Čo sa deje na pošte
- Slovenská pošta ponúka vo svojej mobilnej aplikácií (MASP) viaceré novinky, vďaka ktorým bude mať klient lepší prehľad o svojich zásielkach.

Novinkou je napríklad zobrazovanie informácií potrebných pre vyzdvihnutie zásielky aj bez pripojenia na internet, klient môže zdieľať odkaz na sledovanie zásielky, pripočítať poštovné k dobierke pri odosielaní zásielky, nastaviť si notifikácie o doručení zásielky či podať elektronickú reklamáciu (eReklamáciu) pre odoslané zásielky. Aplikácia ponúka aj automatické uloženie čísla účtu pre službu dobierka. Je bezplatná a dostupná pre iOS aj Android.
Pre plnohodnotné využitie mobilnej aplikácie je potrebné, aby si zákazník vytvoril, resp. použil tzv. Pošta ID. Pre automatické zobrazenie prichádzajúcich zásielok je potrebné overiť kontaktné údaje, ktorými sú telefónne číslo alebo e-mail.
Mobilná aplikácia tak automaticky zobrazí prichádzajúce zásielky, pre ktoré odosielateľ uviedol kontaktné údaje adresáta, ktoré má v aplikácii overené. Adresát týmto získa prístup k svojim zásielkam a všetkým funkciám ich spravovania. O tom, že mobilná aplikácia je stále vyhľadávanejšia, svedčia aj čísla. Doteraz si mobilnú aplikáciu stiahlo už takmer 250 000 používateľov.
V mobilnej aplikácii Slovenskej pošty nájde zákazník prehľadné informácie o svojich zásielkach, pri ktorých si môže zmeniť miesto alebo termín doručenia. Zásielku môže poslať bez vypisovania podacieho lístka a následne môže sledovať jej putovanie. Mobilná aplikácia je tiež prepojená s vyvolávacími systémami na pobočkách, vďaka čomu sa zákazník môže pohodlne vyhnúť čakaniu na pobočke a vybrať si poradový lístok vopred cez aplikáciu. K dispozícii je tiež vyhľadávač pobočiek Slovenskej pošty, v ktorom nájdu zákazníci informácie o otváracích hodinách a službách na jednotlivých pobočkách. Zároveň aplikácia upozorní zákazníka, či je pobočka momentálne otvorená.
Čo všetko vybavíte cez mobilnú aplikáciu?
- Odosielanie zásielok bez vypisovania podacieho lístka
Zásielky v rámci Slovenska môžete podávať rýchlejšie a za nižšiu cenu. Údaje o zásielke zadajte priamo v aplikácii. Po podaji sledujte jej stav a o doručení môžete byť upozornený notifikáciou. - Sledovanie zásielok
Sledujte pohyb domácich a zahraničných zásielok doručovaných Slovenskou poštou, ktoré sa vám automaticky zobrazili v aplikácii. Zásielku môžete pridať aj manuálne, naskenovaním alebo vložením čiarového kódu zásielky, napríklad zo žltého lístka. K vyzdvihnutiu zásielky na pošte stačí uviesť podacie číslo zásielky z mobilnej aplikácie. - Zmena zásielky
V detaile zásielky môžete zásielku preposlať na inú poštu, do BalíkoBOXu alebo na inú adresu, zmeniť dátum doručenia alebo predĺžiť jej uloženie na pošte. - Pošty a BalíkoBOXy
Zobrazia sa najbližšie pošty a BalíkoBOXy podľa aktuálnej polohy alebo adresy. Zároveň získate informácie o otváracích hodinách, dočasných zmenách či službách poskytovaných na jednotlivých poštách. - Poradový lístok
Na poštách s vyvolávacím systémom si viete vytvoriť poradový lístok ešte pred návštevou pošty alebo zistiť počet ľudí v rade. - Notifikácie
Prijímajte notifikácie o zmene stavu zásielky, alebo o blížiacom sa ukončení jej uloženia. Zároveň vás aplikácia upozorní, ak sa nachádzate v blízkosti miesta, kde máte zásielku uloženú. Pri odoslaných zásielkach môžete byť notifikovaný o doručení zásielky adresátovi.
- Ako je to s elektrinou pre Slovenskú poštu
Pred pár dňami médiami prebehli informácie, že Slovenská pošta bude v budúcom roku platiť „horibilnú“ sumu za dodávku elektrickej energie. Všetci vieme, že ceny elektrickej energie sú na celom svete veľmi vysoké a očakáva sa, že v budúcom roku občania a aj firmy a ostatné inštitúcie pocítia vysoké ceny elektrickej energie ešte intenzívnejšie. Slovenská pošta je stredne veľký odberateľ elektrickej energie a aj preto v minulosti nemala núdzu o spoločnosti, ktoré sa vo verejnom obstarávaní uchádzali o možnosť spolupráce s poštou. Avšak tohtoročná situácia na trhu s energiami doviedla firmu, ktorá pošte dodávala elektrinu, k rozhodnutiu vypovedať zmluvu ku koncu roku 2022.
Slovenská pošta preto pristúpila k verejnému obstarávaniu dodávateľa elektrickej energie. Súťaž na dodávku elektrickej energie bola zverejnená 10. 08. 2022. Jediná doručená ponuka bola od spoločnosti SPP, a. s., a podľa súčasne platnej silovej časti cena elektriky stúpla z 55 € v roku 2022 na 3 000 €, t. j. 20-násobok pre rok 2023 a 2024. Vo finančnom vyjadrení by to znamenalo platiť namiesto ročných 3 mil. € až závratných 62 mil. €. Táto cena bola neakceptovateľná, a preto bolo rozhodnuté, že vzhľadom na jej výšku a len jednu predloženú ponuku bude verejné obstarávanie zrušené.
Potom pošta pristúpila k verejnému obstarávaniu cestou dynamického nákupného systému s tým, že vzhľadom na aktuálnu situáciu na svetových burzách sa pozmenili niektoré súťažné podmienky.
Dynamický nákupný systém je elektronický nástroj, ktorý zjednodušuje opakované nákupy bežne dostupných tovarov, služieb a stavebných prác a pozostáva z troch fáz: najprv pošta vyhlásila zámer zriadiť dynamický nákupný systém a potom sa v stanovenej lehote môžu do systému kvalifikovať záujemcovia/dodávatelia (záujemcovia sa môžu do systému kvalifikovať počas celého trvania systému). Termín na prihlasovanie je stanovený na 14. novembra 2022 a po tomto termíne pošta záujemcom zadá zákazku – zabezpečenie elektrickej energie.
Podmienky na stanovenie ceny za silovú elektrinu boli nastavené tak, že cena od úspešného uchádzača, s ktorým bude uzatvorená zmluva, sa bude odvíjať od aktuálnych cien elektriny určených spotovou cenou na burze. Keďže od augusta 2022 ceny elektriny klesajú, tento spôsob stanovenia ceny je aktuálne najvýhodnejší a odporúčajú ho aj relevantné autority, zaoberajúce sa danou problematikou.
Všetky spomínané fakty ukazujú, že cenu za odber elektriny nie je možné určiť ani pri podpísaní zmluvy, ale bude viacmenej totožná s cenou, za ktorú je možné v reálnom čase elektrinu na burze nakúpiť. Každému je jasné, že ceny budú vyššie, ako to bývalo v minulosti, no pošta verí, že sa jej v tomto type obstarávania podarí zabezpečiť energiu za aktuálne najvýhodnejšie ceny, a nie za cenu, ako bolo pred časom medializované. O výsledkoch súťaže vás budeme informovať.
- Vyrazte za kultúrou!
Slovenské národné divadlo vám v novembri ponúka zľavu na vybrané predstavenia. Pre tých, ktorí radi súťažia, máme zároveň súťažnú otázku. Napíšte správnu odpoveď a jeden z vás môže získať 2 vstupenky na predstavenie podľa vlastného výberu z ponuky KLUBU BENEFICIO.
Súťažná otázka:
Akú zľavu na vstupenky do SND si môžu zamestnanci SP uplatniť prostredníctvom Klubu BENEFICIO? Vaše odpovede posielajte do 15.11.2022 do 12.00 hod. na: ambros.pavel@slposta.sk

