Aktualizácia opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR
14. mája 2020

Z dôvodu vyhlásenia mimoriadnej situácie na území Slovenskej republiky v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19 bolo Úradom verejného zdravotníctva SR (ďalej ÚVZ) vydaných niekoľko opatrení, ktoré už boli Slovenskou poštou zavedené do prevádzky pôšt prostredníctvom vydaných pokynov a obežníkov. Postupným uvoľňovaním niektorých opatrení ÚVZ dochádza k aktualizácii ich znenia.
Od 6. mája 2020 do odvolania sa prevádzkovateľom maloobchodných prevádzok a prevádzok poskytujúcich služby nariaďuje podľa § 48 ods. 4 písm. e) zákona č.355/2007 Z. z. pre nakupujúcich zákazníkov a zamestnancov dodržiavanie nasledovných hygienických opatrení:
- vstup a pobyt v prevádzke (vo vonkajších aj vnútorných priestoroch) umožniť len s prekrytými hornými dýchacími cestami (rúško, šál, šatka); táto povinnosť sa nevzťahuje na čas potrebný na konzumáciu nápojov a pokrmov v prevádzkach verejného stravovania,
- pri vchode do prevádzky aplikovať dezinfekciu na ruky alebo poskytnúť jednorazové rukavice,
- zachovávať odstupy v radoch osôb minimálne 2 m,
- počet zákazníkov v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu jeden zákazník na 25 m² z predajnej plochy prevádzky, táto podmienka sa nevzťahuje na deti,
- na všetky vstupy do prevádzky viditeľne umiestniť oznam o povinnosti dodržiavať vyššie uvedené hygienické opatrenia a oznam o maximálnom počte zákazníkov v jednom okamihu,
- vykonávať časté vetranie priestorov prevádzky a pravidelne vykonávať dezinfekciu dotykových plôch, kľučiek, nákupných vozíkov a košíkov, používaných prístrojov, nástrojov a pomôcok, na dezinfekciu použiť dezinfekčné prostriedky s antivírusovým účinkom,
- zabezpečiť umývanie podláh každý deň na vlhko.“

Výklad pre pošty k aplikácii opatrení
- „počet zákazníkov v prevádzke v jednom okamihu nesmie prekročiť koncentráciu 1 zákazník na 25m² z predajnej plochy prevádzky, táto podmienka sa nevzťahuje na deti“
je nasledovný:
- pod pojmom „predajná plocha prevádzky“ sa rozumie plocha priestoru pre klientov spolu s priehradkovou časťou plochy haly. Nepočíta sa do toho samostatná plocha zázemia poštovej prevádzky (napr. balíkový sklad, šatne…). Ak má väčšia pošta viac hál pre verejnosť (priestor je členitý, je na viac poschodiach a pod.), plochy sa nesčítavajú, ale posudzujú sa samostatne – ako samostatná „predajná plocha prevádzky“,
- v osobitých prípadoch, kedy priestory „predajnej plochy prevádzky“ – tzn. haly pre verejnosť vrátane priehradkovej časti plochy sú na pošte menšie ako 25 m2, je na pošte v jednom okamihu možné vybavovať jedného zákazníka (na výveske bude v takomto prípade uvedené „1“),
- ak je „predajná plocha prevádzky“ väčšia ako 25 m2 na každého zákazníka musí byť minimálne 25 m2, tzn., že ak má hala pošty 49 m2 je možné, aby sa v nej nachádzal maximálne 1 zákazník (na výveske bude v takomto prípade uvedené „1“). Pozn.: Tento výklad už bol vydaný v Obežníku 32/2020, opatrenie č. 62,
- v prípade pôšt, na ktorých sú zákazníci obsluhovaní vo viacerých samostatných halách (samostatných „predajných plochách prevádzky“), pošta postupuje nasledovne:
- umiestni samostatné vývesky „Ochranné opatrenia ÚVZ SR“ s uvedením maximálneho počtu zákazníkov v konkrétnej hale – a to na vstupné dvere vedúce do haly. Ak technicky nie je možné umiestniť ich viditeľne priamo na dvere, tak sa výveska umiestni v blízkosti vstupu na inom vhodnom viditeľnom mieste. Počet zákazníkov na týchto výveskách sa stanoví podľa plochy konkrétnej haly určenej na obsluhu zákazníkov v zmysle vyššie uvedeného,
- zároveň je pošta povinná umiestniť vývesku aj na vonkajšie vstupné dvere do budovy pošty, na ktorú uvedie celkový súčet maximálneho počtu zákazníkov v jednotlivých halách, do ktorých sa zákazník dostane predmetným vonkajším vchodom/vstupom,
- v prípade, ak má budova pošty viac vonkajších vchodov/vstupov pre zákazníkov, uplatňuje sa postup uvedený v predchádzajúcej odrážke samostatne pre každý vchod.