Práve čítate
Kríza očami Žofie Lehotskej, predsedníčky Odborového zväzu pôšt a logistiky

Kríza očami Žofie Lehotskej, predsedníčky Odborového zväzu pôšt a logistiky

Odborový zväz pôšt a logistiky je najväčšou odborovou organizáciou pôsobiacou pri Slovenskej pošte, ktorá zastupuje zamestnancov pri rokovaniach so zamestnávateľom. Poslaním odborov je zákonnými prostriedkami chrániť a obhajovať práva, oprávnené záujmy, potreby a napĺňať požiadavky svojich členov prostredníctvom každodennej práce svojich  funkcionárov.

Ako zvládate túto novú a veľmi netradičnú situáciu Vy osobne?

Osobne s obavami o zdravie a životy nás všetkých. Je to niečo, s čím sme sa nikto ešte nestretli. Je potrebné sa k tomu postaviť zodpovedne.

Ako vyzerá Váš pracovný deň v týchto dňoch?

Z môjho pohľadu sa pracovný život nezastavil, fungujeme v stálom režime len bez osobných stretnutí. So sociálnymi partnermi viac komunikujeme telefonicky a elektronicky. Všetky dôležité otázky konzultujeme so všetkými členmi volených orgánov Odborového zväzu telefonicky, písomne, čo nám veľmi sťažuje našu prácu.

Čo je podľa Vás teraz najdôležitejšie?

Ako kľúčové vnímam ochranu zdravia a dodržiavanie stanovených opatrení na jednej strane, na druhej strane však z pohľadu Slovenskej pošty popri ochrane zamestnancov aj zabezpečenie poskytovania služieb. Napriek útlmu hospodárstva je potrebné určité služby zabezpečovať, a tiež byť pripravený na postupné uvoľňovanie opatrení a návrat k normálnym podmienkam. Odborový zväz pôšt a logistiky v úzkej súčinnosti s vedením Slovenskej pošty na dennej báze rieši nastavené opatrenia na pracoviskách v súvislosti s pracovnými podmienkami zamestnancov, ich odmeňovania a pracovného prostredia a ochrany vybavením potrebných OOPP.

Je možné byť spoľahlivo pripravení na krízu takýchto rozmerov?

Na toto nebol nikto pripravený, ale každá organizácia má svoj krízový plán, ako aj mechanizmy na jeho aktualizáciu. Ako ukazuje súčasná situácia, je ťažké, ak nie nemožné, byť pripravený na krízu, ktorá má nielen celospoločenské, ale aj globálne rozmery. Opatrenia prijímané na úrovni Slovenskej pošty musia rešpektovať a odvíjať sa od opatrení prijímaných vládou, reflektovať situáciu, napr. aj v iných, najmä v susedných štátoch. Najdôležitejšie sú pre nás všetkých zvýšené hygienické opatrenia, opatrenia Úradu verejného zdravotníctva a ich implementácia do praxe vo väčších kolektívoch nielen na pracoviskách, ale aj v teréne pri priamej komunikácii s klientmi.

V čom kríza najviac komplikuje prácu Vám?

Je to hlavne nepredvídateľnosť jej priebehu, všetky predpovede sú len dohadmi. Sú tu rôzne obmedzenia, napr. v osobných rokovaniach, pracovných stretnutiach, ktoré sa v súčasnosti realizujú „na diaľku“. Najväčšou komplikáciou je však jej rozsah.

Veľmi dôležitá je komunikácia s vedením Slovenskej pošty pre zabezpečenie opatrení v súlade s ustanoveniami Zákonníka práce a Podnikovej kolektívnej zmluvy pre zabezpečenie čo najlepších pracovných podmienok vo všetkých oblastiach bez dopadu na zaradenie zamestnancov, na ich pracovné úväzky a samozrejme ich mzdové ohodnotenie.

V čom vidíte prínos krízy pre spoločnosť?

Vzhľadom na škody, či už na zdraví alebo hospodárstve, ťažko hovoriť o prínosoch. Ak, tak iba v nehmotnej oblasti: uvedomenia si pocitu solidarity a spolupatričnosti a tiež času na reflexiu. Ukazuje sa, že bude potrebné prehodnotiť prístup ľudí napríklad k cestovaniu či nakupovaniu. Je možné, že ľudia budú ešte viac využívať, doručovateľské služby, či služby pošty.

Z pohľadu neustáleho fungovania prevádzok počas celej mimoriadnej situácie s miernymi obmedzeniami, by sa mohla v povedomí občanov zvýšiť úcta a vážnosť k zamestnancom pôšt, ich dôležitosť a stabilita daných profesií na Slovenskej pošte.

Čo vieme urobiť, aby sme postupne smerovali k zlepšeniu situácie?

Musíme dôsledne rešpektovať prijaté opatrenia, a tak zamedziť šíreniu vírusu. Zároveň však už teraz musíme byť pripravení na postupné uvoľňovanie opatrení a východiskovú stratégiu, limitujúc negatívne dopady na Slovenskú poštu, predovšetkým v oblasti zamestnanosti a dopadu na zamestnancov. Práve na túto oblasť budeme dôkladne dohliadať.

Ako zatiaľ poznačila kríza našu spoločnosť a aké to bude mať následky?

Uvedomili sme si, že môžu nastať objektívne okolnosti, ktorých následky je len ťažké predvídať. Musíme byť v spoločnosti ohľaduplní a do budúcnosti sa budeme musieť v mnohých ohľadoch uskromniť a pripraviť sa na možné opakovanie krízovej situácie. Dnes vidíme, ako veľmi sme aj napriek technologickej a vedeckej vyspelosti stále zraniteľní.

Aj napriek negatívnym prognózam verím všetkým „ poštárom“, že spoločne to zvládneme, postavíme sa k opatreniam zodpovedne, ohľaduplne a chápavo. Spolupatričnosť a vzájomné pochopenie je kľúčové aj do budúcnosti firmy.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.