Ako sa zmenila Slovenská pošta pod vedením Petra Helexu?

Milé kolegyne, milí kolegovia,
na pozícii generálneho riaditeľa Slovenskej pošty budem už len niekoľko dní, a chcel by som ich využiť aj na to, aby som sa Vám úprimne poďakoval za Vašu každodennú prácu a úsilie, za spoločné dosiahnutie stanovených cieľov a obdivuhodné zvládnutie náročnej a stresujúcej pandemickej situácie na Slovensku. Veľmi si cením prácu Vás všetkých, kolegýň a kolegov, ktorí priložili ruku k dielu, a spoločne sme Slovenskú poštu priviedli k dnešným dobrým a výnimočným výsledkom v každom smere. Bola pre mňa veľká česť s Vami spolupracovať, je to skúsenosť, na ktorú budem rád spomínať.
Môjmu nástupcovi prajem, aby sa v poštárskom prostredí cítil rovnako dobre ako ja, a tiež, nech sa mu darí a podarí Slovenskú poštu budovať ešte modernejšiu a efektívnejšiu.
S úctou, Mgr. Peter Helexa, generálny riaditeľ Slovenskej pošty.
Platba kartou na všetkých pobočkách, mobilná aplikácia na sledovanie zásielok, rozšírená sieť BalíkoBOXov – to sú niektoré novinky z konceptu stratégie „Pošta 2020“, ktoré Slovenská pošta postupne spúšťala od konca roku 2018. O zhodnotení, úspešnosti či prijatých opatreniach v tomto období a o odchode zo Slovenskej pošty hovoríme s generálnym riaditeľ Petrom Helexom.
Stratégiu „Pošta 2020“ ste naštartovali v septembri 2018, po svojom nástupe na post generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva Slovenskej pošty. Aké dôvody vás k tomu viedli?
Porovnaním so zahraničnými poštami sme zistili, že pošta sa dá riadiť efektívnejšie. Podarilo sa nám odhaliť slabé miesta, ktoré znižujú finančnú výkonnosť spoločnosti. Na jednej strane boli potrebné úsporné opatrenia, aby sme zlepšili hospodárenie pošty, na strane druhej bol čas modernizovať služby pre zákazníkov. Keď som nastúpil do funkcie, očakávaná strata v roku 2018 bola skoro deväť miliónov eur a podarilo sa nám ju opatreniami skresať o vyše 40 %. S takýmto výsledkom sme však neboli spokojní. V nastúpenom trende spoločnosť pokračovala aj v roku 2019. Zlepšili sme výkonnosť a Slovenská pošta dosiahla zisk 2,1 milióna eur. Musím povedať, že pozitívne rástli výnosy za zmluvné zásielkové služby, výnosy z univerzálnych poštových služieb a z medzinárodnej pošty. Na druhej strane sme dosiahli úsporu nákladov vo všetkých významných nákladových položkách okrem osobných nákladov, ktoré predstavujú tohto roku už približne 200 miliónov eur. Som rád, že sme mohli od začiatku roka 2019 až trikrát zvyšovať základné mzdy zamestnancom. Priemerná mzda tak narástla od roka 2018 celkovo takmer o 15 %.
Ak sa zvýšila mzda, zmenila sa počas Vášho pôsobenia podľa Vás aj spokojnosť zamestnancov?
Ak si odmyslíme toto náročné obdobie mimoriadnej situácie a krízy spôsobenej rizikom šírenia koronavírusu, myslím si, že áno. Hovorí to aj dotazníkový prieskum z konca minulého roka. Pošte podľa neho dôveruje takmer 90 % všetkých, anonymne do prieskumu zapojených, zamestnancov. Je to o niečo viac ako rok predtým. Bol by som rád, ak by si na túto otázku odpovedal každý zamestnanec pošty sám. Ste v práci na Slovenskej pošte spokojnejší ako v minulom roku?
Podľa mňa nejde totiž len o zvyšovanie miezd, keďže Slovenská pošta musí o Vás zabojovať na trhu práce, ale celkovo o zvyšovanie spokojnosti a hrdosti byť poštárom, ako aj o prinavrátenie väčšej dôstojnosti poštárskemu stavu medzi obyvateľstvom. Samotný interný projekt zvyšovania spokojnosti zamestnancov, ktorý je tiež súčasťou Stratégie Pošta 2020, má preto niekoľko častí: mzda, monitorovanie a zlepšovanie Vášho pracovného prostredia, či zefektívnenie internej komunikácie a získavanie priamej spätnej väzby od Vás, zamestnancov. Som rád, že sa mi darilo Vás navštevovať na pobočkách a pracoviskách po celom Slovensku, v projekte „Deň otvorených dverí s generálnym riaditeľom“. Otvorene sme diskutovali o Vašej práci, pracovných podmienkach, vyťaženosti pobočiek, nedostatku pracovníkov, mzdách, internej komunikácii, nových službách a produktoch, ale aj celkovom hospodárení.
Osobne verím, že naša spoločnosť bude aj naďalej prosperovať a posúvať sa vpred, k čoraz väčšej modernosti, efektívnosti a flexibilite nielen voči zákazníkom, ale najmä voči Vám, našim zamestnancom. Chceme poskytovať kvalitné služby, ale tiež je naším cieľom zabezpečiť špičkové pracovné prostredie a podmienky, aby sme boli atraktívnym hráčom aj na trhu práce a rovnako kvalitných ľudí si automaticky priťahovali. S postupom času je to kľúčové čím ďalej, tým viac. Len spokojný zamestnanec vie zabezpečiť aj spokojného zákazníka a kvalitnú službu.
V čom sme pokročili čo sa týka našich služieb a prečo by sme mali byť pre zákazníka prvou voľbou?
Od februára 2019 Slovenská pošta umožňuje zákazníkom zaplatiť na poštách platobnými kartami Mastercard, VISA a Diners Club na pobočkách, a od marca tohto roka už aj u kuriérov. Od začiatku apríla 2019 je osvedčovanie dokumentov na poštách ešte výhodnejšia oproti iným poskytovateľom. Minuloročnou novinkou pre zákazníkov je aj rýchly výber hotovosti na poštách, ktorý vyhovuje najmä zákazníkom v obciach, kde nie je dostupný bankomat.
Potrebujeme investovať do zrýchlenia a racionalizácie prepravy kuriérmi a do logistiky. Spolupracujeme prakticky so všetkými veľkými e-shopmi. Pripravili sme doručovanie balíkov v zákazníkom vybraných tzv. časových oknách, zatiaľ počas pracovných dní večer, kedy sú už zákazníci doma. Spustenie projektu sme však v tejto chvíli kvôli pandemickej kríze len posunuli.
Od októbra 2019 si zákazníci môžu stiahnuť Mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty, s ktorou môžu sledovať stav doručovania svojich zásielok, meniť ich doručenie a zistiť počet dní ich uloženia. V prípade, že má pošta vyvolávací systém, ukáže vám počet ľudí v rade a zároveň si môžete v aplikácii „vytiahnuť“ poradový lístok pre vybavenie služby ešte pred príchodom na poštu a urýchliť to. Zamerali sme sa tiež na naše balíkové služby, o ktoré stále rastie záujem a využíva ich viac ako 70 % zákazníkov takmer všetkých internetových obchodov na Slovensku.
Pre zvýšenie flexibility pri doručovaní nielen balíkových zásielok sme rozšírili kapacitu logistického centra vo Zvolene o viac ako 300 % a pracujeme na rozšírení siete BalíkoBOXov. V roku 2019 sme zhustili ich sieť, počet bol doplnený o 20 kusov. Plán je však doplniť ich sieť o 130 kusov, pričom Bratislava, ako prvé mesto na Slovensku, bude touto sieťou pokrytá celá. BalíkoBOXy umožňujú vyzdvihnutie a podanie balíkovej zásielky nepretržite po dobu 24 hodín 7 dní v týždni. Ich využívanie v roku 2019 vzrástlo oproti roku 2018 o viac ako 200 %. Tiež pripravujeme rozšírenie funkcionality BalíkoBOXov tak, aby zákazník mohol bezdotykovo uhradiť ePoukaz, SIPO a do budúcnosti realizovať aj ďalšie služby, ktoré dnes realizuje na pobočke, čo sa ukázalo potrebné a efektívne v čase pandemickej krízy.
Tento rok sme pokročili aj pri rozvoji úspešného ePodacieho hárku, ktorý umožňuje elektronický podaj zapísaných zásielok, a doplnili sme ho o možnosť zásielky priamo zaplatiť a následne s minimalizáciou čakania odovzdať na pobočke alebo vhodiť do poštovej schránky. Naša mobilná appka neustále rastie nielen počtom zákazníkov, ale postupne aj ďalšími funkciami. Elektronická Poštová asistentka odbremení kolegov na pobočkách a v call centre, ale aj zákazníkov, ktorí chcú využívať naše služby elektronicky.
Čo považujete za najväčší úspech Vašej práce na Slovenskej pošte?
Za najväčší úspech Slovenskej pošty považujem, že sme dokázali spoločnosť dostať opäť do zisku z červených čísel. Nielenže je to pozitívny výsledok celkovo, ale ťažíme z toho aj počas koronakrízy. Treba tiež podotknúť, že cesta z červených čísel nebola ľahká, no napriek tomu sme dokázali zvýšiť mzdy trikrát.
Rovnako som hrdý, že Slovenská pošta obsadila v roku 2019 v rebríčku Transparency International Slovensko historicky najlepšie tretie miesto. Transparency International Slovensko hodnotila Slovenskú poštu v minulosti dvakrát. Postupne z trinásteho miesta, ktoré obsadila v roku 2012 s ratingom C+, sa jej darí zlepšovať. Zatiaľ čo sa v roku 2015 objavila na lepšom deviatom mieste s ratingom B-, tento rok Slovenská pošta poskočila v rebríčku vyššie až o šesť priečok na tretie miesto s dosiahnutým ratingom B+, a celkovo sa stala druhou najlepšou spoločnosťou vlastnenou štátom.
Spoločnosť tiež nedávno získala certifikát Systému manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001.
Čo by ste chceli na záver zaželať kolegom a celému poštárskemu kolektívu?
Milé kolegyne a kolegovia,
želám Vám mnoho úspechov, radosti a šťastia v osobnom aj pracovnom živote. Verím a úprimne si prajem, aby malo nové vedenie spoločnosti veľký úspech a na svojej ceste malo najmä príležitosti uchopené šikovnými profesionálmi. Slovenskej pošte ako spoločnosti prajem modernú a efektívnu budúcnosť a veľa spokojných zákazníkov.
No hlavne chcem všetkým popriať zdravie, ktorého vysokú hodnotu sme si za posledné mesiace uvedomili viac, ako kedykoľvek predtým. Nech sme plní energie, elánu a zdravia, pretože zdravie síce nie je všetko, ale bez zdravia nemáme nič.