave rámca poskytovaných služieb:

  • podaj letákov je pozastavený;
  • k všetkým oznámeným zásielkam (vrátane balíkových zásielok „na poštu“ alebo uložených po predchádzajúcom neúspešnom pokuse o doručenie) bude automaticky predĺžená odberná lehota o ďalších 14 kalendárnych dní bez vyberania poplatku za službu. Predĺženie odbernej lehoty bude zabezpečené automatizovane v IS APONET pre všetky zásielky (tzn. oznámené od doručovateľa, evidované v ÚDL a dodávacej knihe priehradky);
  • predĺženie odbernej lehoty bude zabezpečené aj pre úradné zásielky, zásielky so službou „Uložiť…dní“ (tzn. zásielky so skrátenou odbernou lehotou) a zásielky so službou „Neukladať“.

Pri vybavovaní služieb, ktoré naša spoločnosť poskytuje, sú všetci zamestnanci povinní používať osobné ochranné pracovné prostriedky (rúška, rukavice atď.), ak ich majú pridelené.

V rámci týchto opatrení pristupuje Slovenská pošta aj k zastaveniu predaja produktov a poskytovaniu vybraných služieb pre zmluvných partnerov na všetkých poštách a poštách Partner v termíne od 18. marca 2020 až do odvolania v tomto rozsahu:

– TIPOS – zastavenie poskytovania služieb (žreby, online stávky) okrem výplaty výhier zo žrebov a číselných lotérií, dobíjania kreditov mobilných operátorov na vyžiadanie zákazníka.

– Ticketportal – úplné pozastavenie poskytovaných služieb.

– 4ka – pozastavenie predaja všetkých produktov, tovarov a služieb, okrem dobíjania kreditov, predaja dobíjacích kupónov, výmeny SIM kariet a prijímania reklamácií zákazníkov.

– Poštová banka a Poštová poisťovňa – pozastavenie predaja všetkých produktov a služieb, okrem poskytovania hotovostných a bezhotovostných operácií.

– Služby IOMO – poskytovanie bez zmeny.

– Postshop –úplne pozastavený predaj tovaru a poskytovaných služieb.

Aj naďalej platia už zavedené ochranné opatrenia s cieľom ochrániť zdravie a bezpečnosť zamestnancov, ako aj zákazníkov na pobočkách a v teréne.

Priestory pobočiek sú pravidelne častejšie čistené, dezinfikované a vetrané. Osobitne sú dezinfikované priestory pobočiek, v ktorých blízkosti bol výskyt koronavírusu potvrdený.

Všetky pracoviská Slovenskej pošty, kde sú otvorené priestory a zamestnanec je so zákazníkom v priamom kontakte, ako aj doručovatelia a kuriéri, sú prioritne vybavované respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami.

Poštové, peňažné a ostatné služby na pobočkách Slovenskej pošty, ako aj doručovanie zásielok pre zákazníkov, poskytujeme v upravenom režime aj naďalej. V súlade s prijatými opatreniami Ústredného krízového štábu SR a Krízového štábu Ministerstva dopravy a výstavby SR s platnosťou od soboty 14. marca 2020 až do odvolania zatvárame počas víkendov všetky prevádzky pôšt v obchodných centrách. Podľa potreby a vývoja situácie obmedzíme aj otváracie hodiny ostatných pôšt.

V prípade, že si situácia v konzultácii s kompetentnými autoritami vyžiada obmedzenie otváracích hodín pobočiek, zatvorenie pobočiek či iných prevádzkových priestorov Slovenskej pošty alebo pozastavenie doručovania v určitých lokalitách, budeme vás aj verejnosť okamžite informovať.

Karanténa

Ústredný krízový štáb SR v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19 (nový koronavírus) nariadil od 13. marca 2020 od 7.00 hod. povinnú 14-dňovú karanténu pre všetkých občanov, ktorí sa vrátia zo zahraničia. Osoby vracajúce sa zo zahraničia budú v karanténe spolu so svojimi rodinnými príslušníkmi, s ktorými žijú v spoločnej domácnosti. Každý, kto sa bude vracať zo zahraničia, má kontaktovať svojho všeobecného lekára, ktorý ho informuje o ďalšom postupe. Za nerešpektovanie nariadenia môže byť občanovi uložená pokuta do výšky 1650 eur.

V súlade s vyhláškou o karanténe všetkým osobám v karanténe nebudeme zásielky doručovať a automaticky necháme v schránke oznámenie o uložení zásielky, teda žltý lístok. Ak ste svedkom porušenia povinnej domácej izolácie / karantény, s prihliadnutím na ochranu nás všetkých bezodkladne nahláste osobu na regionálny úrad verejného zdravotníctva alebo na políciu.

Karanténa je povinná izolácia ľudí s cieľom pozorovania, či sa u nich prejavia príznaky choroby. V kontexte aktuálnej situácie ide o chorobu Covid-19 (nový koronavírus). Príznaky Covid-19 sú horúčka, kašeľ, dýchavičnosť. V prípade objavenia sa príznakov je nevyhnutné okamžite telefonicky kontaktovať ošetrujúceho lekára a územne príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva a podrobiť sa odberu biologického materiálu. Týka sa najmä ľudí, ktorí prišli z rizikových oblastí, aktuálne aj celkovo zo zahraničia, alebo prišli do kontaktu s osobou, ktorá má podozrenie na Covid-19, má pozitívnu cestovateľskú anamnézu alebo potvrdenú diagnózu Covid-19.

Domáca karanténa znamená prerušenie osobných sociálnych kontaktov – neúčasť na akýchkoľvek spoločenských aktivitách, kde je možnosť preniesť prípadnú nákazu na zdravých ľudí. Nákup potravín, liekov a drogérie je nutné zabezpečiť si cez rodinu a blízkych, ktorí nezdieľajú spoločnú domácnosť. Výučbu a pracovné povinnosti (po dohode so zamestnávateľom) je potrebné na tento čas prerušiť, alebo zabezpečiť internetovou a elektronickou formou. Karanténa sa vzťahuje na všetkých členov danej domácnosti a znamená neopúšťať domácnosť a vyhýbať sa fyzickému sociálnemu kontaktu s osobami mimo domácnosti.

Prosíme vás všetkých o dôsledné a trpezlivé dodržiavanie všetkých vyššie uvedených opatrení a zároveň o trvaní na ich dodržiavaní okolím v prípade, že by tak nepostupovali. Je v záujme nás všetkých chrániť ostatných aj seba, s cieľom zabrániť ďalšiemu šíreniu koronavírusu.

Všetky aktuálne informácie o koronavíruse nájdete na intranete Slovenskej pošty alebo na webovej stránke Slovenskej pošty.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.