Práve čítate
Dnes píše: Boris Katuščák, riaditeľ úseku prevádzky a člen predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.

Dnes píše: Boris Katuščák, riaditeľ úseku prevádzky a člen predstavenstva Slovenskej pošty, a.s.

Pokračujeme v transformačnom procese Slovenskej pošty

Vážené kolegyne a kolegovia,
prvý polrok 2021 je za nami, tak mi dovoľte obzrieť sa mesiacmi, v ktorých sme všetci spolu vynaložili veľké úsilie na transformáciu Slovenskej pošty na efektívnejšiu a z dlhodobého hľadiska udržateľne fungujúcu firmu.

V prvom rade treba povedať, že prvý polrok 2021 bol významne poznačený druhou vlnou pandémie COVID 19, ktorá sa začiatkom roka prejavila najmä v triediacich centrách a medzi vodičmi ešte v širšom rozsahu než koncom roka 2020. Do tohto času personálneho oslabenia prišiel silný nárast zásielok eCommerce, ktorý, napríklad, v marci 2021 atakoval čísla vnútroštátnych podajov z decembra 2020. Zároveň sme zaznamenali nárast zásielok z medzinárodnej pošty, a ten v marci medziročne vyskočil o 306 %! Je zrejmé, že tlak na jednotlivé prevádzky tak v logistike a distribúcii, ako aj v pobočkovej sieti bol enormný. Preto patrí obrovská vďaka všetkým zamestnancom prevádzky – triedičom, doručovateľom, priehradkovým zamestnancom či vodičom a kuriérom – že sa nám podarilo túto zložitú situáciu so cťou zvládnuť.

Počas prvých šiestich mesiacov sa (znovu)naštartoval proces optimalizácie pobočkovej siete, ktorý je svojím rozsahom v histórii Slovenskej pošty bezprecedentný. Toto reformné úsilie reflektuje dlhodobé trendy v poštových službách: za posledných desať rokov klesol počet listových zásielok o 58 % a poštový platobný styk sa znížil o 70 %. Počet našich zákazníkov v pobočkách sa od januára do konca júna 2021 v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2019 (neporovnávam covidový rok 2020) znížil o 17 %. Dynamicky nám rastie balíkový biznis, avšak aj tu platí, že ťažisko sa presúva na doručenie na adresu na úkor doručenia na poštu.

Väčšina ľudí si už k sviatkom neposiela listy a blahoželania, z dovoleniek neposielajú pohľadnice, ale fotia sa mobilom a fotky zdieľajú na sociálny sieťach. Stále viac využívame mobilné a internetové bankovníctvo a tradičné „šeky“ poštového platobného styku sú, viac-menej, prežitkom 20. storočia. Svet okolo nás sa mení, a ak chce Slovenská pošta zostať ekonomicky udržateľným podnikom, musí sa zmeniť tiež. 

Pobočková sieť Slovenskej pošty bola dlhodobo tabu, roky sa na ňu nesmelo siahať, pretože to bolo nepopulárne. Bolo to však zodpovedné? Ak si porovnáme našu a, napríklad, rakúsku poštu, na Slovensku máme jednu poštovú pobočku v priemere na asi 3 500 obyvateľov. V Rakúsku je jedna pošta asi na 5 000 obyvateľov a  pošta má len 415 vlastných pobočiek, zvyšok sú partnerské prevádzky. Zároveň priemerné tržby jednej pobočky v Rakúsku sú 5,5-krát vyššie ako u nás. Sme bohatšia krajina ako Rakúsko a bohatšia firma ako rakúska pošta? Bohužiaľ, nie sme. Preto sme sa museli pustiť do mnohých ťažkých a bolestivých, ale, a tom som presvedčený, zodpovedných krokov na stabilizovanie spoločnosti, aby bolo jej fungovanie dlhodobo udržateľné. Optimalizácia šírky pobočkovej siete je, samozrejme, len jedným z týchto krokov. Za šesť mesiacov tohto roka sme po schválení regulačným úradom zatiaľ ukončili činnosť 47 pôšt a 17 poštových stredísk. Sme v súlade so stanoveným harmonogramom na naplnenie tohtoročného cieľa, a tým je zrušenie 80 najmenej vyťažených vidieckych a 20 najmenej potrebných mestských pôšt.

V oblasti distribučných a logistických činností sa k 1. marcu 2021 zrealizovala zásadná organizačná zmena a zaviedli sa indikátory sledovania výkonnosti jednotlivých HSS. Zvýšil sa počet motorizovaných rajónov, keď na tento účel bolo pridelených 50 áut. Prebehla modernizácia softvéru balíkových triediacich liniek, pokračovali sme v prípravných prácach na novom logisticko-distribučnom centre v Bratislave, na novom logistickom uzle v Nitre a do prevádzky sme zaradili ďalších 16 balíkoboxov. 

Prebehla komplexná príprava a nastavenie procesov a informačných systémov na najzásadnejšiu zmenu v medzinárodnej pošte za posledných (minimálne) 10 rokov, ktorou je spustenie projektu eCIP – zdaňovanie a preclievanie zásielok s nízkou hodnotou. Projekt vstúpil do reálneho života 1. júla tohto roku a zásadne zmenil spôsob a rozsah fungovania medzinárodnej pošty. Ako súčasť príprav boli rozšírené a modernizované pracoviská colno – deklaračných oddelení, prijali sme nových kolegov na skenovanie a typovanie údajov, no zásadné je, že boli nasadené nové informačné systémy, do vývoja ktorých Slovenská pošta za posledné dva roky investovala viac ako 2,6 mil. eur. Veríme, že táto investícia sa nám začne postupne vracať vo forme zvýšených výnosov z colno-deklaračných služieb. 

V prvej polovici roka prebiehalo aj rozsiahle testovanie rôznych typov elektrických vozidiel a skúsenosti s ich prevádzkou sa prenesú do návrhu obstarania elektrických vozidiel pre lokality, kde je to z hľadiska hospodárnosti prevádzky efektívne. Už teraz môžem povedať, že naša flotila elektrických vozidiel sa významne rozrastie, keďže všetci veľmi chceme Slovenskú poštu budovať ako „zelenú“ a priateľskú k životnému prostrediu. 

Máme za sebou mimoriadne náročné obdobie, ale nechcem sa tváriť, že nasledujúce mesiace budú „maňána“. Verím však, že aj k ďalším úlohám pristúpime spoločne s chuťou meniť veci na pošte k lepšiemu. Ďakujem Vám za odvedenú prácu a za podporu pri neľahkých rozhodnutiach. A ideme spolu ďalej…

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.