Práve čítate
Nenechajte sa nachytať na podvodné správy a emaily

Nenechajte sa nachytať na podvodné správy a emaily

Poštová banka vám poradí, ako sa nestať obeťou „digi phishingu“.

V poslednom období sa v bankovom sektore zvýšila aktivita podvodníkov, ktorých cieľom je podvodne získavať od oslovených ľudí napríklad aj citlivé údaje z ich platobných kariet. Falošná komunikácia pôsobí mnohokrát až neuveriteľne dôveryhodne, preto môže byť náročné posúdiť, či ide naozaj o podvod. Poštová banka ponúka niekoľko užitočných informácií, vďaka ktorým budete pred podvodníkmi o jeden krok vpred.

Ako ma môže podvodník kontaktovať

Na čo si treba dávať pozor

Možností phishing komunikácií je viacero, pretože podvodníci sú čoraz vynaliezavejší. Falošná komunikácia pôsobí mnohokrát na prvý pocit veľmi výhodne a dôveryhodne. Dostanete e-mail, SMS alebo telefonát, ktoré sa vám zdajú byť úplne normálne.

Táto komunikácia môže byť pod logom akejkoľvek známej firmy – kuriérskych spoločností, telefonických operátorov, banky, známeho e-shopu, ale aj od spoločnosti, o ktorej ste nikdy nepočuli. Jednoducho pod logom služieb, ktoré ľudia bežne využívajú. Preto nemáte dôvod pochybovať. Iba ak…

  • túto SMS, e-mail alebo telefonát – nečakáte. Nič ste si neobjednali a ani nič nechcete kupovať
  • je ponuka až príliš výhodná a lákavá
  • z komunikácie cítiť naliehavosť a tlak, aby ste požiadavke čím skôr vyhoveli
  • žiadajú úhradu finančného poplatku – na zapojenie do súťaže, využitie jedinečnej investície, na zaslanie balíka a pod. s dňom splatnosti ihneď
  • stránka, na ktorej svoje platobné údaje zadávate, nepodporuje 3D Secure
  • žiadajú od vás úhradu finančného poplatku – na zapojenie sa do súťaže, využitie jedinečnej investície, na zaslanie balíka a pod. s dňom splatnosti ihneď
  • v snahe „pomôcť vám“ si od vás pýtajú bezpečnostné heslo zo SMS pre 3D Secure

Mnoho ľudí si neuvedomuje, že bezpečnostné kódy slúžia práve na to, aby si banka mohla overiť na základe údajov, ktoré má k dispozícii o majiteľovi účtu, či platbu skutočne zadáva on. V prípade, že majiteľ účtu zadá alebo nadiktuje údaje o platobnej karte a k tomu poskytne bezpečnostný kód podvodníkovi, ktorý platbu potvrdí cez 3D Secure, platba prebehne s plným vedomím majiteľa účtu. To znamená, že banka nie je povinná uznať reklamáciu v prípade, že bol bezpečnostný kód správny. A podvodník tak splnil svoju misiu.

10 pravidiel pre úspešný boj s podvodníkmi:

  1. Vôbec nereagujte na podozrivo vyzerajúce maily, správy či telefonáty. Jednoducho ich zmažte.
  2. Vaše bezpečnostné heslá, PIN-y či kódy nikdy nikomu nediktujte a neposielajte. Tieto citlivé údaje od vás nikdy cez e-mail, SMS či telefonát nežiada vaša banka (heslá, kódy, PIN-y, 3D secure kódy).
  3. Dajte si čas ponuku si premyslieť, nikdy nepodľahnite naliehaniu.
  4. Overte si podozrivú ponuku na webe danej spoločnosti alebo na https://hoax.sk, resp. https://www.facebook.com/varovania/, či nejde o podvod.
  5. V prípade pochybností kontaktujte infolinky spoločností s cieľom overenia pravdivosti informácie; kontakty si vždy hľadajte na oficiálnych stránkach spoločností.
  6. Nevolajte na telefónne čísla uvedené v podvodnej komunikácii – môžu byť spoplatnené.
  7. Akékoľvek podozrenie na zneužitie karty hláste banke – čím skôr, tým lepšie.
  8. Pri platbe kartou si vždy ešte predtým, ako platbu potvrdíte, skontrolujte výšku platenej sumy aj v SMS s jednorazovým kódom pre 3D Secure alebo v aplikácii Bezpečné platby. 
  9. Nebojte sa podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, kontaktujte Slovenskú obchodnú inšpekciu a ak je to možné, pošlite varovanie na mail abuse@hoax.sk.
  10. Pravidelne si meňte heslo do IB a nepoužívajte rovnaké heslo vo viacerých aplikáciách (Internetbanking, Facebook, obľúbený e-shop,…).
  11. S phishingom sa môžete stretnúť aj pri pokuse získať vaše prihlasovacie údaje do Internet bankingu, ale aj do iných zákazníckych kont či cloudových služieb (gmail, facebook, onedrive, instagram…). 

Nezabudnite prosím, že internet nám vie uľahčiť komunikáciu v mnohých smeroch, no často si pri tom ani neuvedomíte, komu vlastne odovzdávate svoje citlivé informácie, ktoré je v dnešnom on-line svete veľmi jednoduché zneužiť a že tým môžete ohroziť citlivé údaje ďalším, potenciálne ohrozeným klientom.

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.