Práve čítate
Čo sa deje na pošte

Čo sa deje na pošte

Transformácia pobočkovej siete – ako to je?

V ostatných týždňoch verejnosť zaujala téma optimalizácie pobočkovej siete. Občania a samosprávy z niekoľkých miest sa angažovali v diskusii o poskytovaní poštových služieb prostredníctvom kamenných pobočiek. Zástupcovia Slovenskej pošty sa vždy pri akejkoľvek zmene v pobočkovej sieti stretávajú so zástupcami samospráv a vysvetľujú nielen dôvody zmien, ale predstavujú aj iné formy poskytovania poštových služieb než „len“ v kamennej pobočke. Zhrňme si fakty, ktoré stoja za transformačným úsilím Slovenskej pošty:

■ Proces transformácie poštovej siete si vyžiadala radikálna zmena využívania poštových služieb nielen na Slovensku, ale aj na celom svete. Poštové podniky riešia zmenu biznis modelu, keďže ich aktivity boli dlhé roky postavené na listových zásielkach. Pandémia urýchlila pokles listových zásielok, elektronickú komunikáciu v biznise alebo aj komunikáciu spoločností s klientmi a v neposlednom rade vývoj a dostupnosť pokročilých komunikačných technológií utlmil písomnú komunikáciu medzi ľuďmi. Zoberme si štatistiky počtov listových zásielok, ktoré zahŕňajú listy univerzálnej služby v tuzemskom styku a zmluvné listy: v roku 2020 prešlo sieťou Slovenskej pošty 153 mil. kusov, v roku 2021 to bolo 142 mil. kusov a v roku 2022 cez poštu prešlo 122 mil. kusov takýchto listových zásielok. Aj oblasť finančných poštových služieb prechádza významnou redukciou. Podobne ako bankové pobočky aj pošty zaznamenávajú kontinuálny pokles návštevnosti a aj využívania tradičných poštových finančných produktov.

■ Proces transformácie poštovej siete začal už pred niekoľkými rokmi: v roku 2018 skončilo činnosť 8 pobočiek, v roku 2019 40 pobočiek, v roku 2020 9, v roku 2021 99 a v roku 2022 35 pobočiek. Pošta je však viazaná poštovou licenciou, ktorá prepisuje rozsah a dostupnosť poštovej siete.

■ V zmysle Požiadaviek na kvalitu univerzálnej služby, ktoré stanovil Slovenskej pošte Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa v obci vyžaduje:

• vzdialenosť ktoréhokoľvek obývaného miesta súvislo zastavanej časti obce, ktorá má najmenej 25 obyvateľov k najbližšej pošte najviac 10 km,

• na každých aj začatých 22 000 obyvateľov najmenej jedna pošta,

• v mestských častiach miest Bratislava a Košice, ktoré majú viac ako 22 000 obyvateľov, je najmenej jedna pošta.

■ Pošta pristupuje k transformácii poštovej siete po súhlase regulátora, ktorý posudzuje osobitne každú žiadosť pošty o ukončenie tej-ktorej poštovej prevádzky. Do marca 2023 ukončilo prevádzku 18 pobočiek.

■ Pri ďalších transformačných krokoch bude pošta vždy najprv rokovať so samosprávou, hľadať najvhodnejšiu formu poskytovania poštových služieb v danej lokalite a hľadať obojstranne výhodné riešenia poskytovania poštových služieb, s ktorými budú spokojní občania a zároveň budú ekonomicky vyhovujúce pre Slovenskú poštu ako poskytovateľa týchto služieb.

■ Z celkového počtu 2 890 obcí SR je v 1 283 obciach (tzn. v 44,39 %) prevádzkovaná niektorá z foriem pobočiek SP. Pošta však, ako je známe, zabezpečuje poštové služby aj tam, kde nie je „kamenná pobočka“. Služby sú zabezpečované rôznym inými formami – cez poštového doručovateľa, u ktorého občania vybavia vybrané poštové služby, pojazdnou poštou, stanoviskom poštového doručovateľa a v neposlednom rade aj „franšízovým“ spôsobom poskytovania služieb (zmluvný výdaj zásielok, Pošta Partner, Pošta Partner Plus).

Princípy pošty Partner:

■ automatizovaná prevádzka,

■ SP poskytuje partnerovi HW a SW, pripojenie do siete, prevádzkové vybavenie (váhy, pečiatky a pod.), hotovosť, ceniny, procesné manuály, tlačivá, školenia a pod.,

■ voliteľne SP zabezpečí: priehradka, overovačka bankoviek, kalkulačka, trezorová pokladňa s časovým zámkom, trezor, krytie poistenia za podmienky zabezpečenia štandardu bezpečnostného vybavenia,

■ rozsah služieb zodpovedá vlastným poštám okrem služieb obmedzených legislatívou (napr. služby banky) alebo zmluvami s partnermi, pre ktorých SP služby poskytuje (napr. dôchodky, sociálne dávky),

■ prevádzkovateľ poskytuje služby v mene a na účet SP,

■ voči zákazníkom v plnom rozsahu zodpovedá za služby SP. V čom sa líši Pošta Partner a Pošta Partner PLUS

Pošta Partner:

■ zriadenie na základe záujmu SP,

■ rozsah služieb rozdelený na povinný (určuje SP) a nepovinný (dohoda SP a prevádzkovateľa).

Pošta Partner Plus:

■ zriadenie na základe jednostranného záujmu prevádzkovateľa,

■ prevádzkovateľ poskytuje rozsah služieb podľa vlastného rozhodnutia (z maximálneho možného portfólia). Model partnerského poskytovania poštových služieb Pošta Partner je v prevádzke od roku 2003 a vznikol ako efektívna alternatíva poskytovania poštových služieb. Ide o model franšízy, štandardne využívaný aj zahraničnými poštovými podnikmi. Model partnerstva Pošta Partner Plus je v ponuke od roku od 2019. Pri tomto modeli pošta vychádza v ústrety hlavne samosprávam, ktoré chcú poskytovať poštové služby pre svojich občanov.

Finančné aspekty:

■ Pri Pošte Partner ide o paušálnu odmenu prevádzkovateľom od pošty a pri vyšších výnosoch aj o motivačnú odmenu podľa vývoja skutočne realizovaných výnosov.

■ Pri Pošte Partner Plus ide o odplatný systém: prevádzkovateľ znáša priame náklady spojené s prevádzkou. Odplata pošty prevádzkovateľovi je 15 % z realizovaných externých výnosov.

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.