Čo sa deje na pošte

Zvolená hlava štátu vyberala na pošte podobu prezidentskej známky
Zvolený prezident Peter Pellegrini navštívil Slovenskú poštu, kde vyberal podobu novej prezidentskej známky. Tá vyjde k 15. júnu 2024, na deň inaugurácie hlavy štátu. „Slovensko je jednou z mála krajín, ktorá stále zachováva tradíciu oficiálnej poštovej známky s portrétom prezidenta. Zaujalo ma, ako môže vyzerať proces výroby. Chcel by som veľmi oceniť, ako k tomu umelci, páni Vladislav Rostoka a Martin Činovský v spolupráci so Slovenskou poštou pristúpili. Prišli s návrhom, ktorý obsahuje veľa inovácií, veľmi si však želám, aby boli zachované aj tradičné prvky,“ uviedol Peter Pellegrini. Zároveň vyslovil aj jedno osobné želanie, a to, aby listy, na ktorých sa známka bude tiež objavovať, nosili dobré správy.

Umelci spolu s generálnym riaditeľom pošty Vladislavom Kupkom a riaditeľom POFIS-u Martinom Vančom predstavili zvolenému prezidentovi viacero návrhov poštovej známky, medzi nimi aj technologický experiment, aký pošta ešte nikdy nerobila, t. j. známka bude tvarovo špecifická v podobe kruhu, potlačená trojfarebnou trikolórou ofsetom v kombinácii s oceľotlačou portrétu. Takáto známka sa dá urobiť len technológiou samolepiaceho papiera, akú sme vydali koncom apríla k 20. výročiu vstupu SR do EÚ.
Známka bude vydaná vo forme zberateľsky atraktívneho upraveného tlačového listu – hárčeka so šiestimi známkami, keďže Peter Pellegrini bude v poradí šiestym prezidentom SR.

Vedenie pošty s umelcami predstavilo aj niekoľko návrhov tradičnej poštovej známky s prezidentským portrétom. „Poštová známka stratila svoju primárnu funkciu, dnes už predstavuje skôr historický symbol. Keďže sme v 21. storočí, chceme reflektovať tradíciu aj moderné trendy. Som hrdý na to, že pánovi prezidentovi sa predstavené návrhy páčili, zaujali ho a že ocenil inovátorský prístup Slovenskej pošty v tejto oblasti,“ uviedol generálny riaditeľ pošty Vladislav Kupka.

Japonská pošta predstavila štúdiu pre optimalizáciu poštovej siete SP

Na základe minuloročného podpísaného dokumentu medzi Slovenskou poštou a Ministerstvom vnútra a komunikácií Japonska (ďalej len „MIC“), s veľkou podporou MIC, expertný tím Japonskej pošty a spoločnosti Toschiba predstavil výstup zo štúdie zameranej na optimalizáciu poštovej prepravnej siete a zefektívnenie prevádzky služieb v hlavných spracovateľských strediskách Slovenskej pošty tak, aby sa zlepšila transformácia z tradičného poskytovateľa poštových služieb na moderného operátora prispôsobeného spracovaniu zásielok generovaných elektronickým obchodom (e-commerce). Prezentovaná štúdia japonského tímu zahŕňa okrem prognózy vývoja listových a balíkových zásielok v nasledujúcich rokoch aj konkrétne odporúčania jednotlivých krokov potrebných pre transformáciu poštovej siete, vrátane počítačovej simulácie navrhovaného optimalizačného modelu.
V rámci podobných projektov realizovaných často s podporou Svetovej poštovej únie (UPU) a práve japonského ministerstva vnútra a komunikácií (MIC), sa už viacerým poštovým podnikom podarilo modernizovať prevádzkové procesy, zefektívneným pracovným postupom a novým vybavením na manipuláciu s poštovými zásielkami, získať jasný prehľad o všetkých poštových tokoch a zlepšenie medzinárodných štandardov.
Slovenská pošta ako poskytovateľ univerzálnej poštovej siete musí kontinuálne pracovať na zlepšovaní kvality svojich služieb, aby obstála v rastúcej konkurencii s alternatívnymi poskytovateľmi, ktorí poskytujú porovnateľné služby, a byť ekonomicky, ale aj environmentálne udržateľní, aby bola schopná udržať a rozšíriť svoju sieť poskytovania služieb.

Japonská delegácia navštívila aj reprezentatívne priestory historickej Pošty Bratislava 1, kde sa zaujímali o pracovné procesy Slovenskej pošty realizované pri priehradkových pracoviskách, ako aj v zázemí pošty, ktorými ich sprevádzal riaditeľ Regionálneho riaditeľstva Bratislava, Mgr. Peter Pocisk.
Japonská delegácia ocenila viaceré moderné služby ponúkané Slovenskou poštou. Zaujali ich samoobslužné pracoviská IOM, ktoré ponúkajú vybrané služby štátu, ako aj mobilná aplikácia, ktorá umožňuje zákazníkom využívať moderné spôsoby pre podanie, vyzdvihnutie alebo doručenie zásielok, ktoré zákazníkom poskytujú väčšiu flexibilitu a pohodlie.


Takí sme my poštári
Dnes vám predstavíme našu kolegyňu Ing. Ivetu Schniererovú, vedúcu medzinárodného výmenného strediska

1. Kedy ste začali pracovať na Slovenskej pošte a aká spomienka sa vám k tomu viaže?
Dňa 1. 7. 2024 to bude 40 rokov, čo pracujem pre Slovenskú poštu, ale dá sa povedať, že „poštárkou“ som bola už od prijatia na Stredné odborné učilište spojov. Dnes s odstupom času svoje rozhodnutie neľutujem.
2. Čo považujete za váš najväčší pracovný úspech?
Po rozdelení Česko – Slovenskej federácie v roku 1993 som uvítala možnosť podieľať sa na vybudovaní medzinárodnej pošty a na nastavovaní technologických procesov. Dnes je medzinárodné výmenné stredisko fungujúcou organizačnou jednotkou, ale v začiatkoch to bolo dosť náročné, lebo všetko bolo pre nás nové. Bola som veľmi milo prekvapená, keď som bola vedúcim nominovaná na ocenenie v kategórii „Zamestnanec poštových služieb, dopravy a logistiky“. Už samotná nominácia znamenala pre mňa ocenenie mojej práce, ale samozrejme aj záväzok do ďalších rokov.
3. Aký bol váš najzaujímavejší deň na pošte?
Za roky pôsobenia na SP som zažila niekoľko zaujímavých dní, ťažko vybrať ten najzaujímavejší. V oblasti profesionálnej praxe je pre mňa vždy zaujímavé navštíviť výmenný úrad iného poštového podniku a porovnať úroveň a kvalitu našich služieb s iným poštovým podnikom.
4. Aký úsmevný zážitok vás postretol v práci?
Evakuácia medzinárodnej pošty. Vtedy to síce veľmi úsmevné nebolo, ale s odstupom času to možno nazvať úsmevným zážitkom. Z cudziny prišiel balík a pri colnej kontrole RTG prístrojom bolo zistené, že obsahuje úzke valce pospájané kovovým drôtom. Samozrejme, prvé, čo nám napadlo bolo, že niekto posiela bombu. Okamžite sme evakuovali všetkých zamestnancov do bezpečnej vzdialenosti od pošty a súčasne kontaktovali políciu.
Privolaný pyrotechnik konštatoval, že ide o pečatné vosky zaistené drôtom, aby sa počas prepravy nepoškodili.
5. Ktoré tri veci vám napadnú, keď sa povie Slovenská pošta?
Logo slovenskej pošty, poštová známka, dobrý kolektív.
6. Ako trávite voľný čas? Máte koníčky, ktorým sa pravidelne venujete?
Svoj voľný čas sa snažím v maximálnej miere venovať rodine, ktorej členom je aj štvornohý maznáčik, s ktorým absolvujeme turistické výlety. Zároveň si aspoň raz ročne naplánujeme s kolegami poštárkami a poštármi spoločný víkend, kde okrem krás Slovenska a kolegov spoznávame aj ich rodiny. Začiatkom mája tohto roku sme boli na teambuildingu pri obci Čremošné, okres Turčianske Teplice.
7. Aké je vaše obľúbené jedlo?
Ani neviem, ale asi zemiakové placky.
8. Čo prajete Slovenskej pošte do budúcna?
Slovenskej pošte do ďalších rokov prajem prosperitu. Prosperujúci podnik má spokojných zamestnancov, vďaka ktorým sú spokojní aj zákazníci.