Čo sa deje na pošte
21. januára 2022

- Roznášame a vyplácame poukazy seniorom. Vyplatili sme už 100-tisíc poukazov za očkovanie zo 120-tisíc doručených. A od stredy 19. januára 2022 doručujeme ďalších 100 000 poukazov. Klientom, ktorí zo zdravotných alebo iných vážnych dôvodov nemôžu prísť osobne na poštu, poskytujeme doručenie poštovým doručovateľom priamo do miesta bydliska. Doteraz túto možnosť využilo 15,5 % adresátov (spomedzi doteraz vyplatených poukazov). V januári a vo februári doručíme a vyplatíme celkom 900 000 poukazov.
- Bojujeme s podvodmi. Slovenská pošta už niekoľko mesiacov využíva rozličné komunikačné kanály, aby upozorňovala klientov na rôzne druhy podvodných konaní neznámych osôb, ktoré zneužívajú meno Slovenskej pošty, uvádzajú občanov do omylu a usilujú sa okradnúť ich o peniaze. Na webovej stránke pošty sú zverejnené ukážky podvodných emailov, SMS a aj komunikácia prostredníctvom aplikácie. Slovenská pošta nesprostredkúva platby, nevyžaduje platby prostredníctvom SMS, emailov či aplikácií. Za zásielky, ktoré vyžadujú poplatok, občan zaplatí pri preberaní zásielky, a to buď na pošte, alebo kuriérovi.
Pri týchto pokusoch o podvod z pohľadu Slovenskej pošty ide opakovane o rovnaký alebo podobný modus operandi neznámych páchateľov, ktorí zneužívajú dobré meno našej spoločnosti, názov, alebo aj logo resp. ich obdoby a napodobeniny, avšak ich konanie nesmeruje priamo voči Slovenskej pošte. Slovenskej pošte pri takomto podvodnom konaní nikdy nevznikla škoda, došlo opakovane zo strany Polície SR k odmietnutiu podaní SP s podozrením na spáchanie trestného činu, keďže nebol daný dôvod na začatie trestného stíhania, resp. skutky neboli trestnými činmi, resp. inak nedošlo k naplneniu skutkových podstát trestných činov, ktoré by teoreticky v tomto prípade mohli prichádzať do úvahy.
Slovenská pošta nemá účinné nástroje, aby podvodníkom zabránila v takomto konaní. Môže len pokračovať v informačnej kampani a vyzývať občanov, aby boli pozorní a uvážliví, keď narábajú so svojimi platobnými údajmi, a v prípade pochybností sa obrátili buď na webovú stránku pošty, kde nájdu informácie, alebo aj na zákaznícku linku pošty.
- Klientom zjednodušujeme doručovanie zásielok z Ázie. Slovenská pošta uzatvorila zmluvu s Českou poštou, aby slovenským klientom, ktorí nakupujú v ázijských e-shopoch zabezpečila rýchlejšie a pohodlnejšie doručovanie zásielok, keď už nebudú platiť poplatok za colné prerokovanie a DPH. Zásielky, ktoré budú na Slovensko prichádzať na základe tejto dohody, pôjdu priamo do prepravy k adresátom. Slovenská pošta tak zníži množstvo zásielok, ktoré by vyžadovali manipuláciu na colno-deklaračnom oddelení.
Dohoda sa prioritne týka Aliexpresu a Wishu, odkiaľ, podľa našich skúseností, prichádza až 90 % zásielok objednaných v ázijských krajinách.
- Reagovali sme na skutočnosť, že Protimonopolný úrad uložil Slovenskej pošte, a.s., pokutu vo výške 330 867 eur za nepredloženie požadovaných podkladov a informácií v úradom určenej lehote a predloženie nepravdivých informácií. Slovenská pošta je presvedčená, že od novembra 2018, keď PMÚ začal prešetrovanie v oblasti výroby a doručovania hromadných listových zásielok a reklamných adresovaných zásielok, poskytla úradu informácie, ktoré úrad požadoval. Pošta pripúšťa, že v niekoľkých prípadoch z mnohých desiatok požiadaviek počas niekoľkých rokoch prešetrovania mohlo dôjsť k nepochopeniu žiadostí a požiadaviek, ktoré PMÚ pošte adresoval. Pošta však vytrvalo poskytovala úradu súčinnosť v rámci svojich zákonných povinností a korigovala prípadné nejasnosti. V lete 2020 sa hneď po svojom nástupe nový manažment Slovenskej pošty, a.s., začal zaoberať výhradami PMÚ k poskytovaniu súčinnosti Slovenskou poštou. Generálny riaditeľ pošty aj na osobnom stretnutí so zástupcami vedenia PMÚ prisľúbil poskytnutie úplnej súčinnosti zo strany pošty a odstránenie nedostatkov, ktoré PMÚ deklaroval. Preto bolo pre Slovenskú poštu, a.s., viac ako prekvapujúce konštatovanie PMÚ a aj Rady PMÚ, že pošta poskytla nepravdivé informácie. S týmto konštatovaním pošta dôrazne nesúhlasí. Pošta považuje takéto vyjadrenie za mimoriadne škodlivé a naštrbujúce dôveru širokej verejnosti a dôrazne sa voči nemu ohradzuje. Slovenská pošta, a.s., sa v súčasnosti aj z tohto pohľadu uvedeným rozhodnutím detailne zaoberá a veľmi vážne zvažuje domáhať sa jeho preskúmania súdom. Slovenská pošta, a.s., však i naďalej intenzívne komunikuje s PMÚ pri prešetrovaní uvedeného prípadu.
- Predávame neupotrebiteľný nehnuteľný majetok. Všetky ponuky s podrobnou špecifikáciou a pokynmi pre uchádzačov sú zverejnené na internetovej stránke Slovenskej pošty https://www.posta.sk/informacie/odpredaj-majetku. Slovenská pošta umožňuje pri procese predaja obhliadku jednotlivých nehnuteľností. Predávame prázdne objekty, ktoré dlhodobo Slovenská pošta nevyužíva na svoju činnosť, resp. pozemky, ktoré nie sú pre Slovenskú poštu potrebné. Medzi ponúkanými nehnuteľnosťami sú aj také objekty, ktoré z pohľadu Slovenskej pošty nebudú v strednodobom horizonte nevyhnutné na zabezpečenie prevádzkových potrieb. Záujemcovia o kúpu nehnuteľného majetku musia predložiť písomnú ponuku, v ktorej uvedú svoje identifikačné údaje, špecifikáciu predmetu predaja, návrh kúpnej ceny, vyhlásenie o súhlase s podmienkami postupu ponukového konania a ďalšie náležitosti. Ponuku je potrebné predložiť v stanovenej lehote, a to buď osobne do podateľne Slovenskej pošty na Nám. SNP 35 v Bratislave alebo prostredníctvom poštovej zásielky na adresu Sekcie správy majetku Slovenskej pošty na Nám. SNP 35 v Bratislave.
- Obnovujeme pobočky a ďalšie objekty. V roku 2021 boli do upravených priestorov presťahované pošty Považská Bystrica 7, Bystrany, Šarovce, Veľký Slavkov, Beharovce, Nitra 3, Zákopčie, Markušovce, Vojka nad Dunajom, Matejovce. Pošty Prešov 7, Zborov nad Bystricou, Štiavnik, Veľké Leváre, Sedlice boli zrekonštruované. Prebieha rekonštrukcia a modernizácia pošty v Dunajskej Lužnej, v Kútoch a v Medzeve. Podnikáme aj ďalšie aktivity na zlepšenie podmienok pre klientov aj pre zamestnancov. Napríklad: boli spracované projektové dokumentácie na vybudovanie sociálnych zariadení na vyclievacom oddelení v Banskej Bystrici, na presťahovanie Pošty Nitra 1, na rekonštrukciu Pošty Veľký Lapáš, na rozšírenie rampy Pošta Komárno 1, na rekonštrukciu priehradiek na pošte Komárno, na vybudovanie elektrokotolne v Lysej a Lazoch pod Makytou, v Dolnej Marikovej, na zateplenie fasády v Tornali, na vybudovanie bezbariérového vstupu na poštu v Galante a v Leviciach 1, na rekonštrukciu presklenej steny v hale pošty v Kokave nad Rimavicou, na kanalizáciu v Pukanci a v Jelke, na rozšírenie pošty v Makove, na rekonštrukciu interiéru pošty v Štefanove či na vybudovanie oporného múru v novom logistickom centre vo Zvolene.
Pripravujeme rekonštrukcie 11 plynových plynových kotolní, rozšírenie prestrešenia na pošte v Tvrdošíne, rekonštrukciu výťahov v budove na Tomášikovej v Bratislave, stavebné úpravy cenovkárne na HSS Košice, sanáciu zavlhnutého muriva na Pošte Žilina 4, vybudovanie slaboprúdovej elektroinštalácie na Pošta Nitra 1, vybudovanie kanalizačnej prípojky pre pošty v Podolí a v Štefanove, rekonštrukciu pošty v Ružomberku, rekonštrukciu výmenníkovej stanice tepla pre Poštu Bratislava 5, zateplenie pošty v Kláštore pod Znievom či rozšírenie rampy na pošte v Rožňave.
Malá ukážka z rekunštrukcií na našich poštách:



- Poštárov trápia nezodpovední majitelia psov: v roku 2021 sme zaznamenali 127 útokov psov, ktorí sa voľne pohybovali po ulici. Najviac takýchto udalostí sa odohralo v Žilinskom kraji (27), v Košickom kraji (25) a v Banskobystrickom kraji (20). Problém s útokmi psov sa nedarí uspokojivo riešiť. Zatiaľ výraznejšie nepomáha ani spolupráca so samosprávou a mestskou políciou. Jediným nástrojom, ktorý možno využiť a ktorý pošty aj využívajú, je zastavenie doručovania až do chvíle, kým sa situácia okolo psov nezlepší.