Čo sa deje na pošte
11. februára 2022

- Zákaznícke centrum je primárne „koleso záchrany“ pre klienta. Kvalita a rýchlosť informácií, ktoré poskytujú operátori zákazníckeho centra, do veľkej miery ovplyvňuje imidž Slovenskej pošty, a.s., a aj spokojnosť zákazníkov. Operátori musia byť odborne zdatní, vedieť sa orientovať v širokej škále produktov a podmienok ich poskytovania, musia byť pohotoví a aj vynaliezaví pri hľadaní informácií. Na druhej strane je od nich vyžadovaná vysoká kultúra komunikácie a verbálna zdatnosť. V dnešnej dobe plnej nervozity, ale aj arogancie a agresivity, si práca v zákazníkom centre vyžaduje vysokú mieru empatie a osobnej psychickej odolnosti, aby si operátori dokázali sadnúť na svoju pracovnú stoličku so slúchadlami na ušiach deň čo deň a aby komunikovali s klientmi na vysokej profesionálnej úrovni.
V roku 2021 zákaznícke centrum vybavilo 860 000 podnetov. Priemerná doba vybavenia 1 telefonického hovoru bola 2:04 minúty. E-mailový podnet sa vybavoval v priemere 4:06 minúty. Klienti sa najviac informovali, kde sa nachádza ich zásielka (53 %), pýtali sa na poštové služby a ich ceny (17 %), objednávali si služby (11 %), pýtali sa na platby (7 %) či na SIPO (6 %).
V roku 2021 boli kapacity zákazníckeho centra maximálne vyťažené v dvoch obdobiach: v medziročnom porovnaní počas prvej vlny pandémie, teda vo februári a v marci, počet vybavených volaní vzrástol o 44 % a počet vybavených e-mailových podaní sa zvýšil až o 82 %! V tomto období zákaznícke centrum zaznamenalo 97 500 požiadaviek, z toho sa 74 % týkalo trasovania (trackovania) zásielok a ďalších poštových služieb. V tomto čase pracovalo 19 operátorov.
Je prirodzené, že druhý peak vyťaženia zákazníckeho centra prišiel v závere roka, teda v októbri, novembri a decembri, keď pracovalo 15 operátorov. Intenzita komunikácie zo strany zákazníkov dosahovala úroveň roku 2020, avšak priemerná dĺžka hovoru stúpla o 20 %.
- Stravovanie – kto karta, kto hotovosť. Nová legislatíva platná od januára 2022 zamestnancom umožnila vybrať si príspevok na stravovanie buď v hotovosti alebo v poukážkach (na kartu). Ako sme sa rozhodovali na pošte?
Slovenská pošta má v súčasnosti 11 858 zamestnancov. Vo vlastnom stravovacom zariadení sa stravuje 6 % zamestnancov. Zamestnancom pošty boli elektronické stravovacie poukážky kreditované na Poštovú kartu typu Gastro do konca roka 2021. Stravovacie poukážky zabezpečuje Slovenská pošta od dodávateľa Up Déjeneur a elektronické stravovacie poukážky (karty) od dodávateľa GGFS, s.r.o. Obe spoločnosti vyšli z procesu verejného obstarávania. Pri možnosti výberu spôsobu poskytovania stravovania si 82 % zamestnancov zvolilo stravovacie poukážky. Možnosť výberu poskytnutia finančného príspevku na stravovanie využilo 12 % zamestnancov.
V roku 2022 Slovenská pošta prispieva svojim zamestnancom na stravovanie sumou 2,63 EUR, ktorá je jednotná v prípade stravovacích poukážok, elektronických stravovacích poukážok a pri poskytovaní finančného príspevku na stravovanie.
- To sme my, Slovenská pošta. Slovenská pošta je jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku a sme silne feminizovaná organizácia: v januári 2022 pre poštu pracovalo 11 858 zamestnancov, z toho ženy tvorili 82 % a muži „len“ 12 %. Ak sa pozrieme na vekovú štruktúru, až 62 % zamestnancov je v zrelom veku nad 46 rokov. 15% má 41 – 45rokov, 10% má 36 – 40 rokov, 7% je vo veku 31 až 35 rokov. Len približne čosi viac ako 6 % zamestnancov pošty má 18 až 30 rokov.
Najviac pracovníkov pošty má stredoškolské, úplné stredoškolské alebo úplné stredoškolské odborné vzdelania – až 85 %. Vysokoškolské vzdelanie prvého alebo druhého stupňa má 13 % pracovníkov a základné vzdelanie 2 % zamestnancov.
- Posielajte pohľadnice, je to znovu v móde. Služba Slovenskej pošty „Moja pohľadnica“, vďaka ktorej si môžete vytvoriť a poslať svojim blízkym originálnu pohľadnicu s vlastným motívom i textom, funguje už štvrtý rok a za ten čas ju využilo niekoľko tisíc ľudí. Výhodou tejto e-pohľadnice je aj to, že si môžete zvoliť ľubovoľný termín doručenia. Záujem o takúto personalizovanú pohľadnicu stále rastie, najväčší dopyt zaznamenávame práve v období sviatkov – Valentín, Veľká noc a Vianoce, ale aj počas leta, kedy posielajú ľudia pozdravy z dovoleniek a z cudziny.
Personalizovanú pohľadnicu si môžete vytvoriť cez stránku www.mojapohladnica.sk . Vybrať sa dá z troch rôznych formátov pohľadnice – A6 (klasická s rozmermi 150 x 100 mm), A5 (veľká s rozmermi 210 x 150 mm) a DL (podlhovastá s rozmermi 210 x 99 mm), pridáte vlastnú fotografiu alebo obrázok, prípadne využijete niektorú z pripravených šablón. Následne napíšete adresu adresáta, ktorého chcete pohľadnicou potešiť, a text pozdravu. Po objednaní pohľadnice budete vyzvaný na úhradu, pričom zaplatiť môžete štandardnými platobnými kartami alebo prostredníctvom Poštovej karty. Po úspešnom zrealizovaní platby príde potvrdenie o úhrade sumy na e-mailovú adresu zadanú pri vytváraní objednávky. Slovenská pošta vytlačí pohľadnicu a zašle ju adresátovi v rámci Slovenska či do zahraničia.
Slovenská pošta pohľadnicu doručí v rámci celého Slovenska do 3 pracovných dní odo dňa objednania, pričom cena za doručenie je v prípade „klasického“ rozmeru 1,05 Eur a v prípade väčšej pohľadnice 1,25 Eur. Pohľadnicu je možné poslať aj na adresu v zahraničí; lehota doručenia a cena za takúto pohľadnicu závisí od krajiny, do ktorej je pohľadnica zaslaná. Hľadajte na www.mojapohladnica.sk .
