
Kríza je pomaly, ale isto na ústupe, zdá sa, že sme ju zvládli, čo by ste chceli odkázať našim kolegom?
Určite by som sa chcel všetkým kolegom poďakovať, že dokázali pracovať počas situácie, ktorú nikto z nás predtým nezažil. Všetci zamestnanci sa museli prispôsobiť novej situácii, novým nariadeniam, novým pokynom a ja si dovolím tvrdiť, že Pošta aj vďaka tomu, že má šikovných a kvalitných zamestnancov, čas počas najväčšej vlny pandémie zvládla.
Ako by ste zhodnotili, v kontexte fungovania Slovenskej pošty, spätne obdobie krízy?
Pošta je často vnímaná ako veľký kolos, ktorý je málo flexibilný a na vzniknuté situácie reaguje pomaly. Môj názor je, že počas vypuknutia pandémie sme dokázali presný opak. Veľmi rýchlo sme zareagovali na vzniknutú situáciu, bol zvolaný krízový štáb, ktorý hneď prijal potrebné rozhodnutia a usmernenia, ktoré sa priebežne dopĺňali tak, aby sme dokázali zabezpečiť fungovanie Pošty. Samozrejme, že len samotný krízový štáb by zložitú situáciu sám nezvládol. V spolupráci so stredným a nižším manažmentom sa prijaté rozhodnutia rýchlo implementovali do praxe.
Čo považujete za najväčší úspech v čase krízy a v čom nás kríza zmenila?
Najväčší úspech je, že v takej veľkej spoločnosti, ako je Slovenská pošta, s vysokým počtom zákazníkov, ktorých denne obsluhuje, sa vďaka prijatým opatreniam a zodpovednosti zamestnancov nepotvrdil žiadny infikovaný zamestnanec. Aj vďaka tomu sme nemuseli mať veľké kolektívy zamestnancov v karanténe a mohli sme poskytovať naše služby.
Druhý výrazný úspech je, že aj napriek obmedzeniu otváracích hodín pôšt, obmedzeniu vybraných služieb Pošty, čo môže znamenať nižšie príjmy pre spoločnosť, sme dokázali zamestnancom vyplatiť 100 % ich príjmov. Tiež sme nepristúpili k znižovaniu stavu zamestnancov na rozdiel od iných firiem a spoločností.
Ako musel práve Váš úsek špecificky na krízu reagovať?
V prvom rade sme riešili otázky týkajúce sa ochrany a zdravia zamestnancov pri práci. V spolupráci so sekciou správy majetku sme spracovali štandardy pre ochranné pracovné pomôcky počas pandémie. Prijali sme rozhodnutia v oblasti dochádzky a odmeňovania zamestnancov. S vedúcimi zamestnancami sme riešili nedostatok zamestnancov na vybraných pracoviskách z dôvodu vysokého počtu najmä zamestnankýň na OČR. Formou e-learningu sme zabezpečovali vzdelávanie, ktoré aj v čase pandémie bolo v zmysle platnej legislatívy nevyhnutné.
Aj touto cestou by som chcel všetkým mojim kolegom poďakovať za to, že dokázali zabezpečiť všetky činnosti, ktoré má ÚĽZ v kompetencii počas mimoriadnej situácie.
Viaceré opatrenia sme prerokovávali s odborovými partnermi prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov. Musím oceniť, že pripomienky odborových partnerov boli konštruktívne a vecné a po vzájomnom odsúhlasení vždy v prospech zamestnancov.
Pomôže nám táto skúsenosť predísť prípadným budúcim komplikáciám?
Ja dúfam, že podobné komplikácie už nebudeme mať. Myslím si ale, že táto skúsenosť nám ukázala, že vieme efektívne a naplno pracovať aj v takejto zložitej situácii.
Ako ste sa vy osobne vyrovnávali s novou situáciou a aké zmeny Vám priniesla do života?
Snažil som sa novej situácii prispôsobiť a prijať čo najviac rozhodnutí, ktoré budú v prospech zamestnancov. Veľa rokovaní sme mali prostredníctvom video hovorov, alebo telefonicky a začali sme viac využívať nové technológie. V súkromí sme sa museli trochu viac učiť, keďže mám školopovinné dieťa.
Ako bude podľa Vás vyzerať „svet po korone“? V čom budeme iní a bude to lepšie?
To je veľmi ťažké odhadnúť. Pravdepodobne sa žiaľ zvýši nezamestnanosť, veľa spoločností má v súčasnosti existenčné problémy. Našťastie na Slovenskej pošte to v súčasnosti z môjho pohľadu tak dramaticky nevyzerá. Myslím si, že vo všeobecnosti si budú viac ľudia vážiť svoju prácu, svoje zdravie, ale aj také bežné veci ako je stretnutie s rodinou, prípadne so známymi. Ja verím, že situácia sa čoskoro zlepší a budeme môcť žiť ako pred koronakrízou.