Práve čítate
Dnes predstavujeme: Elena Hegerová, riaditeľka úseku financií a členka Predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.

Dnes predstavujeme: Elena Hegerová, riaditeľka úseku financií a členka Predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.

Ako ste vnímali Slovenskú poštu predtým, než ste sa stali jej súčasťou? Zmenili ste na niektoré veci pohľad? 

Za ostatný rok sa v mojom vnímaní pošty zmenilo veľmi veľa. Keďže som pracovala niekoľko rokov v zahraničí, na vybavenie vecí na  pošte som mala vyhradený  obmedzený čas a často to bolo aj v exponovaných hodinách, a vtedy som musela na pošte dlhšie čakať… Ako mnohí naši klienti, aj ja som to vtedy vnímala kriticky. Teraz keď viem, koľko činností musia naše kolegyne a kolegovia na poštách zabezpečiť, koľko produktov musia poznať, koľko otázok, problémov a aj konfliktných situácií  musia popri svojej agende riešiť,  čakám na pošte s pokorou. Vždy sa usilujem dať kolegom „z prvej línie“, ako sa teraz zvykne hovoriť, pozitívnu spätnú väzbu, lebo na tú v dnešnom rýchlom a často nervóznom bežnom živote zabúdame. 

SP je v mnohých ohľadoch jedinečná a, dovolím si tvrdiť, že naši zákazníci a možno ani všetci zamestnanci nevedia, čím všetkým sa SP okrem doručovania listov, balíkov, poštového platobného styku, distribúcie dôchodkov a sociálnych dávok zaoberá a aké rozličné ďalšie služby poskytujeme. 

„Klasické“ poštové služby a pobočky sú roky súčasťou života všetkých občanov krajiny, a preto je celkom pochopiteľné, že poštu vnímajú cez ne.  Mnohí si nás nespájajú, napríklad, s  prevádzkou systému výberu súdnych a správnych poplatkov (eKolok), vydávaním poštových známok aj pre zberateľov – filatelistov, mnohí občania nevedia, že na pošte dokážeme vydať úradné dokumenty, že si cez nás ľudia predplácajú dennú tlač, že na pošte si možno z akejkoľvek karty vybrať hotovosť, zaplatiť faktúry, že aj náš poštový kuriér príde domov na adresu a vyzdvihne balík, že najväčšou vstupnou a výstupnou bránou pre medzinárodné zásielky je práve Slovenská pošta. Skrátka, Slovenská pošta je aj 20 rokov po prelome tisícročia v mnohých činnostiach nenahraditeľná.

Na pošte pôsobíte už jeden rok. Čo boli pre Vás najväčšie výzvy na pozícii šéfky finančného úseku? Podarilo sa Vám ich naplniť? 

Dôležité bolo objektívne zmapovať dopad a vplyv jednotlivých činností pošty na jej hospodárenie a prijať strategické rozhodnutia, ktoré služby budeme ďalej rozvíjať a za akých podmienok. Bolo treba stanoviť kľúčové piliere, ktoré budú pre SP udržateľné v dlhodobom horizonte aj s ohľadom na zmeny klientskeho správania nielen pod vplyvom pandémie. Práve pandémia ako fenomén, ktorý v takom rozmere prakticky nikto na svete nepoznal, nám na pošte, rovnako ako väčšine iných firiem, vízie a dlhodobé stratégie výrazne zmenila.  

Myslím si, že žiadne rýchle úspechy nie sú trvalo udržateľné. Úspech prichádza postupne a jeho dosiahnutie vyžaduje koncepčnú a tímovú prácu. Preto som veľmi rada, že som na pošte našla veľa šikovných a odborne zdatných kolegov, s ktorými naše ciele postupne napĺňame. 

Jednou z hlavných úloh finančného úseku bolo zabezpečiť dostatok zdrojov na krytie prevádzkových aj investičných potrieb spoločnosti. To sa nám podarilo v podobe dlhodobého investičného úveru  z prostriedkov  Európskej investičnej banky, ktoré budú slúžiť na rozvoj a podporu projektov. Musíme sa pochváliť, že sme ho získali ako prvý poštový úrad v Európe.

Po nástupe sme „zdedili“ aj staršie zmluvné obchodné vzťahy, ktoré boli voči SP v niektorých oblastiach asymetrické alebo z nich vyplývali hroziace súdne spory. Preto pozitívne hodnotím, že v roku 2020 sa nám podarilo s Poštovou bankou, a.s., nastaviť spoluprácu založenú na vzájomnej dôvere a korektnosti, čo nám obom umožní  zvýšenie výnosov zo synergie našich obchodných aktivít. S Poštovou bankou sme spoločne úspešne dotiahli predaj Poštovej poisťovne, a.s., ktorú od 1.7.2021 prevzala poisťovňa Union, a.s. Slovenská pošta tak získala nové možnosti rastu vo finančných a poistných službách, ktoré budú môcť klienti po celom Slovensku využívať vďaka našej rozsiahlej pobočkovej sieti.  

Keďže finančný úsek okrem iných činností kontroluje aj dodržiavanie jednotlivých plánovaných ukazovateľov v záujme zabezpečenia predikovaného  hospodárskeho výsledku spoločnosti, veľmi pozitívne hodnotím našu spoluprácu s ostatnými úsekmi. Bez ich aktívneho prístupu by sme nedokázali realizovať zmeny, ktoré pošta nevyhnutne potrebuje na dosiahnutie udržateľného rozvoja a dlhodobej finančnej stability.

Ako príklad dobrej kooperácie možno uviesť, že spoločne s úsekom obchodu sa nám podarilo objektivizovať ceny za vybrané poskytované služby, čím zlepšujeme východiskovú pozíciu spoločnosti na rok 2022.

S úsekom služieb prehodnocujeme postupne všetky nákladové zmluvy s cieľom dosiahnutia finančných úspor s dôrazom na dodržanie kvality poskytovaných služieb  a dodaného tovaru. 

Začali sme s predajom nadbytočného majetku, hlavne nehnuteľností, a výnosy z ich predaja použijeme na obnovy budov, ktoré vlastníme a kde máme historicky vysoký investičný dlh.

S oddelením prevádzky sa nám podarilo  naštartovať optimalizáciu pobočkovej siete a participujeme na zmenách v logisticko-distribučnej sieti, lebo chceme zefektívniť expresné služby, ktoré sú vystavené vysokému konkurenčnému tlaku v oblasti kvality a ceny.

V spolupráci s úsekom ľudských zdrojov hľadáme nové možnosti podpory zamestnancov a realizujeme projekt elektronizácie cestovných príkazov. Samozrejme, participujeme aj na zmysluplnej optimalizácii poštovej siete, aby sa zvyšovala produktivita práce, ktorá bola dosť poznačená pandémiou. 

Rok 2020 uzavrela Slovenská pošta so stratou 15,8 milióna eur. Čo sa podpísalo pod takéto negatívne hospodárske výsledky? Prispela k tomu aj pandémia a potrebné protipandemickéopatrenia? Ako táto strata ovplyvňuje chod spoločnosti? 

Slovenská pošta je veľmi komplexná organizácia, patrí medzi najväčšie podnikateľské a zamestnávateľské subjekty na Slovensku a je náročné ju riadiť ako „klasickú“ akciovú spoločnosť podľa bežne zaužívaných efektívnych ekonomickým a finančných princípov: jednak preto, lebo sme súčasťou kritickej infraštruktúry, predĺženou rukou štátu a zabezpečujeme činnosti a služby, ktoré robíme vo verejnom záujme v celej krajine, a dokonca aj za ceny, ktoré nezodpovedajú nákladom vynaloženým na ich zabezpečenie. Poskytujeme produkty a služby v požadovanej kvalite a lehote, čo máme definované zo zákona, ktorý nás limituje regulovanými cenami, a samozrejme, aj služby, kde naopak pôsobíme vo vysoko konkurenčnom prostredí a musíme držať krok s pružnejšou konkurenciou, čo si vyžaduje neustále vysoké investičné náklady na digitalizáciu a automatizáciu procesov. 

Špecifikum pošty je, že udržať alebo posunúť „kormidlo“ správnym smerom a reagovať tak, napríklad, na mimoriadnu situáciu, akou covidová pandémia v roku 2020 bezpochyby bola, nie je možné zrealizovať jednoducho vzhľadom na sociálny rozmer, legislatívne obmedzenia či zákonné povinnosti. 

Mimoriadna celospoločenská, ale aj celosvetová situácia v roku 2020 Slovenskú poštu ako súčasť kritickej infraštruktúry štátu postavila pred niekoľko unikátnych výziev.

Našou hlavnou úlohou bola povinnosť zabezpečiť kontinuálne poskytovanie všetkých služieb v požadovanej kvalite prostredníctvom pobočiek a zároveň sa postarať o bezpečnosť zamestnancov na svoje náklady. 

Čelili sme zmene správania obyvateľov, podnikateľov, ale aj štátu. Klienti museli hľadať iné formy komunikácie a prechádzali do online sveta, pretože bolo nutné obmedziť osobný kontakt. Pre poštu sa tým významne znížil počet predaných produktov a služieb, a teda aj  výnosy z nich. 

Paralyzáciou bežných činností spoločnosti sa v medziročnom porovnaní poštový platobný styk prepadol, k čomu nemalou mierou prispelo aj takmer zastavenie  medzinárodného poštového obchodu ako dôsledku výrazných obmedzení leteckej prepravy.

Všetky tieto vplyvy pandemickej situácie na výnosy hlavne z univerzálnej služby, platobného styku a medzinárodnej pošty sme nedokázali eliminovať dynamickým rastom výnosov z expresných zásielok a striktným šetrením na strane nákladov.

Na druhej strane sme aj v takto objektívne náročnom období museli zabezpečiť likviditu spoločnosti, dôveryhodnosť voči financujúcim inštitúciám a obchodným partnerom a finančnú stabilitu spoločnosti.

Aké máte ďalšie ciele, aj v rámci stratégie pošty, ktoré chcete naplniť? 

Slovenská pošta je významným partnerom štátu a zabezpečuje služby pre obyvateľstvo v rámci svojej unikátnej siete. Keďže sú to služby vo verejnom záujme, náklady spojené s týmito službami by mal znášať štát, a byť tak korektným partnerom pre poštu. V súčasnosti pošta v zmluvných odmenách nemá zohľadnené všetky náklady na zabezpečenie týchto služieb, čo má výrazný vplyv na stratové hospodárenie spoločnosti. Spomínané obchodné vzťahy a nastavenie ich financovania od partnerských ministerstiev Slovenskej pošty sú neudržateľné vzhľadom na medziročne rastúce mzdové náklady, medziročný index rastu, ktorý korešponduje s rastom minimálnej mzdy (od roku 2009 je to 110 %). Treba brať do úvahy aj fakt, že zabezpečovanie služieb pre štát viaže na seba nemalé investičné náklady.

Preto je z dlhodobého hľadiska dôležité, aby štát využíval SP ako strategickú infraštruktúru, umožňujúcu razantné zefektívnenie procesov štátu. Tým súčasne vytvorí pre poštu nové zdroje príjmov a v štátnom rozpočte vytvorí priestor pre zreálnenie cien za doteraz využívané služby od Slovenskej pošty.

Je však prirodzené, že my nemôžeme pasívne čakať, musíme ukázať, že aj pošta zefektívnila interné procesy, a musíme prinášať nové, moderné služby vo vysokej  kvalite. 

Všetci vnímame, že zažívame nevídane náročné obdobie, ktoré sa nedalo predpovedať, no na druhej strane nás prinútilo k zmenám v myslení a veľa nás naučilo. Musíme spoločne inovovať produkty a procesy, aby sme držali krok s konkurenciou, pripravovať nové, moderné digitálne služby, a reagovať tak na zmeny v správaní našich zákazníkov. Treba hľadať rezervy v procesoch analýzou nákladov s cieľom byť efektívnejší. Nestačí totiž mať firemné hodnoty iba napísané na stene alebo v nejakom kódexe. Hodnoty sa často prejavia až v náročných situáciách, takých, ako teraz zažívame, a vtedy pochopíme, či v praxi funguje často deklarované „sme jeden tím“. Slovenská pošta je unikátna aj lojalitou svojich zamestnancov, ktorí jej v mnohých príkladoch venovali celý pracovný život a sú s ňou prepojení aj generačne. Preto verím, že optimalizačné zmeny, ktorými teraz Slovenská pošta prechádza, nám pomôžu rýchlo sa zotaviť, vysporiadať sa s následkami covidovej krízy a vytvoriť predpoklady na dlhodobý a udržateľný rozvoj.

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.