Práve čítate
„Stopercentne sa pripraviť na konkrétnu krízovú situáciu nie je možné“

„Stopercentne sa pripraviť na konkrétnu krízovú situáciu nie je možné“

V tomto vydaní nášho eZvesti Vám prinášame rozhovor s JUDr. Stanislavom Backom, riaditeľom Úseku služieb a s Ing. Ivetou Vrbikovou, riaditeľkou Sekcie správy a majetku. Práve vďaka kolegom z tohto úseku sa podarilo zabezpečiť ochranné a dezinfekčné prostriedky, aby sme aj v čase krízy mohli poskytovať naše služby zákazníkom aj štátu.

JUDr. Stanislav Back, riaditeľ Úseku služieb

Ako zvládate túto novú a veľmi netradičnú situáciu Vy osobne?

V prvom rade mi dovoľte vysloviť jedno úprimné poďakovanie všetkým zamestnancom Slovenskej pošty, ktorí v posledných neľahkých týždňoch odhodlane zabezpečujú všetky svoje pracovné povinnosti: poštovým doručovateľom, priehradkovým zamestnancom, prevádzkovým zamestnancom, vodičom, zamestnancom krízového riadenia, vedúcim zamestnancom, TH zamestnancom, ale aj všetkým ostatným kolegom.

Situácia, ktorú posledné týždne zažívame nie je jednoduchá a každý z nás ju zvláda inak. Osobne sa snažím dodržiavať všetky opatrenia, ktoré sa priebežne prijímajú za účelom eliminácie rozšírenia ochorenia. V pracovnej rovine celú situáciu z pohľadu úseku služieb vnímam veľmi intenzívne, vzhľadom na skutočnosť, že s kolegami zo sekcie ochrany majetku a osôb a sekcie správy majetku sme od prvého zasadnutia centrálneho krízového štábu v centre diania a robíme maximum pre zabezpečenie osobných ochranných prostriedkov a hygienických prostriedkov.

Ako vyzerá Váš pracovný deň v týchto dňoch?

Tak ako u väčšiny z nás výrazne sa zmenil aj môj denný pracovný režim. V ranných hodinách sa pravidelne zúčastňujem zasadnutia Centrálneho krízového štábu (CKŠ) Slovenskej pošty, kde sa na dennej báze vyhodnocuje situácia na jednotlivých poštách a prevádzkových útvaroch, hodnotí sa plnenie prijatých opatrení a prijímajú sa ďalšie opatrenia a úlohy. 

Následne popri štandardných denných pracovných povinnostiach zabezpečujem spoločne s kolegami plnenie úloh uložených CKŠ v gescii úseku služieb. 

Je možné byť spoľahlivo pripravení na krízu takýchto rozmerov?

Slovenská pošta ako subjekt hospodárskej mobilizácie určený MDV SR každoročne plní množstvo úloh v oblasti krízového riadenia. Okrem iného spracúva krízový plán, v rámci ktorého sú rozpracovávané konkrétne úlohy a opatrenia v jednotlivých krízových stavoch. Samozrejme, stopercentne sa pripraviť na konkrétnu krízovú situáciu nie je možné. Každá situácia je iná a vyžaduje si iné opatrenia a postupy. Súčasná pandémia je aj pre nás situáciou, ktorú zažívame prvýkrát, ale aj napriek tomu robíme maximum, aby sme situáciu kolegom uľahčili.

Pomaly sa začína situácia upokojovať a prevláda snaha o návrat do normálu. Čo je podľa Vás teraz najdôležitejšie?

Tak, ako bolo dôležité dodržiavať prijaté opatrenia v prvých týždňoch bude veľmi dôležité, aby sme kontinuálne pokračovali v ich dodržiavaní aj naďalej. 

Ako je krízu cítiť na Vašom úseku?

Najväčší nápor sme samozrejme zažívali v prvých dňoch, kedy bolo potrebné čo najskôr zabezpečiť všetky osobné ochranné prostriedky a hygienické prostriedky pre našich zamestnancov. Kolegom zo sekcie správy majetku patrí obrovské poďakovanie. V čase kedy bol na trhu výrazný nedostatok tohto tovaru vyvinuli maximálne úsilie, aby sme najmä kolegom, ktorí vykonávajú prácu v prvej línii zabezpečili nevyhnutnú ochranu zdravia. Situácia je však náročná aj dnes, na dennej báze je potrebné dopĺňať zásoby jednotlivých ochranných prostriedkov, tak, aby sme boli pripravení zabezpečovať plnenie všetkých úloh. To si vyžaduje neustály monitoring trhu, komunikáciu s dodávateľmi a následnú súčinnosť pri distribúcii. Veľký kus práce v tomto procese vykonávajú aj regionálni riaditelia, ďalší zamestnanci ÚPSaRP a ÚP, ÚĽZ, ktorým taktiež patrí úprimné poďakovanie.

Ing. Iveta Vrbiková, riaditeľka Sekcie správy a majetku

Čo považujete za najväčší úspech v čase krízy: Váš, Vášho úseku, možno aj celej SP?

Každý má vo svojom živote vypracovanú nejakú stratégiu, ako sa dostať zo záťažových situácií. My ako riadiaci zamestnanci by sme mali mať na pamäti, že sme v tejto situácii modelom pre svoj tím pracovníkov. To znamená, že im vedome či nevedome sprostredkúvame informáciu o tom, ako sa v takejto situácii zachovať, ako pracovať pod veľkým tlakom, zorientovať sa. V našom prípade, aj napriek ťažkému súperovi a kritickému nedostatku ochranných pomôcok a dezinfekčných prostriedkov na trhu sa nám podarilo splniť nariadenia UVZ a vlády SR v procese opatrení na ochranu zdravia našich zamestnancov  a klientov Slovenskej pošty. Vzhľadom na potrebu okamžitej reakcie bola vytvorená úzka skupina z radov zamestnancov sekcie správy majetku, ktorá zabezpečila pre 12,5 tis. zamestnancov dezinfekčné gély, spreje, rúška, rukavice, pre skupinu zamestnancov v tzv. “v prvej línii“ ochranné obleky, ochranné okuliare, štíty na tvár, ochranné štíty na otvorenú priehradku,  dezinfekčné prostriedky na povrchy, na interiér služobných motorových vozidiel, dezinfekčné mydlá a samozrejme aj dezinfekčné prostriedky pre zákazníkov. Je na mieste, ak tieto stránky využijem na poďakovanie za mimoriadne pracovné nasadenie Ing. Bahurinskej, Ing. Mifkovičovej, Ing. Kozovej, Stanislavovi Obertovi. V súčasnosti môžem povedať, že sme sa dostali do ustáleného stavu, ktorý je potrebné udržiavať až do ukončenia obstarávacieho procesu, ktorý sa v týchto dňoch pripravuje.
Podarili sa nastaviť dočasné procesy objednávania, prideľovania a distribúcie OOP a dezinfekčných prostriedkov, v spolupráci s kolegami z ĽZ, UP a UPSaRP.
Okrem tohto, sme nastavili na odbore investícií a údržby nehnuteľného majetku proces zabezpečenia dezinfekcie priestorov Slovenskej pošty, ak sa v týchto priestoroch zistila prítomnosti pozitívne testovaného človeka.
COVID kríza okrem iného zasiahla aj oblasť nájomnej agendy, na dennej báze bola zabezpečovaná komunikácia zmien otváracích hodín smerom k prenajímateľom a vlastníkom nebytových priestorov pôšt v nájme (predovšetkým obchodné centrá a obce, mestá) a súčasne sme operatívne manažovali požiadavky našich nájomcov na odklady platieb nájmu a iné kompenzácie z dôvodu opatrení vlády na zamedzenie šírenia nákazy tak, aby bol výpadok výnosov z nájmu minimálny.

Kde sa naopak prejavili v kríze naše najväčšie nedostatky, ak sa tak vôbec stalo?

Z pohľadu sekcie správy majetku hlavný nedostatok spočíval najmä v tom, že sme sa museli vysporiadať zo skutočnosťou, kedy bolo potrebné zabezpečiť okamžite , vo veľkých množstvách nové špecifické tovary, ktoré do času vzniku pandémie nebolo potrebné nakupovať a stav zásob v rámci krízového riadenia nebol postačujúci, nakoľko tento stav nikto nepredpokladal. To znamená, že väčšia časť tovarov nebola obsiahnutá v rámcových dohodách, ktoré boli obstarávané verejným obstarávaním v zmysle zákona o obstarávaní, a pre splnenie úloh sme museli pristúpiť k priamemu nákupu na objednávku. Podotýkam, že každý výber tovaru bol realizovaný transparentne s dôrazom na cenu a dostupnosť na trhu.

Vidíte v niečom aj prínos krízy pre našu spoločnosť?

Každá kríza je príležitosťJ. Keď táto koronavírusová doba skončí, určite bude priestor vďaka dostupným dátam vyhodnotiť  a povedať, ktoré služby sú pre nás lukratívne a ktoré  by sme mohli vypustiť.
Ďalej keď si zoberieme dočasný home office, pracovné stretnutia prostredníctvom videokonferencií, zrazu sa to stala bežná forma práce a komunikácie, pričom sa podľa môjho názoru  priamo ovplyvnila nielen časť prevádzkových nákladov, ale hlavne čas.

Riešili by ste niektoré situácie inak? vie sa spoločnosť na takéto situácie vopred pripraviť?

Dovolím si povedať , že vedenie Slovenskej pošty túto ťažkú skúšku zvládlo veľmi dobre, čo v podstate pozitívne vyhodnotil aj Minister dopravy a výstavby SR.
Na nepoznanú, v tomto prípade kritickú situáciu sa nedokáže nikto vopred pripraviť, je to o schopnosti okamžite reagovať. Teraz máme viac skúseností , viac dát, viac informácií. Pomaly sa vraciame  do normálneho režimu, teraz  bude veľmi dôležité nepoľaviť.
Ak je však spojený kvalitný tím ľudí s chuťou pracovať všetko sa dá zvládnuť, a to sekcia správy majetku má, a toto všetko pod záštitou úsekového riaditeľa JUDr. Stanka Backu. Čo viac si môžeme priať? Všetkým hlavne pevné zdravie.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.