Vážené kolegyne, kolegovia,

v ostatných dňoch sa Slovenská pošta a jej obstarávania dostali do pozornosti verejnosti. Nejdem komentovať politikum, do ktorého bola naša spoločnosť zapletená, to mi neprináleží. Určite si aj vy či vaši blízki a priatelia kladiete otázku, kde je pravda, preto považujem za svoju povinnosť poskytnúť vám, zamestnancom Slovenskej pošty, jasné, pravdivé fakty o priebehu a výsledkoch verejných súťaží.
Súčasný manažment prišiel pred rokom na Slovenskú poštu s jasným posolstvom: pošta bude otvorená každému dodávateľovi, ktorý bude mať o spoluprácu seriózny záujem, zúčastní sa transparentného výberového konania a ponúkne najlepšie ceny a adekvátnu kvalitu. V tomto duchu sme riešili aj verejnú súťaž na poskytovanie ochrany majetku, prepravu finančnej hotovosti a technickú službu. Pôvodnú jednu zákazku na rôzne strážne služby sme rozdelili na viac častí, aby sme dali šancu na účasť naozaj čo najvyššiemu počtu záujemcov, teda aj menším spoločnostiam.
Súťaž na strážnu službu sme vyhlasovali v auguste minulého roku a bola rozdelená na tri časti (Západ, Stred, Východ). Ukázalo sa to ako dobrý počin: v lehote na predkladanie ponúk bolo na jednotlivé časti predložených 10, 11 a 15 ponúk (podľa regiónov).
Ponuky na jednotlivé časti boli vyhodnotené prostredníctvom automatizovaného systému elektronickej aukcie a výsledky sme zverejnili na profile obstarávateľa na verejne dostupnom portáli UVO už 28.4.2021.
Vo všetkých troch častiach najvýhodnejšiu cenu – čo bolo jediné kritérium – ponúkla spoločnosť LAMA SK. Preto sme ju vyzvali na súčinnosť pred podpisom zmluvy, ale do 11. decembra 2020 LAMA SK nebola schopná predložiť nám zápis v Registri partnerov verejného sektora. Keďže zápis v registri je nevyhnutná podmienka na uzatvorenie zmluvného vzťahu, Slovenská pošta LAMU SK z tendra vylúčila.
4. decembra 2020 však k nám aj na Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) prišla námietka jedného z uchádzačov. Podotýkam, že pošta aj aj iné subjekty sa nemôžu rozhodovať, či námietku prijmú, alebo nie. O námietke môže rozhodnúť len Úrad pre verejné obstarávanie. Ten rozhodoval o prvej námietke a aj o ďalšej, ktorá dorazila, a nakoniec aj o tretej, neskoršie poslanej námietke.
Keďže UVO rozhodovalo o námietkach, pošta nemohla podpísať zmluvu s druhým najúspešnejším uchádzačom. A keď UVO o námietke rozhodol, výrokom vrátil spoločnosť LAMA SK späť do súťaže. V tomto čase už LAMA SK bola zapísaná v registri a na základe predchádzajúcich udalostí a rozhodnutia UVO pošta nemohla konať inak, len uzavrieť s úspešným uchádzačom zmluvný vzťah.
V priebehu verejného obstarávania môžeme vychádzať len z aktuálneho stavu splnenia alebo nesplnenia zákonných podmienok zo strany účastníkov súťaže. Spoločnosť LAMA SK, s.r.o., vo verejnej súťaži splnila všetky zákonom stanovené podmienky a ponúkla najnižšiu cenu vo všetkých troch častiach súťaže, pričom cena bola vyhodnocovaná prostredníctvom automatizovaného systému elektronickej aukcie a bola jediným hodnotiacim kritériom vo verejnej súťaži. O zápise do Registra partnerov verejného sektora alebo o výmaze z neho rozhoduje len súd. Ak má byť obstarávanie vykonané podľa zákona, potom pošta nemôže rozhodnúť o vylúčení či neakceptovaní úspešného uchádzača, ktorý splnil všetky zákonom stanovené podmienky, na základe medializovaných informácií, a nemôže do procesu vnášať svoj „súkromný“ či „subjektívny“ názor.
O pár dní, s najväčšou pravdepodobnosťou, podpísaním zmlúv uzatvoríme aj ďalšiu verejnú súťaž, a to na prevoz finančnej hotovosti.
Túto súťaž sme prvýkrát vyhlásili v októbri 2020. Prihlásili sa dvaja uchádzači, no jeden z nich v priebehu súťaže porušil pravidlá, čo by bol dôvod na vylúčenie z procesu. V súťaži by tak zostal len jeden uchádzač, čím by stratila zmysel, pretože nám išlo o znižovanie ceny súťažou uchádzačov. Preto sme súťaž zrušili a v apríli 2021 vyhlásili nanovo. Rozdelili sme ju na tri časti (Západ, Stred, Východ).
V stanovenej lehote nám v časti Západ účastníci predložili 4 ponuky, no jedného sme vylúčili pre nezloženie zábezpeky, v časti Stred sme dostali 3 ponuky a takisto jeden uchádzač nezložil zábezpeku. To isté sa zopakovalo aj v časti Východ, kde sme dostali 4 ponuky a jedného účastníka sme pre nezloženie zábezpeky vylúčili.
Proces obstarávania prebehol bez námietok, o ktorých by musel rozhodovať UVO, a 11.6.2021 sme na portáli UVO zverejnili vyhodnotenie: v časti Stred a v časti Východ sa úspešným uchádzačom stala spoločnosť Bonul, v časti Západ LAMA SK. V súčasnosti administrujeme zmluvy a, samozrejme, po ich podpise ich zverejníme v centrálnom registri zmlúv.
Keď pred rokom nový manažment pošty predstúpil pred verejnosť s plánom urobiť toľko diskutované obstaranie strážnych služieb absolútne transparentné, hovorili sme aj o tom, že úspešnými uchádzačmi môžu byť aj pôvodní dodávatelia, ak splnia zákonom stanovené podmienky. A, ako sa ukázalo, pri prevoze hotovosti v dvoch častiach dokázali byť úspešní. Preto opakujem, na pošte nie je žiadny dodávateľ uprednostnený. Každý, kto chce spolupracovať s poštou, splní podmienky a ponúkne najvýhodnejší kontrakt pre Slovenskú poštu, bude úspešný.
Martin Ľupták
predseda Predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.