„Vďaka patrí všetkým, ktorí dennodenne plnia to, čo od nich ostatní očakávajú“, Jozef Kiss

„Zažívame absolútne nezvyčajné obdobie. Všedné veci sa stávajú vzácnymi a práve v týchto dňoch a chvíľach spoznávame ozajstné hodnoty, ktoré sú pre nás, ale aj celkovo dôležité. Zažívame nové situácie, ktoré, aj keď s vypätím všetkých síl, spoločne zvládame. Je to najmä vďaka ľuďom, ktorí sú dennodenne schopní a pripravení plniť to, čo od nich ostatní očakávajú. Na mysli mám v tomto prípade pobočkovú sieť. Nesmierne si vážim každú kolegyňu a každého kolegu, ktorí doručujú či vybavujú zákazníkov za priehradkou alebo sa starajú o plynulosť procesov v zázemí spoločnosti. Pre mňa osobne sú kľúčoví najmä regionálni riaditelia a riaditeľky. Je to osem skvelých profesionálov a odborníkov, na ktorých dnes stojí zvládanie našej mimoriadnej situácie. Ďakujem vám, kolegyne a kolegovia, a odovzdávam vám slovo. Vy nám viete najlepšie priblížiť situáciu z prvej línie, ktorú v tomto boji zastáva Slovenská pošta a je to výsledok hlavne vašej práce, že aj dnes vieme kvalitne poskytovať služby štátu a občanom. Držíme si spoločne palce a verím, že to spolu zvládneme.“
Riaditeľ Úseku pobočkovej siete a retailového predaja Mgr. Jozef Kiss, MA

Ako pociťujete a vnímate aktuálnu krízu a dianie?
Mgr. Denisa Juricová, riaditeľka RR Trnava:
Zabehnutý rytmus v aktivitách v pracovnej sfére sa zabrzdil. Prvotný šok z tejto momentálnej COVID- 19 vystriedala väčšia zodpovednosť voči kolegom, zákazníkom a samozrejme aj rodinným príslušníkom. Ľudia sa postupne zžívajú s touto krízovou situáciou a začínajú akceptovať nové opatrenia.
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Súčasná situácia je veľmi náročná pre všetkých ľudí. Pociťujeme to na každom kroku a všetky prijaté opatrenia veľmi ovplyvňujú život každého z nás. Takúto situáciu nezažil nikto z nás a je ťažko predpovedať do budúcnosti, čo všetko máme ešte očakávať. Na druhej strane chcem byť optimistom a chcem veriť, že pri dodržiavaní všetkých opatrení túto krízu zvládneme.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Ako skúšku, ktorú je potrebné zložiť čo najlepšie – je to skúška vzťahov, našich sŕdc, všetkého, čo vyznávame, skúška nás samých. Je to pre každého z nás nezvyčajná situácia, ktorú sa snažíme vyriešiť s vierou, že každý z nás svojím zodpovedným prístupom môže prispieť k jej zlepšeniu.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Myslím, že nikto z nás si nevedel podobný scenár, akým je mimoriadna situácia v dôsledku pandémie koronavírusu COVID – 19, predstaviť ani v najhoršom sne. Vždy, keď sa niečo podobné vyskytlo vo svete, tak sa to Slovenska nedotklo vôbec, alebo len v malej miere. Žiaľ, v dôsledku globalizácie, neobmedzeného cestovania a rôznych vymožeností dnešnej doby máme koronu už aj u nás. Čo s ňou ? Je potrebné sa jej postaviť pokojne a s rozvahou, nepodliehať panike a vydržať. Ale zároveň je tu vhodný čas na zastavenie, zamyslenie sa nad celou situáciou, prehodnotenie svojich hodnôt, priorít.
Mgr. Peter Pocisk, riaditeľ RR Bratislava:
Príjemne ma prekvapilo, že zamestnanci pôšt nestratili obchodného ducha ani v čase aktuálnej krízy súvisiacej s pandémiou. V období, keď bol dočasne pozastavený predaj, ma kontaktovali viacerí vedúci pôšt s tým, že chcú naďalej poskytovať ponuku a predaj produktov SP a jej zmluvných partnerov napriek obmedzenému režimu.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
Dovoľte mi v prvom rade úprimne sa poďakovať všetkým zamestnancom, vedúcim pôšt, vedúcim oddelení, koordinátorom, pokladníkom, doručovateľom, priehradkovým zamestnancom, zamestnancom BO, ako aj RR TN za prácu, ktorú odvádzajú v tomto náročnom období, a tým prispievajú k tomu, aby sme toto veľmi náročné obdobie všetci spoločnými silami zvládli. Aktuálna kríza priniesla so sebou nové fungovanie a vnímanie každého pracovného dňa. Každý začínajúci pracovný deň – či už na RR TN, alebo na úrovni VP a zamestnancov – prináša so sebou rad informácií, úloh, ktoré je potrebné vyhodnotiť a riešiť prioritne vo vzťahu k ochrane našich zamestnancov, ako aj zákazníkov. Historicky celé generácie našich kolegov poštárov obdobnú situáciu nezažilo, preto je pre nás všetkých každý deň niečím novým, výnimočným, ale aj prirodzene stresujúcim „čo sa dnes stane“. Plníme rad úloh, ktoré sme nikdy neriešili. Sú to úlohy, ktoré so sebou prinášajú maximálne zodpovedný prístup – či už manažérov alebo zamestnancov. Môžem skonštatovať, že sa medzi zamestnancami vytvorila silná solidarita, ktorá vytvorila silný tím a vnáša do každodennej práce každého z nás viac ľudskosti a pochopenia jeden druhého, čo je veľmi pozitívne konštatovanie.
Ing. Jana Sládeková, riaditeľka RR Banská Bystrica:
Aktuálnu krízu vnímam s pocitom, že ju neviem ovplyvniť. Po vypuknutí pandémie som sledovala pravidelne aktuálne informácie každý večer v médiách, ale už som od toho upustila v záujme vlastného duševného zdravia. Dodržiavam stanovené opatrenia na elimináciu nákazy, ale samozrejme pociťujem aj strach o svojich blízkych (obidve dcéry mám v zahraničí, takže neviem, kedy ich budem môcť objať a moja mama je svojím vekom už v rizikovej skupine).
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Situácia je výnimočná, nakoľko sme sa s tým nikto ešte nestretli. Každodenne sa stretávame s množstvom podnetov, otázok od zamestnancov, prijímame operatívne nové opatrenia podľa vývoja situácie, kde prvoradé je ochrana zamestnancov, ich zdravie a bezpečnosť. Zvykáme si na nosenie rúšok a iných ochranných prostriedkov, hľadáme tie najlepšie spôsoby ich využitia v rôznych pracovných pozíciách, v rôznych prostrediach. Zásadná zmena je hlavne v charaktere komunikácie, na ňu sme boli pravidelne zvyknutí, len riešili sme iné záležitosti, nie takéhoto charakteru a závažnosti. Som hrdá na všetkých mojich kolegov – ako zvládame túto situáciu, vzájomne sa podporujeme, pristúpili sme k tomu hneď od začiatku zodpovedne, za čo im veľmi pekne ďakujem. Sme všetci stále v priamom kontakte s klientom, stále pracujeme v plnom nasadení aj za kolegov, ktorí museli zostať doma so svojimi deťmi, zostali v karanténe, ale s maximálnym pochopením zavádzania nových a nových opatrení, aby sme zamedzili šíreniu ochorenia. Čo je pozitívne, že nikto z našich radov nebol potvrdený ako pozitívny.
Ktoré opatrenie považujete za najdôležitejšie?
Mgr. Denisa Juricová, riaditeľka RR Trnava:
Určite je to dodržiavanie zvýšenej hygieny na pracoviskách a dodržiavanie nosenia OOPP. Za významné opatrenie považujem aj nezhromažďovanie sa kolegov na pracoviskách /napr. aj zavedením postupných nástupov na pracoviská a veľmi užitočné v rámci boja proti Covid 19 je práve regulovaný vstup zákazníkov na poštách.
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Všetky prijaté opatrenia sú veľmi dôležité a je potrebné ich dodržiavať. Z môjho pohľadu kľúčové opatrenie je povinné nosenie rúška a povinná dezinfekcia našich pobočiek. Aby sa minimalizoval kontakt našich zamestnancov so zákazníkmi, a tým sa aj znížilo riziko nákazy, je pre mňa kľúčové aj doručovanie doporučených zásielok vhadzovaním do schránky. Možno tu by som prijal aj ďalší krok, aby sme doručovali do schránok aj ostatné doporučené listy, a tým by sme obmedzili aj návštevnosť pôšt.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Najdôležitejšia je osobná zodpovednosť a disciplína, uvedomenie si, že dodržiavanie všetkých hygienických opatrení je našou ochranou a ochranou našich zákazníkov, že všetci máme zodpovednosť za seba i toho druhého vedľa nás. Prioritná je však ochrana našich zamestnancov, a teda bezpečnostné opatrenia pri doručovaní zásielok, aby sa doručovatelia vyhli stretnutiam s adresátmi, zabezpečenie ochranných prostriedkov pre všetkých zamestnancov i zabezpečenie pravidelnej dezinfekcie priestorov pošty. V čase výplat dávok to bola prítomnosť príslušníkov PZ SR, prípadne obecných hliadok.
No veľmi dôležitá je aj pozitívna myseľ a optimistické nastavenie sa, vzájomná pomoc, povzbudzovanie sa a ľudskosť v tom pravom zmysle slova.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Pošta tu dlhé stáročia bola, je a bude, či už v čase vojny, v čase mieru, v čase pandémie! Náš podnik živí viac než 13 000 ľudí, je to tiež živý organizmus, ktorý sa musí vysporiadať s danou situáciou tak, aby prežil. Za najdôležitejšie opatrenia považujem všetky hygienické opatrenia, ktoré slúžia na osobnú ochranu zamestnancov, ale aj všetkých naokolo a dezinfekciu priestorov. Musíme však pochopiť, že nikto nebol na takúto situáciu pripravený. Ochranné prostriedky dodávame na pošty okamžite, akonáhle sú nám dodané, aby sme ochránili našich ľudí v prvých líniách. My, poštári, vieme najviac pomôcť ľuďom práve v tom, aby zostali doma – doručovaním. Je však nevyhnutné, aby boli naši ľudia chránení a aby používali všetky dodané ochranné prvky a tiež pôsobili edukatívne na všetkých okolo vo svojich rajónoch aj obciach. Práve teraz si dúfam celá spoločnosť uvedomí našu dôležitosť.
Mgr. Peter Pocisk, riaditeľ RR Bratislava:
Podľa môjho názoru je najdôležitejším opatrením Slovenskej pošty obmedzenie HPV na pobočkách pôšt a doručovania, ktorý sa čiastočne eliminovala enormná pracovná vyťaženosť našich zamestnancov a zároveň sa zvýšila ochrana ich zdravia počas mimoriadnej situácie.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
V rámci aktuálneho stavu Slovenská pošta vo vzťahu k ochrane zamestnancov a ochrane zákazníkov prijala rad účinných opatrení, ktorými eliminovala možnosť prenosu COVID-19, čím výraznou mierou prispela k tomu, že sa eliminoval priamy kontakt zákazníka s naším zamestnancom. V rámci prijatých opatrení možno za najdôležitejšie považovať tie opatrenia, ktoré eliminovali priamy kontakt nášho zamestnanca so zákazníkom. Ide predovšetkým o zabezpečenie krytov na otvorené priehradky, zabezpečenie OOPP, zabezpečenie regulácie služieb smerom k zákazníkom, doručovanie doporučených zásielok do schránok obyvateľov bez podpisu, obmedzenie podaja a následného dodaja letákových zásielok a v neposlednom rade reguláciu zákazníkov smerom k našim priehradkám, ako aj dočasné obmedzenie hodín pre verejnosť.
Ing. Jana Sládeková, riaditeľka RR Banská Bystrica:
Najdôležitejšie je z môjho pohľadu dodržiavanie hygienických zásad – častejšie umývanie a dezinfikovanie rúk, nosenie ochranných rúšok, regulácia vstupov na pošty, obmedzenie počtu zákazníkov v halách, ako aj obmedzenie HPV, bezkontaktné doručovanie zásielok, súčinnosť PZ pri vyplácaní dávok OO.
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Každé opatrenie je dôležité v tejto mimoriadnej situácii, najdôležitejšie je ochrana zdravia nás všetkých. Vedenie spoločnosti veľmi pohotovo zareagovalo na mimoriadny stav na Slovensku v oblasti zavedenia najúčinnejších opatrení na zamedzenie šírenia COVID-19, čo nie je jednoduché v takej veľkej firme a bez konkrétnych skúseností. Celý krízový štáb v súčinnosti s regiónmi denne rieši aktuálne podnety zo siete, oslovuje Úrad pre reguláciu telekomunikačných a poštových služieb, Ministerstvo dopravy a výstavby SR a iné inštitúcie pre čo najlepšie zabezpečenie bezpečnej prevádzky s maximálnou ochranou zdravia zamestnancov. Na začiatku bolo najdôležitejšie zabezpečenie ochrany potrebnými OOPP, čo bol problém v celej SR, čo sa podarilo postupne zabezpečovať, a znova tá vysoká solidarita ľudí, kedy začali šiť rúška a posielať si navzájom. Je to niečo úžasné, keď to vidíte a počujete, ako to funguje.
Ako sa s krízou zatiaľ vyrovnáva váš región?
Mgr. Denisa Juricová, riaditeľka RR Trnava:
V regióne RR TT je situácia v danom krízovom období pomerne pokojná a stabilizovaná. Nezaregistrovali sme žiadnu zvýšenú paniku na pracoviskách aj napriek tomu, že vnímame strach zamestnancov o svoje zdravie a zdravie svojich blízkych. Zamestnanci sa v tejto situácii správajú veľmi zodpovedne. Touto cestou by som naozaj chcela veľmi pekne poďakovať všetkým kolegom v celom regióne Trnava za príkladné zvládanie situácie a za ich odvedenú prácu.
ĎAKUJEM.
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Prvé dva týždne boli asi najťažšie. Všetko nové, nečakané a zvlášť táto ťažká situácia prináša rôzny prístup. Máme veľa zamestnancov, ktorí aktívne pristupujú k prijatým opatreniam a snažia sa v maximálnej miere tieto opatrenia dodržiavať, resp. prispieť aj svojpomocne (napr. výroba rúšok). Stretávame sa aj s nepochopením tejto vážnej situácie. Stále je potrebné zdôrazňovať, že len spoločnými silami, toleranciou a zodpovednosťou môžeme túto krízu prekonať a zvládnuť.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Myslím, že aj napriek potvrdeným prípadom v regióne veľmi, veľmi statočne. Snažíme sa situáciu zvládnuť čo najlepšie. Denne monitorujeme situáciu na poštách. Na začiatku krízy sme mali veľké výpadky zamestnancov z dôvodov povinnej karantény, nutnosti zostať doma na OČR po zatvorení škôl, ako aj zvýšenej PN zamestnancov. Situáciu sme sa snažili vyriešiť tak, aby sme výrazne nezaťažili zamestnancov, ktorí nám zostali v práci – obmedzili sme prevádzkové hodiny na poštách, v prípade potreby sme zatvorili podacie pošty. Umožnili sme zamestnancom čerpať dovolenky z dôvodu regenerácie organizmu, resp. z dôvodu uvoľnenia stresovej situácie.
Zamestnanci sa na nás môžu kedykoľvek obrátiť s požiadavkou riešenia svojich aktuálnych problémov a po vyhodnotení situácie napr. pristupujeme k požiadavkám na úpravu HPV, denne odpovedáme na otázky súvisiace s prevádzkou, riešime doručovanie do rizikových oblastí či monitorujeme výpadky zamestnancov.
Na všetkých poštách v našom regióne vnímame spolupatričnosť zamestnancov v tejto krízovej situácii, za čo im vyslovujeme obrovskú vďaku za všetko úsilie, ktoré vynakladajú pri obsluhe zákazníkov na poštách aj v teréne v tak náročnom období.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Ja sa držím starého dobrého – ,,všetko zlé je na niečo dobré.“ V ťažkých časoch sa prejavia najviac skutočné charakterové vlastnosti a hodnoty ľudí a ja som rada, že práve teraz – odhliadnuc od negatívnych prínosov korony – vidím, aké úžasné a schopné kolegyne a kolegov mám okolo seba. Som veľmi rada, že sa touto cestou môžem poďakovať všetkým zamestnancom regiónu Nitra za ich obetavý a zodpovedný prístup k práci, za trpezlivosť a ľudskosť prejavujúcu sa pri vybavovaní našich zákazníkov, čoho dôkazom sú práve v tomto období pochvaly písomné, ako aj telefonické. Práve teraz máme možnosť verejnosti ukázať a dokázať, ako sme pre nich dôležití. Napriek tomu, že sa o poštároch veľa nehovorí, teraz je priestor zmeniť verejnú mienku a dostať sa do povedomia verejnosti v pozitívnom zmysle slova. Som na vás všetkých hrdá a som presvedčená, že spolu to zvládneme a vydržíme.
Mgr. Peter Pocisk, riaditeľ RR Bratislava:
V regióne Bratislava sme boli zasiahnutí pandémiou ako prví, problém v súvislosti s ohrozením koronavírusom sme riešili na Pošte Malacky 1. V Malackách boli potvrdení prví pozitívni obyvatelia na ochorenie COVID-19 na Slovensku, pričom naša poštová doručovateľka pred medializáciou týchto prípadov doručovala poštové zásielky priamo v ohnisku nákazy. Napriek počiatočným obavám z prípadnej nákazy v doručovaní sa nám aj vďaka opatreniam vedúcej pošty a lojalite poštových doručovateliek voči zamestnávateľovi podarilo situáciu zvládnuť a zabezpečiť doručovanie zásielok v Malackách.
Taktiež na ostatných poštách, ktoré sa nachádzajú v obciach, kde boli postupne potvrdené prípady nákazy koronavírusom, sa nám podarilo stabilizovať situáciu. Touto cestou by som sa chcel veľmi pekne poďakovať všetkým vedúcim pôšt a všetkým zamestnancom pôšt v riadiacej pôsobnosti Regionálneho riaditeľstva Bratislava za to, že zvládli zvýšený pracovný stres a asertívne prekonali aj výhrady zo strany niektorých klientov, ktorí rôznym spôsobom reagovali na obmedzenia na pobočkách pôšt. V neposlednom rade by som chcel poďakovať aj manažérom pôšt a referentom v Bratislave, že sa osobne dennodenne podieľali na expedícií ochranných pomôcok pre zamestnancov pôšt.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
„Prvá línia“ – v dnešnom ponímaní ide o zamestnancov, ktorí majú priamy kontakt so zákazníkmi. V rámci nášho pôsobenia ide o vedúcich zamestnancov, doručovateľov, ako aj priehradkových zamestnancov, ktorým právom patrí zvlášť poďakovanie z pohľadu ich prístupu plnenia si pracovných povinností.
V rámci riešenia prestupu informácií z jednotlivých úrovní riadenia na zamestnancov, vrátane plnenia požadovaných úloh, je dané obdobie pre manažérov, RR TN, vedúcich pôšt, ako aj zamestnancov o to náročnejšie, že je potrebné denne prijímať opatrenia vo vzťahu k zabezpečeniu chodu prevádzky pôšt, ako aj zabezpečenia doručovateľskej služby vo vzťahu k výpadku kolegov, ktorí sú aktuálne na OČR, resp. PN. V rámci RR TN možno konštatovať, že svedomitým prístupom každého jedného zamestnanca sa nám darí naďalej poskytovať kvalitné služby zákazníkom za dodržiavania predpísaných opatrení, ktoré sú potrebné k ochrane našich zamestnancov, ako aj zákazníkov.
Ing. Jana Sládeková, riaditeľka RR Banská Bystrica:
Každý zamestnanec prežíva krízu individuálne – niektorí zamestnanci by potrebovali denne aj 3 páry rukavíc (ako keby zabúdali, že majú k dispozícii teplú vodu, mydlo a dezinfekčný gél), iní poďakujú za zaslané rúško . Po počiatočnom šoku z vypuknutia epidémie sa situácia upokojila, najmä po dodávaní OOPP pre zamestnancov, dezinfekčných prostriedkov a tiež po prijatí všetkých opatrení vedením spoločnosti (regulované vstupy na pošty, obmedzenia HPV, …). V južnej časti regiónu máme veľa rómskych komunít, kde zabezpečujeme doručovanie – tu pretrváva vyššie riziko nákazy; kritické doručovateľky a doručovateľov sme vybavili ochrannými okuliarmi a plastovými štítmi. Myslím si, že sme „tí šťastnejší“, ktorí môžu chodiť do práce zatiaľ bez obavy zo straty zamestnania, keďže zákazníkov na pobočkách neubúda.
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Myslím, že v tomto období už je to stabilizované, vieme, ako máme reagovať na rôzne podnety, vieme, na koho sa máme obrátiť nielen v regióne, ale aj kde záležitosti postúpiť na naše vedenie na riešenie. Na začiatku to bolo komplikovanejšie, ale zvládli sme to spoločne a potvrdilo sa, že sme super tím, vieme spolu komunikovať a hľadať tie najlepšie, najjednoduchšie riešenia pre všetkých, čo všetci chápu, sú ohľaduplní a tolerantní. Je veľmi príjemné a povzbudzujúce, keď nás okolie vníma pozitívne, ale žiaľ, vyskytnú sa aj jednotlivci, ktorí to nechápu.
Čo je pre vás najťažšie zvládnuť na tejto situácii?
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Mnoho zamestnancov poznám osobne. Poznám ich osobné príbehy, ich starosti a problémy, ale aj ich radosti a úspechy. V tejto situácii je náročné nepodliehať emóciám a pozerať predovšetkým na bezpečnosť zamestnancov. Samozrejme, stretávame sa aj s nervozitou, či už na strane niektorých zamestnancov, ale aj klientov. Je to dosť stresujúce, keď sa nedá hneď všetkým naraz vyhovieť. Napr. s distribúciou OOPP. Všetci všetko potrebujú naraz.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Najťažšie v tejto situácii je zvládnuť nedisciplinovaných zákazníkov, ktorí nerešpektujú nariadenia a opatrenia vlády – často nepomôže ani upozornenie zo strany našich zamestnancov. Táto nová situácia je už dosť ťažká pre všetkých, aj pre nás – zamestnancov pošty, aj pre zákazníkov. Napriek tomu obsluhujeme našich zákazníkov s láskou a úsmevom, ktorý sa zrkadlí v našich očiach.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Zo začiatku to bolo niečo nové, zvláštne, čo najprv musel človek spracovať sám, v kruhu vlastnej rodiny, ale zároveň aj na pracovisku, v kruhu svojich kolegýň. Ja som optimista a človek, ktorý sa všetkému stavia čelom, nemávam strach z riešenia žiadnej situácie. O to ľahšie je to s kolektívom skvelých ľudí, s ktorými nemáme problém sa aj v týchto časoch schuti zasmiať, pretože tak ako každá situácia, aj táto prináša so sebou aj úsmevné príbehy. No a netreba zabudnúť, že smiech pozitívne vplýva na zdravie. Spoločne sa snažíme o pozitívny prístup k celej situácii a hľadáme cestu, ako v nej čo najlepšie fungovať.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
Denná neistota, ktorá generuje obavy z ďalšieho vývoja COVID-19, ako aj možnosti prepuknutia nákazy na konkrétnych poštách s dopadom na našich zamestnancov a spolupracovníkov vrátane ich rodinných príslušníkov. Ochranu zamestnancov nielen v rámci aktuálnej situácie vnímam ako kľúčovú. O to zložitejšie vnímam aktuálny stav a priznám aj dávku opodstatneného strachu za zdravie zamestnancov, kolegov, rodinných príslušníkov, a to nielen v rámci RR TN.
Ing. Jana Sládeková, riaditeľka RR Banská Bystrica:
Je to pocit zodpovednosti za všetkých mojich zamestnancov. Náročné je aj personálne pokrytie všetkých pracovných pozícií pri zvýšenom počte OČR a PN. Problém spôsobuje nezodpovednosť zákazníkov, ku karanténe sa prizná po prevzatí zásielky na pošte, nerešpektujú vývesky na vstupných dverách, nechápu bezkontaktné doručovanie a arogantne sa správajú k priehradkovým zamestnancom pri preberaní oznámených zásielok. V tejto situácii je najdôležitejšia práve pozitívna komunikácia so zamestnancami na všetkých úrovniach.
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Najťažší je pocit neistoty, keď klienti nebudú takí zodpovední voči našim zamestnancom a niekde sa prejaví dané ochorenie. Taktiež si vážim všetkých na poštách, MP a referentov RR, kedy denne nastavujeme zmeny v opatreniach podľa aktuálnej situácie nielen v obsadenosti pracovísk, ale aj psychickej a fyzickej záťaže na pracoviskách, čo si vyžaduje aj veľkú obetavosť zo strany vedúcich zamestnancov. Musia na dennej báze komunikovať so svojimi kolegami o prijatých opatreniach a ich implementácii do praxe. Je dôležitý aj postoj našich zamestnancov, aby boli féroví pri nastavovaní pracovných zmien, pri dodržiavaní pracovnej doby, aby aj firma mala reálny obraz o skutočnom výkone a prípadnej potrebe vyčíslenia požiadaviek na kompenzáciu strát firmy. Vážme si svoju prácu, je pre nás základom, aby sme nedopadli ako iné firmy, kde museli začať prepúšťať a hľadať iné úsporné opatrenia. Je to už aj o našej budúcej existencii.
Aká je atmosféra „za priehradkami“ v pozadí medzi zamestnancami na poštách?
Mgr. Denisa Juricová, riaditeľka RR Trnava:
Mnohí zamestnanci dokazujú svoju lojálnosť a i pod rúškami sa niektorí zamestnanci usmievajú. Postoj zamestnancov na poštách veľmi ovplyvňuje správanie sa vedúcej pošty. Ak im VP ide príkladom, všetci zamestnanci ju nasledujú v pozitívnom správaní.
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Chcem veľmi pekne poďakovať všetkým zamestnancom RR Prešov, ktorí aj v tejto ťažkej situácii denne prichádzajú do zamestnania a aj napriek riziku nákazy vybavujú požiadavky a potreby klientov.
Zatiaľ považujem atmosféru medzi zamestnancami za prijateľnú, aj keď posledné sprísnenie opatrení (25m²/1 klient) nám značne sťažilo našu prácu. Som presvedčený, že všetci zamestnanci chápu prijaté opatrenia ako nevyhnutnosť pre zabezpečenie ich ochrany. Hoci som si vedomý, že všetci majú strach z nákazy. Dôležité je neustále vysvetľovať a komunikovať so všetkými zamestnancami.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Atmosféra medzi zamestnancami na poštách je pozitívna, túto situáciu zvládajú veľmi dobre. Tým, že sa v priestoroch pošty nachádza iba povolený počet zákazníkov, nie sú preplnené priestory pre verejnosť, a tak nie sú vystavení stresu. Najťažšie bolo zvyknúť si na rúško, na používanie rukavíc a častú dezinfekciu rúk. Zvykli si a naučili sa už pracovať aj v týchto ochranných prostriedkoch. Uvedomujú si, že je to nevyhnutné pre ich zdravie a bezpečnosť, ako aj pre bezpečnosť okolia.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Každý človek je iný, každý sa inak vysporiada s danou situáciou. Stretávam sa s rôznymi prístupmi, musím však podotknúť, že väčšina mojich ľudí na poštách je lojálna, zodpovedná, ústretová a ochotná. Prinášajú aj vlastné nápady a riešenia, navzájom si pomáhajú, zastupujú sa. Na druhej strane, my s referentkami a manažérkami sa im snažíme vychádzať čo najviac v ústrety. Distribuujeme ochranné a dezinfekčné prostriedky čo najskôr, ako sa len dá, aj počas víkendov, aby mali čo najskôr zabezpečené všetko potrebné pre svoju ochranu a aby ľahšie zvládali prevádzku v prvej línii.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
Do 6. apríla 2020 v rámci RR TN boli pošty v obmedzení smerom k zákazníkom s tým, že na daných poštách boli obmedzené hodiny pre verejnosť. Obmedzenia pôšt súviseli aj s rešpektovaním nadriadených zložiek. V rámci nariadenia, ktoré definuje počet zákazníkov na príslušné m2, a tým aj nastaveniu potreby otvorenia presného počtu obslužných priehradiek, sme pristúpili od 6. apríla 2020 k rozšíreniu hodín pre verejnosť s tým, že v mestách nad 10 000 obyvateľov a pôšt kategórie „B“ sme vrátili hodiny pre verejnosť do pôvodného stavu s výnimkou prestávky na dezinfekciu a soboty aj nedele. Na poštách kategórie „C“ a „D“ sme rozšírenie otváracích hodín realizovali formou otvorenia pôšt v stredu do 17.00 hod. a tam, kde nám to umožňovala personálna kapacita zamestnancov, sme najmä na poštách kategórie „C“ rozšírili otváracie hodiny aj v pondelok a piatok tak, aby sme dodržali predpísané nariadenia, a tým eliminovali tlak zo strany zákazníkov na tvorenie dlhých čakacích radov, najmä v rámci výplatných termínov dôchodkov národného okruhu a blížiacej sa výplaty okresného okruhu. Celé opatrenie smerovalo k rozloženiu zákazníkov do väčšieho časového priestoru na menší počet obslužných pracovísk s dodržaním Zákonníka práce odpracovania povinného stanoveného fondu pracovného času našich zamestnancov. V danom prípade je potrebné poďakovať za prístup vedúcich pôšt a zamestnancov vo vzťahu k pochopeniu aktuálnej situácie – a to, že pri zachovaní obmedzených otváracích hodín by došlo v rámci pôšt daných manažérskych obvodov k prechodu zákazníkov na iné pošty, čo by malo následný dominový efekt z pohľadu preťaženosti jednotlivých zamestnancov pôšt a ich prevádzok.
Ing. Jana Sládeková, riaditeľka RR Banská Bystrica:
Zamestnanci si na obmedzenia súvisiace s epidémiou už zvykli. Aj keď samozrejme pociťujú strach, prejavuje sa aj solidarita a súdržnosť medzi kolegami; na každého príde „kríza“ v inom čase a vtedy potrebuje povzbudenie od kolegov. Som hrdá na všetkých „mojich“ zamestnancov, za ich zodpovedný prístup k aktuálnej situácii.
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Atmosféra bola na začiatku mimoriadnej situácie napätá, neistá, bolo cítiť aj strach, začali sa zatvárať školy, škôlky, obchody, nevedeli sme dokedy. V súčasnosti už kolegovia sledujú vývoj na Slovensku, pochopili závažnosť danej situácie, vidno obrovskú kolegialitu pri vzájomných zástupoch. Poteší vás, keď sa niekto vráti po prípadnej karanténe 14 dní a povie, že sa ešte nikdy takto netešil do práce. Sme jedna z mála firiem, ktorá funguje skoro v normálnom režime s minimálnymi obmedzeniami, vnímajú to pozitívne aj z hľadiska svojho zárobku, kde mnohí v rodinách pociťujú neistotu a obavu, že prídu ich rodinní príslušníci o zamestnanie, že nebudú mať živnostníci zákazky a s tým spojený zárobok pre zabezpečenie rodiny. Vnímanie je z ich pohľadu porovnávané s „vianočnou“ prevádzkou, pociťujú nárast podaných zásielok, viac klientov, ale aj zásielok na dodaj. Obslužnosť je priebežná, nakoľko klienti vstupujú jednotlivo, čiže je aj väčší pokoj pri vybavovaní klienta, no nervozita je u klientov v rade pred poštou. Niekedy to prenášajú aj na priehradkových zamestnancov, ale tí už sú aj „ psychológovia“ a vedia ako na nich.
Ako pociťujete a vnímate aktuálnu krízu a dianie?
Mgr. Denisa Juricová, riaditeľka RR Trnava:
Na RR TT sme zvolili zvýšenú priamu komunikáciu smerom k manažérom pôšt i vedúcim pôšt, a hlavne aj smerom ku kľúčovým poštám.
Ing. Jozef Bujňák, riaditeľ RR Prešov:
Pre mňa je veľmi dôležité, aby zamestnanci vedeli, že si veľmi cením ich každodennú prácu a že som im k dispozícii 24 hodín denne či už na telefóne alebo prostredníctvom emailu. Každý deň je potrebná maximálna podpora od každého z nás. Ľudskosť, ochota, porozumenie, komunikácia a neustále vysvetľovanie – jednoducho normálna človečina pri práci s ľuďmi a takzvaný zdravý sedliacky rozum. Ak budeme všetci zodpovední, tak to spoločne zvládneme.
Mgr. Mária Žeňuchová, riaditeľka RR Košice:
Osvedčilo sa nám dodržiavať nariadenia a ísť príkladom aj pre klientov. Keď vidia nás, že sme tu pre nich a chránime ich, robia to isté. Regulujeme počet klientov vo vestibule veľkých pôšt. Vždy je určený zamestnanec, ktorý klientov púšťa po jednom do budovy, aby sme zabránili veľkej koncentrácii klientov. Ľudia to chápu, sú v tomto zodpovední.
Rada by som využila túto príležitosť na poďakovanie sa všetkým svojim kolegyniam a kolegom za ich statočnosť, ľudskosť a pracovné nasadenie aj v tejto mimoriadnej situácii a želám nám všetkým, aby sme ju zvládli a ostali zdraví. Zároveň prajem celej poštárskej rodine príjemné prežitie veľkonočných sviatkov v kruhu svojich blízkych, zaslúžený oddych a načerpanie novej, pozitívnej energie z jarného slniečka.
Ing. Agáta Gajdošíková, riaditeľka RR Nitra:
Informovať, hovoriť, komunikovať – s rozvahou a pokojom, so všetkými od manažérov až po doručovateľov či zamestnancov prepravy. Snažím sa viesť ľudí k tomu, aby sa nebáli pýtať, volať, písať, keď niečomu nerozumejú, alebo prejaviť svoj názor, pretože práve z reakcie ľudí sa najviac naučíte a dozviete. Na druhej strane sa snažím posúvať im všetky dostupné informácie pravidelne, pretože niet ničoho horšieho, ako je nedostatok informácií.
Mgr. Peter Pocisk, riaditeľ RR Bratislava:
Neprináleží mi dávať odporúčania mojim kolegom z ostatných regiónov, nakoľko som z nich služobne najmladší a zároveň som toho názoru, že každý región je svojím spôsobom špecifický. Čo sa nám však osvedčilo, je súdržnosť a ťahanie všetkých za jeden povraz v tomto neľahkom období.
Mgr. Marek Sopko, riaditeľ RR Trenčín:
Denná komunikácia, empatia, hľadanie spoločných riešení, rýchla a kvalitná výmena informácií s denným vyhodnotením a následným prestupom až na zamestnancov cez denné vydávanie pokynov a obežníkov, ktoré sú základom pre zvládnutie danej situácie. V neposlednom rade nabádam všetkých vedúcich pôšt, že dané obdobie je obdobím s vysokým operačným rizikom možného vzniku MU, a preto je potrebné prijímať opatrenia formou školenia, kontrol na všetkých prevádzkach pôšt vo vzťahu k dodržiavaniu všetkých predpísaných bezpečnostných a režimových opatrení, ktoré sú zárukou ochrany našich zamestnancov, ako aj zverených hodnôt.
Aktuálna situácia a jej denné riešenia sú pre každého z nás niečím novým, a preto som presvedčený o tom, že vzájomne dokážeme zvládnuť toto neľahké obdobie hlavne v zdraví a vzájomnom porozumení.
Ing. Danka Trávniková, riaditeľka RR Žilina:
Toto obdobie ukazuje našu súdržnosť, ohľaduplnosť a kolegialitu. Nepoznám takú veľkú firmu, kde by to takto fungovalo, ale je to o prístupe k ľuďom, podstatné je ich vypočuť, riešiť aj ich podnety a návrhy, dať im pomocnú ruku. Sme všetci na jednej lodi, a keď budeme spoločne dobre vychádzať , tak to bude fungovať. Keď je viac ľudí, je aj viac problémov, ale so správnym nastavením a pochopením to ide ľahšie.
Čo odkázať? Buďme zodpovední, féroví, začnime od seba, rozdávajme pozitívnu energiu a povzbudzujme sa navzájom. Ešte na záver by som chcela vyzdvihnúť úzku súčinnosť Odborového zväzu pôšt a logistiky, ktorý sa denne zaujíma o vývoj na pracoviskách v tejto mimoriadnej situácii, rieši podnety a operatívne ich predkladá na riešenie nášmu vedeniu, aby boli dodržané všetky zákonné podmienky vyplývajúce zo ZP a PKZ pre zachovanie zamestnanosti, vytvárania priaznivých pracovných podmienok pre zamestnancov a ich odmeňovania.