Práve čítate
Zaujímavosti zo sveta zahraničnej pošty

Zaujímavosti zo sveta zahraničnej pošty

NZ Post oznámila postupné zlučovanie doručovacej siete listových zásielok a doručovacej siete balíkov

Novozélandská pošta NZ Post potvrdila plány na postupné zlúčenie listovej doručovacej siete do balíkovej doručovacej siete s cieľom vytvoriť udržateľnú a nákladovo efektívnu službu prostredníctvom prevádzky jednej siete. Kým NZ Post dospela k tomuto rozhodnutiu, boli tieto zámery od leta 2023 konzultované so zamestnancami, odborovými organizáciami a partnermi zabezpečujúcimi doručovanie.

Spôsob, akým sa budú doručovať listové zásielky v budúcnosti, bude vyzerať veľmi odlišne a ovplyvní to aj veľkosť a štruktúru doručovacej siete novozélandskej pošty. V súčasnosti prevádzkuje NZ Post dve samostatné siete pre doručovanie poštových zásielok – jednu pre listové zásielky a jednu pre balíky. Takýto formát prestáva byť komerčne udržateľný, keďže objemy listových zásielok budú naďalej klesať, a preto NZ Post prijala rozhodnutie postupne presmerovať listové zásielky do balíkovej siete, aby sa vytvorila udržateľná a nákladovo efektívna služba prostredníctvom jednej siete. Pred 20 rokmi Novozélanďania poslali viac ako 1 miliardu listových zásielok za rok, čo sa dramaticky znížilo na približne 220 miliónov listových zásielok v aktuálnom roku, a predpokladáme, že do roku 2028 sa objemy znížia na približne 120 miliónov listových zásielok.

Pokles listových zásielok nie je jedinečný pre Nový Zéland, ale listové zásielky majú klesajúci trend na celom svete, a preto viaceré poštové podniky reagujú na rovnaké zmeny v komunikácii a sústreďujú sa na výzvu udržať službu, ktorá má vysoké prevádzkové náklady a veľmi nízke využitie.

Nemecká pošta ruší leteckú prepravu listových zásielok v rámci Nemecka

Nemecká pošta Deutsche Post po 63 rokoch ruší svoju leteckú sieť určenú na prepravu listových zásielok v rámci Nemecka a v noci 28. marca 2024 tak naposledy vzlietli lietadlá s listovými zásielkami určené na nočnú prepravu listových zásielok na trasách medzi severným, východným a južným Nemeckom.

V budúcnosti sa budú listové zásielky na týchto trasách v časoch klimatických zmien prepravovať výlučne po ceste a to aj preto, že listové zásielky už nie sú také naliehavé ako pred desiatkami rokmi, kedy boli listy – okrem telegramov – jediným komunikačným prostriedkom na rýchly prenos písomných správ. Túto úlohu už dávno prevzali digitálne médiá ako e-mail, sociálne siete a pod. Vďaka tejto zmene nemecká pošta Deutsche Post zníži na týchto spojoch viac ako 80 % vyprodukovaného CO2 vznikajúceho pri leteckej preprave.

Na druhej strane sieť prepravy nočnej leteckej pošty znamená koniec časti poštovej histórie, s ktorou sa mnohí zamestnanci pošty v priebehu desaťročí stotožnili. Zatiaľ čo v roku 1996 Deutsche Post ešte stále prepravovala približne 430 ton listov za noc 26 lietadlami do 45 destinácií, tento počet nedávno klesol len na 53 ton poštových zásielok 6 lietadlami na spiatočných linkách medzi vybranou šesticou nemeckých miest. Aktuálne objemy leteckej pošty tak zodpovedali približne 1,5 miliónu preletených listových zásielok za noc alebo v priemere približne 270 000 zásielok na lietadlo.

V súčasnosti existuje v spoločnosti široký konsenzus, že rýchle doručenie väčšiny listov v nasledujúci pracovný deň už nie je jedným z kľúčových prvkov základnej poštovej služby. V centre pozornosti je skôr sociálno-ekologická orientácia poštového sektora.

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.