Čo sa deje na pošte

Hviezdy 4. kvartálu v predaji produktov a služieb zmluvných partnerov Slovenskej pošty
Sekcia produktov a riadenia retailového predaja pokračuje v oceňovaní a predstavovaní našich úspešných kolegov – predajcov pobočkovej siete za ich vynikajúce výsledky v predaji produktov a služieb zmluvných partnerov Slovenskej pošty.
Predstavujeme „HVIEZDY PREDAJA“ za štvrtý kvartál v kategóriách veľké pošty a malé pošty (vrátane stredných pôšt a operatívnych zamestnancov) podľa jednotlivých produktových línií a partnerov.
HVIEZDA 4. KVARTÁLU 2023 v kategórii „predajca – veľké pošty“

Jaroslava Reichlová, Pošta Martin 1 Erika Miškufová, Pošta Čierna nad Tisou
Katarína Bartková, Pošta Liptovský Hrádok 1 Gabriela Pasteľáková, Pošta Michalovce 1
HVIEZDA 4. KVARTÁLU 2023 v kategórii „predajca – malé pošty“

Melinda Leczo, Pošta Leles Jana Farkašová, Pošta Jasov
Zuzana Černá, Pošta Ladce Iveta Živčicová, Pošta Pruské
Našim kolegom „HVIEZDAM PREDAJA“ za 4. kvartál roku 2023 gratulujeme a ďakujeme za ich aktivitu a nasadenie aj v predaji produktov a služieb zmluvných partnerov Slovenskej pošty. Ďakujeme aj všetkým ostatným našim kolegyniam a kolegom. Prajeme vám veľa úspechov!
Tím sekcie produktov a riadenia retailového predaja

Vzdelávame vedúcich zamestnancov v Školiacom stredisku Belušské Slatiny

Vzdelávanie vedúcich zamestnancov v rámci programu vzdelávania a rozvoja vedúcich zamestnancov je realizované v Školiacom stredisku Belušské Slatiny od roku 2022. Vzdelávanie je zamerané predovšetkým na:
- osvojenie si zásad komunikačnej zručnosti a profesionálneho vystupovania,
- využívanie základov manažmentu a jeho funkcií, používanie motivačnej techniky, poznanie úlohy marketingu v organizácii,
- osvojenie si postupov, ako sa orientovať v záťažových a krízových situáciách,
- získanie informácií o základných personálnych rozhovoroch, praktický nácvik vedenia pracovných pohovorov,
- pochopenie pojmu „zmena ako nevyhnutnosť”, získanie postupov, akými je možné správne zmenu prijať a zaujať tak vlastný postoj,
- získanie informácií o motivácii vo vzťahu k výkonnosti,
- vytvorenie a udržanie fungujúceho tímu, organizovanie činností.
V roku 2023 sa vzdelávania zúčastnilo 482 účastníkov, z toho program doteraz úspešne ukončilo 20 vedúcich zamestnancov. V januári 2024 sa vzdelávalo 43 vedúcich zamestnancov.
Počas vzdelávacích aktivít si zamestnanci zdokonaľujú manažérske zručnosti, vymieňajú si svoje pracovné skúsenosti, je vytvorený priestor na vzájomnú interakciu medzi účastníkmi a lektorom. Lektor môže priamo reagovať na otázky účastníkov a účastníci majú okamžitú spätnú väzbu. Vo voľnom čase majú zamestnanci možnosť oddýchnuť si a načerpať silu v rekondičnom centre, kde je pre nich bezplatne k dispozícii bazén, posilňovňa a hydromasážna vaňa.
Spätná väzba účastníkov je pozitívna:
„Som rada, že som mala možnosť zúčastniť sa školenia. Vždy si odnášam poznatky, ktoré využijem.“
„Lektor vytvoril príjemnú atmosféru, vôbec to nebolo nudné, bolo to pútavé a splnilo moje očakávania.“
„Termín školenia je vyhovujúci z dôvodu možnosti cestovať a ubytovať sa v nedeľu.“
„Perfektné nakopnutie do ďalších pracovných dní, nová energia.“
Vo vzdelávaní vedúcich zamestnancov v Belušských Slatinách plánujeme pokračovať do začiatku novembra 2024.
Odbor vzdelávania a rozvoja

Do konca marca pribudne 85 BalíkoBOXov

Slovenská pošta do konca marca 2024 výrazne rozšíri sieť BalíkoBOXov, kedy ich pribudne 85. Počet BalíkoBOXov z pôvodných 155 v roku 2023 sa tak na konci marca zvýši na 240. Toto rozšírenie siete zabezpečí pre klientov spolu 19 293 ks schránok.
Navyšovanie prebieha postupne. Od 8. februára 2024 máme v prevádzke spolu 203 BalíkoBOXov, od 1. februára 2024 ich bude 220 a do konca marca 240 BalíkoBOXov.
Návrh rozšírenia siete vychádza z benchmarku zahraničných poštových operátorov a z návrhu optimálneho rozmiestnenia BalíkoBOXov v rámci Slovenska. Počty BalíkoBOXov vychádzajú z princípov:
- rozšírenia siete do všetkých okresných miest,
- posilnenia počtu BalíkoBOXov v ôsmich krajských mestách,
- maximálneho rozšírenia siete v Bratislave.
Základné kritérium pre výpočet počtu BalíkoBOXov v danom meste predstavuje hodnotu jeden BalíkoBOX na 7 000 obyvateľov. Rozšírením siete v každom meste nad 7 000 obyvateľov a rozšírením súčasného počtu v mestách s najvyššou kúpyschopnosťou obyvateľov sa Slovenská pošta priblíži ku klientovi a zároveň môže znížiť v súčasnosti vysoké percento doručovania zásielok kuriérom (v roku 2022 to bolo až 79 % zásielok doručovaných kuriérom).
Čo poskytujú BalíkoBOXy:
155 BalíkoBOXov, ktoré boli zaradené do prevádzky do roku 2023, poskytujú služby:
- Výdaj zásielky (expres zásielky a balíky),
- Podaj predplateného obalu Easy Expres,
- Platbu poštového poukazu,
- Platbu SIPO,
- Platbu faktúry PayBySquare (PBS), e-poukaz,
- Výdaj zásielky partnerskej spoločnosti (otvorený koncept).
BalíkoBOXy, ktoré sú zapájané do prevádzky v tomto roku, budú poskytovať tieto služby:
- Výdaj zásielky z BalíkoBOXu (expres zásielky, balíky),
- Podaj odpovednej zásielky (zásielky na bezplatné vrátenie tovaru do eShopu),
- Podaj predplateného obalu Easy Expres,
- Podaj online predplatených zásielok (zásielky zaplatené vopred cez ePH alebo v mobilnej aplikácii),
- Podaj zmluvných expres a balíkových zásielok (úhrada faktúrou),
- Výdaj zásielky partnerskej spoločnosti (otvorený koncept).
Klient bude mať informáciu o možnosti podaja zásielok zaplatených online, odpovedných zásielok a zmluvných zásielok (výber BBOXu) v mobilnej aplikácii.
Priemerný počet zásielok 1 BBOX/1 rok

Z uvedeného grafu vyplýva medziročný nárast zásielok, ktorý je výsledkom:
- zvýšeného počtu BalíkoBOXov,
- zvýšených aktivít obchodu,
- zvýšeného záujmu klientov o bezkontaktný výber zásielok,
- zvýšenej propagácie BalíkoBOXov.

Príbeh jedného zabudnutého vozňa vlakovej pošty

Vlaková pošta bola od polovice 19. do konca 20. storočia rozšíreným spôsobom prepravy poštových zásielok po železnici, ktorá na našom území definitívne skončila 1. apríla 2000 v súvislosti s prudkým rozvojom kamiónovej dopravy. Poštové múzeum Slovenskej pošty, a.s., túto veľmi zaujímavú a atraktívnu problematiku aktuálne prezentuje vo forme dočasnej výstavy „Po kolesách k adresátovi“ v kurátorskej koncepcii Mgr. Lea Lichvára v priestoroch sídla pošty na Partizánskej ceste 9 v Banskej Bystrici, ktorá bude otvorená do 28. 3. 2024. Návštevník výstavy sa tu môže dozvedieť všetky potrebné informácie o vzniku ambulantnej pošty, ktorá bola sprevádzkovaná v roku 1838 vo Veľkej Británii a svoj zlatý vek zažila v celej Európe v 1. polovici 20. storočia. Iste vám napadne otázka, čo sa stalo s vozňovým parkom našej pošty, aký bol asi jeho osud a ďalšie využitie?
Nevyužitý železničný vozňový park Slovenskej pošty tvorený prevažne vozňami typu Postw a GBBK, deponovaný na koľajisku stanice Bratislava – Nové Mesto v počte 13 ks, bol v roku 2017 hromadne odpredaný za cenu šrotovného českej súkromnej firme. Aktivity súdobého vedenia Slovenskej pošty však nezostali nepovšimnuté širšej verejnosti, zaoberajúcej sa históriou vlakovej dopravy. Predseda Klubu železničných modelárov Matej Benčík sa do obchodnej súťaže zapojil s ponukou na odkúpenie jedného vozňa ambulantnej pošty radu Postw. V súťaži neuspel, keďže Slovenská pošta akceptovala len ponuky na odkúpenie všetkých 13 ks redundantných vozňov. Matej Benčík sa však nevzdal a v máji 2017 adresoval poštárskej legende SP, a.s., Ľudovítovi Schmidtovi prosbu o pomoc pri záchrane posledného vozňa tohto typu, nachádzajúceho sa na koľajisku v areáli HSS Košice. Následne bola táto informácia postúpená predsedovi Komisie na tvorbu zbierok Poštového múzea Mgr. Martinovi Vančovi, PhD., ktorý 7. 11. 2017 poveril kurátora zbierok poštovníctva Mgr. Lea Lichvára k úkonom potrebným k záchrane tohto vozňa pre muzeálne účely. Vozeň ambulantnej pošty Postw s radovým označením 55 56 90-40-392-1 bol spolu s ďalšími dvoma nákladnými vozňami typu GBBK, ktorým sa v železničiarskom žargóne hovorí Gabika, zaradený medzi predmety kultúrnej hodnoty a Komisiou na tvorbu zbierok Poštového múzea dňa 2. 10. 2018 odporučené na nadobudnutie do zbierkového fondu múzea. 14. 6. 2019 boli vozne prevezené z Košíc do Bratislavy a po dohode s riaditeľom Múzea železníc ŽSR Ing. Michalom Tunegom a riaditeľom občianskeho združenia Dopravná nostalgia Matejom Benčíkom deponované v rušňovom depe na stanici Bratislava – Východ I. V roku 2020 bola uzatvorená zmluva o spolupráci s OZ Dopravná nostalgia, predmetom ktorej je „spolupráca zmluvných strán na rekonštrukcii, prevádzke a údržbe vozňov“, ktoré boli zaradené do fondu Poštového múzea.
Demontáž interiéru vozňov Postw určených na likvidáciu v spoločnosti Pars Nova Šumperk v roku 2019.
Na vozni Postw, ktorého exteriér vykazoval známky prevádzkyschopného stavu, ale jeho interiér bol úplne zničený z dôvodu prispôsobenia interiéru na skladové priestory v HSS Košice, začali rekonštrukčné práce už v roku 2019. Zamestnanci Slovenskej pošty Juraj Talajka a Martin Vančo sa koncom roka zúčastnili spolu s členmi občianskeho združenia Dopravná nostalgia demontáže podobného interiéru vozňov určených na likvidáciu v spoločnosti Pars Nova Šumperk v Českej republike, ktorá poskytla bezodplatný súhlas na demontáž potrebných dielov. Časť interiéru vozňa bola vyčistená a opravená do takého stavu, že 4. 9. 2021 bolo možné vozeň sprístupniť počas menšieho jednodňového podujatia I. Drezínového dňa v Železničnom múzeu v Bratislave s nainštalovanou výstavou Doprava na poštových známkach doplnenú o výstavu Historické dopravné rovnošaty na figurínach železničiarov a zamestnancov ČS-spojov zo zbierok OZ Dopravná nostalgia.

Drezínového dňa v roku 2021.
Vzhľadom na ambíciu využiť vozeň ako pojazdnú expozíciu sa Slovenská pošta rozhodla zabezpečiť potrebnú defektoskopiu a následnú opravu technického stavu vozňa, a to na základe Zmluvy o spolupráci so Železničnými opravovňami a strojárňami Zvolen v roku 2022. Vo februári 2023 bol vozeň presunutý do ŽOS Zvolen a Petrom Gabúľom z prevádzky Loko bol 5. mája 2023 vypracovaný podrobný technický nález s týmito nedostatkami:
- nevyhovujúca hmotnosť (celková hmotnosť aj rozloženie tlakov na koleso boli na jednej strane nápravy o 800 kg menšie oproti stanoveným normám z dôvodu dlhodobého neúmerného zaťaženie tejto časti vozňa),
- nevyhovujúca šírka 4 ks nárazníkov,
- nevyhovujúca silová charakteristika 3 ks prstencových pružín nárazníkov,
- nadmerné opotrebovanie 4 ks tanierov nárazníkov (namiesto predpísanej hrúbky 20 mm mali 7-14 mm),
- prasknutá kužeľová pružina ťahadlového tiahla,
- opotrebované 2 ks čapov ťažného háku.
Vzhľadom na celý rad technických nedostatkov, ktoré sa objavili počas defektoskopie sa dôkladne zvažovalo, či pokračovať v ďalších rekonštrukčných prácach vozňa limitovaných finančným rámcom 15 tis. eur. Ten bol stanovený na základe výšky nákladov na vydanie poštovej známky k 150. výročiu vzniku ŽOS Zvolen, ktorú Slovenská pošta realizovala v roku 2022 na základe mimoriadne rozšíreného emisného plánu v súvislosti s plánovanými rekonštrukčnými prácami vozňa, ktorý je jediným zachovaným exemplárom tohto typu na Slovensku. Vďaka osobnej angažovanosti a optimizmu vedúceho prevádzky Loko Ing. Petra Oravca sa pristúpilo k demontáži skrine vozňa a kompletnému rozobratiu podvozkov a v mesiacoch marec – jún k oprave defektoskopiou zistených nedostatkov súčastí nárazníkov.
V tomto období boli paralelne vykonávané práce s opravou vzduchovej armatúry:
- oprava brzdových valcov,
- oprava stavača odľahlosti brzdový zdrží SZ -10,
- tlakové skúšky vzduchojemov,
- oprava brzdovej výstroje.
Demotované podvozky pred opravou – 1. polrok 2023. Demotované podvozky po oprave – 2. polrok 2023.
Od júla do decembra boli vykonané práce s opravou rámov podvozkov a dvojkolesí:
- zvarenie trhlín zistených NDT kontrolou,
- výmena silenblokov ťažných tyčí,
- kontrola primárneho vypruženia,
- oprava brzdových pák,
- kompletná oprava jazdných profilov,
- vykonanie NDT kontroly,
- namaľovanie monoblokov,
- založenie ložiskových domcov a zmontovanie s ich vedeniami.
Osadenie skrine na podvozky – december 2023. Zmontovanie skrine s podvozkom – január 2024.
Začiatkom decembra boli súkolia pripravené na záväz do rámu podvozku a až potom bola skriňa vozňa zmontovaná s podvozkami. Nakoniec boli na skriňu osadené opravené nárazníky, ťažné zariadenia – skrutkovky s vypruženiami a namontovaná vzduchová výzbroj s pripojenými brzdovými hadicami. Začiatkom roka 2024 bola prekontrolovaná elektroinštalácia a ku kompletizácii podvozku začiatkom roka 2024 chýbali už len gumené podložky pod pružiny primárneho vypruženia. ŽOS Zvolen plánuje koncom februára realizovať skúšobnú jazdu zo Zvolena do Detvy a v marci slávnostné uvedenie vozňa do prevádzky za prítomnosti médií.
Práce na rekonštrukcii tohto unikátneho vozňa reprezentujúceho významnú periódu prepravy poštových zásielok po koľajniciach však zďaleka nekončí. OZ Dopravná nostalgia má v pláne v roku 2024 realizovať vlastnými prostriedkami opravu chýbajúcich vnútorných obkladov a priečok, opravu posuvných dverových mechanizmov a osadenie všetkých vnútorných prechodových dverí. Ďalej bude potrebná oprava okien a ku komfortu mobility bude treba opraviť aj vodoinštaláciu a sprevádzkovať vodné zariadenia (umývadlo, záchod, odpadové potrubie). Realizácia nových náterov a nových technických popisov bude už len povestnou čerešničkou na torte. Dúfame, že sa jej čoskoro dočkáme a vozeň ambulantnej pošty Postw bude aj naďalej poslom dobrých správ nielen na území Slovenska.
Mgr. Martin Vančo, PhD., vedúci POFIS a Poštového múzea