Práve čítate
Mrzí ma, že vám nemôžem všetkým osobne poďakovať.

Mrzí ma, že vám nemôžem všetkým osobne poďakovať.

Slovenská pošta v čase korona krízy: Rozhovor s generálnym riaditeľom

Riaditelia, manažéri, zodpovední vedúci, na ktorých hlavách a ramenách stojí plynulý chod spoločnosti v každej situácii, a teda aj v kríze, do akej sme sa dostali. Prinášame vám rozhovor s Petrom Helexom a jeho pohľad na to, čo sa deje, ale aj cesty a opatrenia, v ktorých vidí najväčší zmysel a svetlo na konci tunela.

Ako zvládate túto novú a veľmi netradičnú situáciu vy osobne?
Tak, ako všetci, aj ja sa snažím zvládnuť situáciu najlepšie, ako viem. Je to vážne a prinášať riešenia aj opatrenia je nevyhnutné. No všetci sme ľudia a chce to rovnováhu. Ja to robím tak, že si píšem na každý deň zoznam kľúčových vecí, ktoré vybavím predtým, než idem spať. Ak je to možné (väčšinou nie je), snažím sa minimalizovať riziko pre seba aj ostatných prácou v izolácii alebo z domu. Snažím sa rovnováhu získať aj venovaním sa rodine, večer kniha, hudba, aby som si aj trocha vyčistil hlavu. Občas stíham aj prechádzku so psami.

Ako vyzerá váš pracovný deň v týchto dňoch?
Každý deň zasadá krízový štáb. Nasleduje plnenie úloh z krízového štábu, komunikácia s regulačným úradom, ministerstvom, partnermi, odbormi – aby sme vyriešili výzvy, ktoré súčasná situácia prináša.

No je potrebné venovať sa aj biznisu. Pošta predsa musí ďalej fungovať nielen teraz, ale aj po kríze. Zároveň ma ale veľmi mrzí skutočnosť, že sa aktuálne nemôžem venovať návštevám regiónov, rád by som vás všetkých osobne povzbudil a poďakoval vám. Tak opäť touto cestou cez eZvesti všetkým poštárkam a poštárom veľmi pekne ďakujem.

Čo je podľa vás teraz najdôležitejšie?
Je kľúčové pragmaticky a zodpovedne prijímať včasné rozhodnutia. Veľký význam má pozitívne myslenie. Je to stresujúce obdobie pre nás aj pre zákazníkov, ale predsa aj očami, ktoré je nad rúškom vidieť, je možné sa jeden na druhého usmiať. Považujem za veľmi dôležité byť hrdí na to, že sme poštári. My predsa v kríze zabezpečujeme fungovanie tohto štátu a pomáhame mnohým ľuďom, malým a veľkým podnikateľom, máme nárok na primeraný rešpekt a ohľaduplnosť.

Aktuálne má najväčší zmysel pomoc, ktorá z poštárov robí hrdinov dnešnej doby. Pomôžeme našim zákazníkom, napríklad poberateľom dôchodkov a sociálnych dávok, ktorí sú počas krízy ešte viac závislí na našich službách. Tiež zákazníci e-shopov, ktorí inak ako cez nás nemajú ako nakúpiť a dopraviť domov potrebné veci.

Naša budúcnosť dnes stojí najmä na zodpovednosti. Buďme preto zodpovední k sebe aj k okoliu, a ak máme cestovateľskú anamnézu, symptómy, podozrenie (aj bez príznakov), tak prosím, nechoďme do práce a neohrozujme ostatných zamestnancov a ani zákazníkov.

Korona kríza má, žiaľ, silný a negatívny ekonomický dopad. Preto my vo vedení musíme určite v tomto čase aj v spolupráci so štátom zabezpečiť finančnú stabilitu spoločnosti, čo je pre jej fungovanie absolútny základ, a teda naša priorita.

Ktoré opatrenie považujete za najdôležitejšie?
Je to jednoznačne ohľaduplnosť a ochrana, ochrana a opäť len ochrana. Ako seba, tak aj okolia. Rúška, prípadne respirátory, rukavice, dezinfekcia pre zložky v kontakte so zákazníkmi, čoskoro aj okuliare či tvárové štíty, prekrytie otvorených priehradiek plexisklom. Samozrejme riadené prístupy na pobočky, dezinfekcia zákazníkov či bezkontaktné doručovanie listov, balíkov a výplata hotovosti. Tiež meranie teploty zamestnancom na kľúčových prevádzkach.

Ako zvládame krízu my, Slovenská pošta?
Z môjho pohľadu zvládame krízu dobre. Myslím, že opatrenia, ktoré sme prijali, sme urobili včas a ako jedni z prvých. Náš krízový štáb zasadá každý deň a opatrenia priebežne vyhodnocujeme a zlepšujeme.

Zvládame krízu tak dobre, ako najlepšie vieme. Kľúč je práve v tom, že sme dôslední aj ako jednotlivci. Navyše sa snažíme maximálne spolupracovať.

Aký dopad bude mať kríza na našich zamestnancov, na našu budúcnosť, naše financie, fungovanie spoločnosti a na naše služby?
V niečom nám kríza životy komplikuje, no v niečom nám je aj nápomocná. A potom treba hľadať cesty, ako z negatív urobiť pozitíva. Na jednej strane sa zrýchli úpadok listov, šekov a SIPO, výplaty dôchodkov a dávok – ľudia sú teraz nútení prejsť na internetové služby. Na druhej strane si ľudia viac navyknú nakupovať online a preto budeme mať viac balíkov.

Myslím si ale ešte jedno: táto kríza zviditeľní pobočkovú sieť pošty a jej dôležitosť pre štát. Väčšina prevádzok zatvára, ale my ako jediní s 1500 pobočkami celoštátne fungujeme a vieme potenciálne nahradiť aj niektoré štátne a obecné úrady, ktoré zavreli.

Aké ďalšie opatrenia nás čakajú?
Otázka ďalších opatrení je otázkou ďalších dní, ktoré tu ešte nie sú. Nechajme to prosím na vývoj situácie. Budeme ich oznamovať bezodkladne. Prioritou naďalej ostáva zabezpečiť čo najlepšiu úroveň ochrany našich zamestnancov aj zákazníkov a zabezpečiť poskytovanie našich služieb a čo najstabilnejšiu finančnú situáciu spoločnosti a jej zamestnancov.

Ak sa situácia zhorší, je možnosť, že budeme zatvárať pošty a pozastavovať poskytovanie služieb?
Plošné zatváranie pôšt a pozastavenie našej činnosti zatiaľ nevidím ako reálne. A hlavne by sme tým nikomu nepomohli, práve naopak, v mnohých veciach sú ľudia a štát odkázaní práve na naše služby. Ak si pozriete iné krajiny vo svete, tak aj pri výrazne horšej situácii ako na Slovensku (napríklad Taliansko) pošty nezatvárajú. Sme kritická infraštruktúra štátu, nemyslím si, že zavrieme, my nemôžeme zavrieť a nechať ľudí „v štichu“.

Aký je najhorší možný scenár pre nás?
Nie som z tých, čo potrebujú neopodstatnene strašiť. Na krízovom štábe preberáme a riešime rôzne scenáre, aj tie menej priaznivé. Snažíme sa byť na ne pripravení, mať po ruke riešenia a hľadať cesty, ako sa veci dajú robiť tak, aby boli prínosné pre čo najviac zúčastnených strán. Preto niečo ako najhorší scenár neuznávam. Takisto nie som zástancom masívneho prepúšťania v súčasnej situácii v krajine a na trhu práce.

Čo vieme urobiť, aby sme predišli tým menej priaznivým scenárom?
Na to je podľa mňa veľmi jednoduchý recept. Ochrana, ochrana, ochrana. Ďalej disciplína, rešpekt, zodpovednosť, ohľaduplnosť a určite pozitívne myslenie. A vytrvanie v poskytovaní služieb, aby pošta mala dosť peňazí na svoju činnosť.

Ako v týchto dňoch pociťuje krízu Slovenská pošta a ako dlho sa z nej budeme spamätávať?
Ako som už povedal, kríza prispeje k tomu, že sa pošta zmení rýchlejšie, ako som v roku 2018 pri tvorbe stratégie Pošta 2020 očakával. Koronavírus sa stal aj akýmsi „motorom pokroku“ a donútil nás všetkých hľadať nové riešenia, cesty, spôsoby a možnosti. V čase nútenej, no bezpečnej izolácie je to práve presun do online sveta.

Ako sa hovorí, všetko zlé je vždy aj na niečo dobré. Možno sa nám podarí – ak budeme dostatočne ochranne vybavení – obnoviť aspoň niektoré pozastavené komerčné služby, alebo obnoviť doručovanie zásielok do vlastných rúk a ďalších, ktoré dnes oznamujeme na poštu. Situácia nám prináša viac balíkov a podľa mňa zrýchli rozvoj online služieb ako sú mobilná aplikácia alebo online priehradka. Myslím si tiež, že táto situácia vytvorí priestor, aby sme sa so štátom konkrétnejšie rozprávali o službách, ktoré vie naša pobočková sieť poskytnúť, napríklad služby, ktoré dnes poskytujú niektoré štátne či obecné úrady.

Určite sa však s dopadmi korona krízy budeme pasovať ešte v roku 2021 a asi aj 2022 a prispôsobíme tomu stratégiu spoločnosti.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.