Koronavírus

Vy sa pýtate, my odpovedáme
Veľmi pekne ďakujeme za vaše podnety a otázky, ktoré postupne vyhodnocujeme a odpovedáme na ne či už prostredníctvo Komunitného portálu Slovenskej pošty na Facebooku, alebo mailovými odpoveďami prostredníctvom nášho Zákazníckeho centra a eZvestí. Prinášame vám niektoré najpálčivejšie a najčastejšie otázky a odpovede:
Prečo nemôžme zatvoriť všetky pobočky pôšt v tejto kríze? Asi by každý prežil určitú dobu s obmedzením, keď iní môžu byť aj úplne zatvorení alebo s obmedzením.
Slovenská pošta a jej zamestnanci sú súčasťou kritickej infraštruktúry štátu a riadi sa pokynmi kompetentných autorít, Ústredného krízového štábu SR, Úradu verejného zdravotníctva SR, Ministerstva zdravotníctva SR, Ministerstva dopravy a výstavby SR a Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb SR. Patrí k výnimkám, ktoré musia poskytovať potrebné služby v čase mimoriadnej situácie. S kompetentnými komunikujeme, aby nám štát pomohol zabezpečiť pre vás primerané ochranné prostriedky.
Na poštu sme dostali po jednom jednorazovom rúšku, málo rukavíc a dezinfekcie, zabezpečujete ďalšie? Kedy ich dostaneme na pošty a na HSS? Nielen my, Slovenská pošta, ale celá krajina aj svet bojuje s nedostatkom ochranných a dezinfekčných prostriedkov. Ocitli sme sa v kritickej a neštandardnej situácii, na ktorej rozmery sa v praxi nedá pripraviť. Priebežne neustále oslovujeme našich dodávateľov a objednávame ďalší materiál, ktorý je každý týždeň distribuovaný na pošty a ďalšie úseky.
Počas minulého týždňa to boli aj textilné rúška, ktoré sa dajú prať, žehliť a opätovne používať a pôsobia ako efektívna ochrana proti šíreniu nákazy. Okrem toho boli všetky pošty zásobené dezinfekčnými prostriedkami a usmernené, ako postupovať pri ochrane pracoviska pred šírením nákazy Covid-19. Vďaka intenzívnej komunikácii so štátom sa nám podarilo získať rukavice, rúška a respirátory aj zo Štátnych hmotných rezerv. Máme ich už k dispozícii a budeme ich distribuovať na pobočky tak, aby sme ochranné prostriedky doplnili.
Otvorené priehradky by mali byť obratom vybavené ochranným štítom resp. sklom alebo nejakou inou zábranou, iné prevádzky už k tomuto opatreniu pristúpili. Tieto priehradky sú hlavne na veľkých poštách, v obchodných centrách, kde je aj najvyššia kumulácia klientov a priamy kontakt s klientom bez bariéry – skla. Nájdime jednoduchú formu, neriešme teraz dizajn priehradiek.
V súčasnosti inštalujeme na otvorených priehradkách dočasnú zábranu medzi naším zamestnancom a zákazníkom. Postupne budeme inštaláciu rozširovať v závislosti od dostupnosti dodávateľa a našich ekonomických možností na otvorené priehradky, ktoré sú obsadené priehradkovým zamestnancom. Z dôvodu čo najväčšej ochrany našich zamestnancov sa snažíme, ak je to organizačne možné, na danej pošte vykonávať všetky operácie na uzatvorených priehradkách.
Vyhradíme hodiny na výdaj dôchodkov pre seniorov v dni splatnosti dôchodkov? Alebo upravíme nejaký čas na ich vybavenie na poštách?
Podľa našich dlhodobých štatistík dôchodcovia využívajú služby pošty najmä v dopoludňajších hodinách. Prijali sme opatrenie na prednostné vybavenie dôchodcov na pošte.
Ako postupovať pri zásielkach, ktorým končí odberná lehota a adresát je v domácej karanténe?
Doručovanie úradných zásielok, poistených listov, doporučených listov „Do vlastných rúk“, „Doručenkou/eDoručenkou“, „Dobierkou“, ale aj zásielok zaťažených inými poplatkami (napr. zásielky colného konania) sú uložené na pobočkách pôšt a zákazník dostane do schránky oznámenie o uložení zásielky (tzv. žltý lístok). Pri službe elektronické oznamovanie zásielok zas elektronickú notifikáciu zaslanú na e-mail alebo SMS. Vydávanie vyššie uvedených druhov zásielok je zabezpečené pri priehradke na poštách, pričom úložná lehota týmto takzvaným oznámeným zásielkam je automaticky predĺžená o ďalších 14 kalendárnych dní, bez vyberania poplatku za službu. Predĺženie odbernej lehoty o ďalších 14 kalendárnych dní sa týka aj zásielok, ktoré boli ku dňu rozhodnutia o predlžovaní odbernej lehoty (17.3.2020) uložené na pošte a ešte nemali uplynutú odbernú lehotu, aj keď táto začala plynúť pred rozhodnutím o predlžovaní odbernej lehoty. V súlade s usmernením regulačného úradu Odberná lehota ostáva nezmenná, teda sa nepredlžuje, pre zásielky so skrátenou odbernou lehotou (s označením „Uložiť….dní) a zásielky so službou „Neukladať“. Po uplynutí 14 dní, ktoré boli pridané k pôvodnej odbernej lehote, budeme postupovať v súlade s poštovými pravidlami a zásielka bude vrátená adresátovi.
Úprava HPV a spôsob vykazovania odpracovaných hodín môže výrazne ovplyvniť aj poskytovanie cestovných náhrad – stravného u doručovateľov, vodičov a taktiež poskytovanie stravných lístkov, čo výrazne ovplyvní náš zárobok.
Stravovanie zamestnancov, ako aj stravné pri pracovných cestách sa bude poskytovať v zmysle platnej legislatívy. Zamestnávateľ teda zabezpečí stravovanie zamestnancom, ktorí odpracovali viac ako štyri hodiny, resp. poskytne stravné pri pracovných cestách trvajúcich 5 a viac hodín.
Ako budú vyplatené mimoriadne odmeny za zástupy, nadčasy a taktiež mimoriadne odmeny za zvýšenú intenzitu, zvýšené podaje a výplaty dávok? Narastajú absencie z dôvodu mimoriadnej situácie ochrany pred COVID-19, čo má vplyv na psychickú a fyzickú záťaž zamestnancov pracujúcich v priamom kontakte s klientmi, k nárastom vzájomných zástupov, k častej variabilite pracovnej činnosti s ohľadom na zabezpečenie základných hygienických opatrení na pracoviskách.
Prémie za mesiac marec 2020 budú zamestnancom na poštách priznané na základe vyhodnotenia stanovených prémiových ukazovateľov za pracovné dni, v ktorých predaj nebol pozastavený (plnenie ukazovateľov k plánu za ½ mesiaca 03/2020), teda do vyhlásenia mimoriadnej situácie. Priznaná prémia bude následne počítaná z celej vyplatenej základnej mzdy za mesiac marec. Akvizičné odmeny za 03/2020 budú priznané na základe vyhodnotenia reálneho plnenia ukazovateľov za produkty a služby akvizičnej činnosti a poskytovanie vybraných služieb pre zmluvných partnerov.
V súvislosti s riešením zástupu zamestnancov, ktorí sú práceneschopní, resp. ktorí požiadali o ošetrovanie člena rodiny z dôvodu starostlivosti o deti do 10 rokov z dôvodu zatvorenia škôl a predškolských zariadení, zamestnávateľ odporúča pre zastupujúcich zamestnancov uplatňovať formu pobádacej zložky mzdy – mimoriadnu odmenu za zastupovanie zamestnanca neprítomného v práci v zmysle ustanovení PKZ.
Touto cestou vás chceme uistiť, že zamestnávateľ je v závislosti od vývoja mimoriadnej situácie pripravený prijímať ďalšie opatrenia v oblasti pracovného času a odmeňovania zamestnancov.
V tomto mimoriadnom období nám naopak narastá prácnosť na pracoviskách, narastajú podaje a dodaje, čím v sťažených podmienkach pociťujeme druhú „vianočnú prevádzku“. Práve v tejto situácii by sme potrebovali väčšie ocenenie našej práce – poďakovanie, kde si zodpovedne a obetavo plníme naše povinnosti aj napriek zvýšenému riziku nákazy. Naše povolanie by sa malo viac pozdvihnúť v očiach verejnosti – tiež sme rodičia, starší aj mladší ľudia, čo by bolo pre nás morálnou podporou a pozeralo by sa na nás z iného pohľadu aj okolie.
Vedenie spoločnosti si uvedomuje zodpovednosť za svojich zamestnancov a váži si ich prácu. Poďakovanie prichádza denne z centrálneho krízového štábu a veríme, že je tlmočené riaditeľmi úsekov a regionálnymi riaditeľmi ďalej nižšie na všetky úrovne výkonu. Vzhľadom na naše právne postavenie je Slovenská pošta podľa platných predpisov Slovenskej republiky súčasťou kritickej infraštruktúry štátu, a preto nemôžeme všetkých zamestnancov chrániť karanténou či prácou z domu. To, že naši zamestnanci ostávajú v prvej línii a zabezpečujú aj pre štát nevyhnutné úkony, sme niekoľkokrát tlmočili novému ministrovi dopravy a výstavby. Zároveň naňho a ďalšie príslušné inštitúcie (Ústredný krízový štáb SR, Úrad verejného zdravotníctva SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Správa štátnych hmotných rezerv SR) apelujeme, aby bola každodenná práca všetkých zamestnancov Slovenskej pošty docenená rovnako ako práca záchranných, zdravotníckych a bezpečnostných zložiek. A tiež vás chceme uistiť, že opakovane žiadame tieto inštitúcie o primeranú podporu v oblasti ochranných a bezpečnostných prostriedkov.
Sme presvedčení, že ochranné opatrenia, ktoré sme doteraz (na pobočkách a v teréne pri doručovaní zásielok) prijali na minimalizáciu príležitostí pre šírenie rizika nákazy prinášajú želaný účinok a žiadajú si ešte väčšiu podporu zo strany kompetentných autorít štátu, ako aj obyvateľov. K dnešnému dňu neevidujeme informáciu o šírení nákazy v prevádzkach pošty a žiadnemu zo zamestnancov nebolo potvrdené ochorenie COVID-19.