Čo sa deje na pošte
4. februára 2022

- Slovenská pošta sa aj v roku 2021 stala najdôveryhodnejšou značkou v oblasti balíkových služieb. V rozsiahlom celonárodnom prieskume skupiny ATOZ Marketing reprezentatívna vzorka 2 000 slovenských spotrebiteľov hodnotila značky, ktorým najviac dôverujú. Slovenská pošta si získala najväčšiu dôveru zákazníkov v kategórii balíkové služby, čo nás, samozrejme, veľmi teší a zároveň motivuje, aby sme túto najžiadanejšiu a zároveň najrýchlejšie rastúcu službu pošty rozvíjali, modernizovali a vylepšovali.

- Aj v Bratislave, Košiciach, Trnave a v Žiline budú predplatenú tlač doručovať poštoví doručovatelia spolu s bežnými zásielkami. Doba elektronických médií priniesla razantnú zmenu spotrebiteľského správania aj v oblasti čítania dennej tlače či časopisov. Počet predplatiteľov tlače prudko klesá a Slovenská pošta, a.s., musí tieto skutočnosti reflektovať. Preto od 1. februára 2022 budú doručovanie predplatenej tlače od pondelka do piatku aj v Bratislave, Košiciach, Trnave a v Žiline zabezpečovať poštoví doručovatelia spolu s doručovaním bežných poštových zásielok. Tento spôsob doručovania predplatenej tlače funguje už dlhší čas v ostatných krajských mestách a aj vo všetkých mestách a obciach Slovenska. Predplatená tlač bude abonentom doručená poštovým doručovateľom v priebehu dňa, čo v praxi môže v niektorých prípadoch znamenať neskoršie doručenie ako v predchádzajúcich mesiacoch. Slovenská pošta, a.s., sa ďalším fungovaním služby doručovania predplatenej tlače dôkladne zaoberala, avšak vzhľadom na nízky počet predplatiteľov a vysoké náklady spojené s touto službou, ktorú doteraz zabezpečoval externý dodávateľ, musela prikročiť k využitiu vlastných doručovateľských kapacít.
- Na konci roku 2021 sme spustili 145. BalíkoBOX. V rámci celého Slovenska ich máme najviac v Bratislave, Košiciach a Trnave. Digitálna doba, ale aj pandémia presunula množstvo nákupov na internet, a práve BalíkoBOX je rýchlym, jednoduchým a hlavne flexibilným riešením na doručenie či vyzdvihnutie balíkov. Výhodou BalíkoBOXov je práve ich nonstop dostupnosť a aj možnosť využívať platobnú funkcionalitu na úhradu šekov, dokladov SIPO alebo aj faktúr cez Pay By Sqaure. O tom, že sú BalíkoBOXy zákazníkmi stále vyhľadávanejšie, svedčia aj štatistiky. Využívanie BalíkoBOXov vzrástlo v roku 2021 oproti roku 2020 o 170 %. Najvýraznejší nárast zaznamenávame štandardne koncom roka v predvianočnom období. Napríklad: kým v júni 2021 si dali ľudia do BalíkoBOXov poslať vyše 45-tisíc zásielok, v novembri to bolo už takmer 80-tisíc a v decembri takmer 94-tisíc zásielok. Odberná lehota na prevzatie zásielok z BalíkoBOXu sú 3 kalendárne dni (3+2 dni, tzn. deň vloženia +3 dni odberná lehota +1 deň výberu). Priemerne 80% zásielok je vyzdvihnutých do 2 dní odo dňa uloženia zásielky v BBOXe. Ak zásielka nie je v tejto lehote prevzatá, je uložená na pošte, ku ktorej je príslušný BalíkoBOX priradený, a to počas plynutia odbernej lehoty 18 kalendárnych dní, do ktorej sú započítané aj dni, počas ktorých bola zásielka uložená v BalíkoBOXe. Ak pripadne ukončenie odbernej lehoty na voľné dni alebo sviatky, lehota na vyzdvihnutie zásielok sa predlžuje o tieto dni.
TOP 5 najvyužívanejších BalíkoBOXov:
- Senec – BBOX pri pošte
- Bratislava – BBOX LIDL, Saratovská
- Bratislava – BBOX KRAJ, Jána Kostru
- Banská Bystrica – BBOX pri Pošte 11
- Bratislava – BBOX Billa, Segnerova
- Slovenská pošta aj naďalej prepravuje balíky do Veľkej Británie. Pred pár dňami jeden z najväčších konkurentov pošty oznámil, že pozastavuje prepravu balíkov do Veľkej Británie. Napriek brexitu žije vo Veľkej Británii veľké množstvo občanov Slovenska, preto je prirodzené, že klienti sa často zaujímajú, za akých podmienok pošta balíky na ostrovy prepravuje.
Po brexite má Veľká Británia od 1. januára 2021 postavenie tzv. tretej krajiny, čo pre klientov znamená, že pri dovoze a vývoze musia byť zabezpečené colné formality. Odosielateľ zásielky s obsahom tovaru vyvážaného do Veľkej Británie je teda povinný od tohto dátumu (1. januára 2021) vyplniť colné vyhlásenie ku všetkým zásielkam s obsahom tovaru, kedy musí byť priložené tlačivo CN22 alebo CN23 a údaje z tlačiva musia byť zároveň zaslané poštovej správe Veľkej Británie vo forme elektronických údajov. Slovenská pošta odporúča klientom aplikáciu elektronický podací hárok (ePodací hárok), ktorú možno nájsť na webovej stránke pošty: https://eph.posta.sk/. Výhodou ePodacieho hárku je nižšie poštovné a aj urýchlenie colného konania v krajine určenia. Ak túto službu odosielateľ nevyužije, vyplniť ich môže aj priamo na pošte, kde si však Slovenská pošta účtuje poplatok 1 € za to, že ho zamestnanec pošty musí prepísať do elektronickej formy. V takomto prípade však musí byť pripojené k adresnému štítku zásielky s obsahom tovaru colné vyhlásenie CN 22 / CN 23, kde sú rozpísané jednotlivé položky, ktoré sú obsahom zásielky. Pošta však nezodpovedá za škody vzniknuté vývozom vecí, ktorých dovoz alebo obeh je v krajine určenia alebo v krajine tranzitu zakázaný alebo obmedzený.
Napriek tomu, že Veľká Británia stratila od 1. januára 2021 všetky práva a záväzky členského štátu Európskej únie, na základe návrhu prijatej dohody medzi EÚ a Veľkou Britániou z 24. decembra 2020 sa nevyrubuje clo na tovar pôvodom z Veľkej Británie dovážaný do Slovenskej republiky. Na tovar však bude treba podať dovozné colné vyhlásenie a bude naň vyrubené DPH.
- Usilovne tlačíme, roznášame a vyplácame seniorské poukazy. K 1. februáru 2022 sme vytlačili a rozdistribuovali 553 000 poukazov a z nich je už viac ako 425 000 vyplatených. Neprekvapuje, že najviac poukazov sa vypláca v Bratislave: na Pošte 5 v Petržalke do 1. februára vyplatili takmer 16 000 poukazov. Na začiatku celého projektu poukazov pre seniorov o vyplatenie poukazu doručovateľom priamo v bydlisku, zažiadalo 15,5 % adresátov. V ďalších týždňoch sa tento údaj značne zmenil: v týchto dňoch doručovatelia v mieste bydliska vyplácajú poukazy „len“ 8,2 % adresátom.