Práve čítate
Pohľad na korona krízu z Úseku prevádzky

Pohľad na korona krízu z Úseku prevádzky

Nadhľad je vždy dôležitý a v čase krízy vždy naberá na význame. Oslovili sme preto Reného Kubiša, riaditeľa Úseku prevádzky, aby nám priblížil svoj „manažérsky nadhľad“ na situáciu.

Ako zvládate túto novú a veľmi netradičnú situáciu vy osobne?

Keď som prišiel na Slovenskú poštu, jedna z prvých aktivít, ktoré som absolvoval, bolo uvedenie do roly člena krízového štábu Slovenskej pošty. Úprimne som naozaj nikdy neočakával, že počas môjho pôsobenia nastane potreba denných zasadaní krízového štábu, prijímania krízových opatrení a riešenia krízových situácii na dennej báze. Neteší ma, že to nastalo. Musím ale povedať, že sa mi páči vidieť všetkých kolegov, ako ťaháme za jeden povraz a snažíme sa vzniknutú situáciu zvládať. Bez zbytočného váhania s plným nasadením. Pre mňa osobne nie je krízové riadenie niečím, s čím by som nemal skúsenosť. Je treba ale chápať veľký rozdiel medzi krízovým riadením projektu alebo bežnej firmy a iné je byť súčasťou krízového riadenia na Pošte, ktorá je súčasťou kritickej infraštruktúry štátu v čase mimoriadneho stavu.

S opatreniami súvisiacimi s mimoriadnym stavom sa ja osobne vyrovnať viem, podriaďujem sa obmedzeniam rovnako ako každý občan. Tento stav potvrdil moju doterajšiu skúsenosť, že Slováci sú pomerne disciplinovaný národ. Oceňujú to aj manažmenty firiem, ktoré v našej krajine pôsobia.

Ako vyzerá Váš pracovný deň v týchto dňoch?

V týchto dňoch každodenne zasadá krízový štáb, nasleduje implementácia prijatých opatrení a riešenie vzniknutých situácií, ktoré sú mnohokrát nové. Nikdy sme sa s podobnou situáciou nestretli, preto denne prijímame rozhodnutia smerujúce k tomu, aby sme to zvládli.

Denne mám telefonáty k rôznym otvoreným témam – život sa nezastavil, fungujeme ďalej a musíme sa popri zvládaní tejto situácie venovať číslam, zákazníkom, našim procesom a ich zlepšovaniu.

Čo sa týka obchodu, zákazníci, ktorí sú pre nás zdrojom príjmov v tomto období, zažívajú nárast záujmu o ich služby – hlavne e-shopy. Musíme riešiť cenovú politiku, vzájomnú spoluprácu ako aj úpravu plánov a odhadov vývoja v tejto situácii.

Riešim aj operatívne záležitosti ako homeoffice pre niektorých zamestnancov či dovolenky. Predkladáme aj materiály na rozhodnutie manažmentu, hlavne projekty, ktoré musíme realizovať kvôli legislatíve, alebo udržateľnosti (obnova a rozširovanie motorových vozidiel nad 3,5t, kuriéri, IT zásahy).

Čo je podľa Vás teraz najdôležitejšie?

Ako najdôležitejšiu vnímam rozvahu. Opatrenia zavádzame s maximálnou flexibilitou a prispôsobujeme sa aktuálnej situácii. Je ale veľmi dôležité mať na zreteli 2 veci: ako ochrániť našich zamestnancov na jednej strane a zároveň neprerušiť poskytovanie služieb komerčným zákazníkom. Komerční zákazníci sú pre nás zdrojom príjmov a Slovenská pošta si musí na seba zarobiť. Zatiaľ si vedieme veľmi dobre a nesmieme robiť nerozvážne opatrenia a zásahy, ktoré by mohli napáchať viac škody než úžitku. E-shopy sa na nás v tejto dobe spoliehajú a my sa snažíme poskytovať naše služby naďalej a na čo najvyššej úrovni, aby sa nám neobrátili chrbtom, keď mimoriadny stav pominie.

Nemôžeme Poštu zavrieť. Musíme mať otvorené pobočky, musíme prepravovať listy a balíky a doručovať ich zákazníkom. Musíme naďalej zabezpečovať všetky služby. A musíme pri tom mať na zreteli ochranu zdravia zamestnancov, ale aj externistov a zákazníkov. Myslím, že sa nám to zatiaľ darí vyvažovať.

Je možné byť spoľahlivo pripravení na krízu takýchto rozmerov?

Som presvedčený, že na tento stav stopercentná príprava neexistuje. Cením si, že máme pripravené mechanizmy ako krízový štáb a krízové riadenie. Že všetci kolegovia dávajú maximum energie do zvládnutia tejto situácie. Vieme prijímať rozhodnutia veľmi rýchlo a vo veľa oblastiach sme boli v rámci SR na špici v zavadzaní krízových opatrení.

Myslím, že keby táto situácia nastala druhýkrát, sme pripravení ešte lepšie. Lenže ona sa stopercentne rovnaká zrejme opakovať nebude. Musíme byť preto pripravení na nejaký druh krízového stavu, ktorý môže nastať kedykoľvek.

Ako je krízu cítiť na Vašom úseku?

Vnímame najmä zvýšený počet OČR, máme výpadky niekoľko stoviek ľudí. Niektorí zamestnanci mali oprávnené obavy o svoje zdravie, vznikali rôzne situácie, ktoré sme museli riešiť za behu. A to sa prejavilo práve na znížení našej kapacity. Zároveň ale e-shopy (a iní veľkí odosielatelia) podávajú výrazne väčšie objemy, než minulý rok!

Komunikujeme intenzívne so zákazníkmi, museli sme načas limitovať niektoré podaje, aby sme tie množstvá zvládli, ale vďaka vysokému nasadeniu našich ľudí sme situáciu zatiaľ ustáli. Komerční zákazníci vyjadrujú pochopenie. Chápu, že v tomto čase nedodržiavame D+1, ale ich prioritou je, aby zásielky boli doručené.

Zabezpečujeme distribúciu OOP (osobné ochranné prostriedky) pre zamestnancov. Na začiatku vypuknutia krízy síce neboli potrebné množstvá, dnes už je situácia stabilizovaná. Stále pociťujeme dodatočné a spätne riešené požiadavky na OOP, ktoré zaťažujú logistiku a vyťažujú ľudí, ktorých by sme mohli použiť na iné činnosti. Vychádzame ale na maximum v ústrety a investujeme čas našich ľudí do toho, aby kolegovia na celom Slovensku dostali svoje OOP čo najrýchlejšie.

Žiaľ, vnímame aj spomalenie až zastavenie niektorých projektov. No napriek všetkému to spolu zvládame. Vďaka patrí našim zamestnancom a ich úsiliu v tomto ťažkom období spracovávať rekordné množstvá zásielok. Z toho sa naozaj veľmi teším. Teší ma zodpovednosť našich ľudí, odhodlanie a nasadenie aj v tejto výnimočne ťažkej situácii. Patri im za to moja vďaka.

V čom vidíte prínos krízy pre spoločnosť?

Možno som prílišný optimista, ale táto kríza nám dáva šancu napraviť doterajšie, nie celkom zdravé, fungovanie. Vidím tam možnosti na zlepšenie v našej spoločnosti. Myslím, že si spoločnosť začne viac vážiť prácu ľudí, ktorí boli doteraz neviditeľní – pekári, farmári, predavači a samozrejme aj prácu zdravotníckeho personálu. Týka sa to vo veľkej miere aj Pošty a doručovateľských služieb. Ukázali sa ako absolútne kľúčoví – bez doručovania by nebolo možné nakupovať základné potreby bez nutnosti navštíviť fyzickú predajňu, kde príde zákazník do kontaktu s desiatkami ľudí. Takže sa ľuďom upravia priority. Najskôr musia byť naplnené základné potreby a všetky profesie, ktoré sa o ich naplnenie postarajú, stúpnu na hodnote.

Ľudia si budú viac uvedomovať a vážiť možnosť byť s blízkymi, kamarátmi len tak – večer na terase s drinkom.

Budeme rozvážnejší. Každý si zrejme rozmyslí, či si vezme úver na dovolenku v Karibiku, alebo nový mobil. Či to riziko stojí za to. Alebo si radšej vytvoria finančnú rezervu pre takéto prípady.

Verím tiež, že sa cestovanie a turizmus dostane do normálnejších medzí. Cestovanie bolo príliš jednoduché, príliš lákavé a presiahlo „únosné medze“. Spôsobovalo obrovské problémy v mestách (Praha, Barcelona, Benátky), zaťažovalo životné prostredie a toto sa, myslím, zmení.

Čo vieme urobiť, aby sme postupne smerovali k zlepšeniu situácie?

Musíme pokračovať v disciplinovanosti a chrániť seba a ľudí, s ktorými sa stýkame. Udržme v maximálnej miere úroveň služieb, ktoré poskytujeme našim zákazníkom a vyjdeme z tejto krízy silnejší. Je nevyhnutné uprednostniť zdravie seba a svojich kolegov pred túžbou stretávať sa so známymi ešte po nejaký čas.

A predovšetkým, nesmieme podliehať panike a zbytočnému stresu. Ukázalo sa napríklad, že odhady o miliónoch obetí v krátkom čase, ktoré o COVID-19 vyšli po vypuknutí epidémie v Taliansku, boli postavené na nesprávnych dátach. Zároveň, na Slovensku robíme opatrenia, ktoré by mali byť prevenciou pred „talianskym modelom“. Preto netreba podliehať panike. Treba hľadať krehkú rovnováhu medzi ochranou zdravia ľudí a ekonomikou, ktorú nechceme zruinovať.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.