Čo sa deje na pošte
28. januára 2022

- Poisťovne pod značkou Union prišli na prvú pobočku pošty. Poisťovňa Union testuje pobočku Slovenskej pošty ako nový predajný kanál pre svoje produkty. Ubehol menej ako mesiac, odkedy sa poisťovňa Union oficiálne zlúčila s Poštovou poisťovňou, a Union už testuje pobočku Slovenskej pošty v Košiciach na Pošte 3 na Južnej triede, kde bolo otvorené nové pracovisko. Klienti si budú môcť na pošte vybaviť rovnaké požiadavky ako v niektorej z klasických pobočiek poisťovne – či už ide o uzatvorenie poistenia domácnosti, poistenia na dovolenku, PZP alebo ďalšie poistné záležitosti. Pilotná fáza bude trvať presne tri mesiace a potom sa projekt vyhodnotí. Ak sa medzi návštevníkmi pošty osvedčí, je možné, že sa rozšíri aj do ďalších miest.

- Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb rozhoduje o návrhu Slovenskej pošty na zmenu taríf. Návrhom na úpravu taríf univerzálnych služieb vo vnútroštátnom a medzinárodnom styku a poštového platobného styku sledujeme zreálnenie tarify regulovaných služieb voči predpokladaným jednotkovým nákladom spojeným s ich poskytovaním pri zohľadnení očakávaného vývoja podaja zásielok a služieb (pokles listových zásielok, dynamický nárast balíkových zásielok, pokles transakcií poštového platobného styku). Ceny za poštové produkty a služby sa za ostatných cca 10 rokov menili pravidelne, a to v roku 2009, 2013, 2015, 2016 a naposledy sa upravovali v lete roku 2019. Od tohto času sa trhové podmienky zmenili hlavne nárastom minimálnej mzdy, vplyvom pandemickej situácie, akceleráciou zmeny biznis modelu (od listov k balíkom – eCommerce), ktorá si vynucuje zmeny technologických postupov, logistického vybavenia, a rastom ďalších nákladov nevyhnutných pre činnosť pošty.
Cieľom je upraviť tarify na úroveň porovnateľných komerčných služieb predovšetkým v poštovom platobnom styku a v doplnkových službách balíkového segmentu. Aktivity Slovenskej pošty, a.s. ako jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku budú v nasledujúcom období ovplyvňované razantným rastom mzdových nákladov v súvislosti s rastom minimálnej mzdy, zvyšovaním prevádzkových nákladov v súvislosti s predpokladaným rastom cien komodít (elektrická energia, palivá, automobily, papier a pod.) v priamej nadväznosti na očakávaný rast balíkových a expresných služieb a s tým spojenej logistiky.
- Odborový zväz pôšt a logistiky plne podporil návrh úpravy taríf vo vnútroštátnom styku a v poštovom platobnom styku. Odôvodňuje to predpokladom zlepšenia hospodárenia Slovenskej pošty, a.s., čo bude mať vplyv aj na udržanie zamestnanosti a rast miezd v spoločnosti, ale aj z dôvodu zabezpečenia poskytovania univerzálnej poštovej služby a poštového platobného styku za primerané ceny. Úprava taríf obsahuje zmeny súvisiace so zvyšovaním celkových prevádzkových nákladov Slovenskej pošty, a.s., ako poskytovateľa univerzálnej služby, kde ide hlavne o rast nákladov z dôvodu zvyšovania cien energií, pohonných hmôt a nákladov, súvisiacich s pandemickými opatreniami. Úprava taríf zároveň reaguje na rastúce jednotkové náklady v dôsledku pretrvávajúceho trendu poklesu poštových služieb, hlavne listových zásielok a poštového platobného styku vo vnútroštátnom poštovom styku. Okrem rastu nákladov úprava taríf zohľadňuje aj pokles výnosov z univerzálnych služieb, predovšetkým z titulu elektronizácie.
„Vzhľadom na zabezpečenie a udržateľnosť poskytovania univerzálnej služby, zlepšenie hospodárenia Slovenskej pošty, a.s., na vytváranie podmienok na stabilizáciu zamestnanosti a prípravu rozvojových projektov, vnímame návrh na zvýšenie poštových taríf pozitívne. Zároveň si uvedomujeme z neho vyplývajúci negatívny sociálny vplyv, a to v časti výdavkov obyvateľstva, využívajúcich poštové služby ako aj nepriamy negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana,“ uviedla v stanovisku predsedníčka Odborového zväzu pôšt a logistiky Žofia Lehotská. Pri nezmenenom rozsahu služieb v rámci poštovej licencie a pri zachovaní súčasných sadzieb v rámci univerzálnej poštovej služby a poštového platobného styku je podľa nej možné očakávať negatívny vplyv na hospodárenie Slovenskej pošty, a.s. Ako zároveň Žofia Lehotská dodala, po stratových rokoch 2020 – 2021 by ďalší stratový hospodársky rok ovplyvnil aj zamestnanosť akciovej spoločnosti ako aj celkové postavenie v spoločnosti.
- V minulom roku sme optimalizovali pobočkovú sieť. Priebežne bolo v roku 2021 na celom Slovensku zrušených 97 pôšt a pracovný pomer dohodou skončilo 81 zamestnancov.
Redukcia poštovej siete je jedno z nevyhnutných opatrení, ktoré reflektuje zmenu spôsobu využívania poštových služieb. Prevádzku končia pobočky, ktoré už roky zaznamenávajú najnižší záujem obyvateľov o poštové služby. Po dôkladnej analýze, pri ktorej sú do úvahy brané aj ekonomické a legislatívne aspekty, trendy vývoja, je prevádzka pošty vyhodnotená. A ak je neefektívna z viacerých hľadísk, pošta podá regulátorovi návrh na zrušenie. Až po kladnom rozhodnutí regulátora môže byť činnosť pobočky skončená.
Pre ilustráciu: v roku 2020 bol na väčšine rušených poštách priemerne podaný 1 balík denne, 5 listových a 6 doporučených zásielok denne.
Zároveň treba zdôrazniť, že skončenie prevádzky kamennej pošty neznamená, že Slovenská pošta z danej obce odchádza. Mení len formu a spôsob poskytovania poštových služieb.
Pošta teda v súlade so svojou povinnosťou, ktorá jej vyplýva z poštovej licencie, zabezpečuje poskytovanie poštových služieb iným spôsobom, najčastejšie prostredníctvom doručovateľov a motorizovaných poštových doručovateľov.
Zmeny v sieti pobočiek pošty sú vždy vopred dôkladne odprezentované zástupcom samospráv, na ktorých im predstavitelia pošty vysvetlia všetky ďalšie kroky vrátane budúceho zabezpečenia poštových služieb, aby čo najlepšie zodpovedali potrebám občanov v tej-ktorej obci, a to aj na základe doterajších reálnych skúseností s poskytovaním poštových služieb v obci bez prevádzky pošty.
V súčasnosti poskytujeme poštové služby na celom území SR prostredníctvom 1 503 pobočiek, z toho 1 426 pôšt, 34 pôšt Partner a 43 poštových stredísk, prostredníctvom 5 pojazdných pôšt a 15 zmluvných výdajov zásielok. Z celkového počtu 2 890 obcí SR je v 1 299 obciach (t.j. 44,9 %) prevádzkovaná niektorá zo spomínaných foriem pobočiek pošty.