Čo sa deje na pošte

Najvyšší výnos Dňa narcisov za 28 rokov
Napriek náročnej dobe a neľahkej spoločenskej atmosfére na Slovensku si tradičná zbierka Deň narcisov udržiava priaznivcov, ktorí prispeli spoločne najvyššou čiastkou za celú históriu jej konania. Z výnosu každoročne Liga proti rakovine realizuje bezplatné projekty pre onkologických pacientov a ich blízkych.

Ľudia svoju podporu a dôveru prejavili v podobe výsledku 28. ročníka zbierky, ktorý dosiahol v jej histórii najvyšší výnos. Tento predstavuje predbežne sumu:
1 216 550 €.
Slovenská pošta, a.s., si uvedomuje dôležitosť jedinečnej verejno-prospešnej zbierky a sme veľmi radi, že môžeme byť už niekoľko rokov hrdým partnerom Ligy proti rakovine a svojou časťou prispieť na dobrú vec.

Naše kolegyne ako guľášmajsterky
V sobotu 25. 5. 2024 sa kolektív Pošty Detva-sídlisko zúčastnil na podujatí Guľášmajster Stožok. Kolegyne sa umiestnili na krásnom 12. mieste z 28 družstiev. Užili si príjemne strávený spoločný čas, utužili pracovné, ale aj osobné vzťahy.
Poštáročky z Detvy neboli na akcii jediné zástupkyne Slovenskej pošty. Objavil sa tam aj Ing. Filip Kamenský, riaditeľ úseku ľudských zdrojov a bezpečnosti, ktorý sa s dámami veľmi rád porozprával a dodal: „Som rád a teší ma, že aj v čase svojho voľna naše zamestnankyne hrdo hája farby našej spoločnosti.“


Takí sme my poštári
Dnes vám predstavíme nášho kolegu Ing. Petra Šturdíka, experta pre medzinárodné vzťahy

1. Kedy ste začali pracovať na Slovenskej pošte a aká spomienka sa vám k tomu viaže?
Na Slovenskú poštu som nastúpil v roku 2003, aj keď moje začiatky môžem spojiť ešte s mojimi študentskými časmi na Vysokej škole dopravy a spojov, neskôr Žilinskej univerzite, keď som od svojho 2. ročníka pravidelne počas letných prázdnin praxoval/ brigádoval ako administrátor pôšt. Nástup skoro ráno do práce, príprava pracoviska ešte pred príchodom prvých zákazníkov až po dennú uzávierku, odvod hotovosti do hlavnej pokladne a po práci bicykel, plávanie v jazere v snahe si ešte užiť dlhé letné dni.
Nemenej vzrušujúce sú tiež spomienky, ktoré sa viažu s obdobím môjho riadneho nástupu do zamestnania. Obdobím, kedy Slovenská pošta vstupovala do viacerých európskych poštových štruktúr a zapájala sa do mnohých rozvojových programov, ktoré súviseli s predprístupovými rokovaniami Slovenska do EÚ. Nastúpil som do rozbehnutého vlaku, kde erudovaní kolegovia riešili zložité multilaterálne dohody a s malou dušičkou som dúfal, že raz týmto zložitým mechanizmom porozumiem a budem plnohodnotným členom tímu, ktorý bude participovať na riešeniach zabezpečujúcich doručenie do viac ako 192 krajín a územných celkov.
2. Čo považujete za váš najväčší pracovný úspech?
Počas môjho vyše 20 ročného pôsobenia na Slovenskej pošte som prešiel viacerými pozíciami spojenými s agendou medzinárodnej pošty, s ktorými sa čiastočne menili aj pracovné priority a zadania. Rád by som vyzdvihol osobnú participáciu na vybudovaní funkčného poštového business modelu pre zásielkový obchod na takmer 50 miliónovom ukrajinskom trhu v roku 2004, ktorý postupne generoval najväčšie objemy tovaru z európskych zásielkových obchodov v Európe. A to až tak, že sme sa v roku 2009 dostali do mníchovského finále Poštového Oskara za rast v businesse.
Slovenská pošta bola v tom čase prvou a často i jedinou voľbou pre zásielkové obchody z Nemecka, Rakúska, Francúzska, Švajčiarska, Švédska, Česka a Poľska, ako distribuovať tovar pre adresátov na Ukrajine. Okrem fyzickej prepravy zásielok s tovarom sa nám v spolupráci s Poštovou bankou podarili realizovať aj služby s pridanou hodnotou, a to prevod dobierkových súm v konvertibilnej mene na účet spoločností v EÚ, elektronizovať poštové dáta pre spracovanie finančných operácií, čím sa stala Slovenská pošta priekopníkom pre zložitý ukrajinský trh.
Za úspech však považujem aj strategické presadenie implementácie globálneho informačného systému IPS od UPU do podmienok Slovenskej pošty v roku 2017, čo znamenalo zásadný odklon od lokálnych riešení na riešenia globálne a unifikované. Toto strategické rozhodnutie nám následne podarilo zvládnuť „legislatívny uragán“, ktorému poštový sektor čelil v nasledujúcich troch rokoch.
Vážim si tiež ocenenie, ktoré sa mi v tom istom roku dostalo počas Svetového dňa pošty. A v neposlednom rade som hrdý na profesionalitu Slovenskej pošty pri minuloročnom spoluorganizovaní plenárneho zasadnutia Asociácie európskych verejných poštových operátorov PostEurop k 30. výročiu samostatnosti Českej a Slovenskej pošty v Bratislave, ktoré bolo vyhodnotené ako jedno z najúspešnejších v 30. ročnej histórii tohto združenia.
3. Aký bol váš najzaujímavejší deň na pošte?
Za tých viac ako 20 rokov ich bolo nespočetne veľa a bolo by určite neobjektívne a asi aj nemožné vyzdvihnúť len jeden z nich. Myslím si však, že všetky najsilnejšie pracovné zážitky mali jeden spoločný menovateľ a to, že boli spojené s ľuďmi, kolegami alebo partnermi, ktorých som vďaka Slovenskej pošte mohol spoznať. Určite rád spomínam na moje prvé stretnutie Vyšehradskej poštovej skupiny, ktorú pre kolegov z Česka, Maďarska, Poľska a Slovinska organizovala Slovenská pošta v Trenčianskych Tepliciach. Chcel by som preto vyzdvihnúť obohacujúcu spoluprácu so skutočnými odborníkmi, s ktorými sa mi podarilo participovať na mnohých rozvojových aktivitách a často bežné dni zmeniť na výnimočné.
4. Aký úsmevný zážitok vás postretol v práci?
Nielen prácou je človek živý a je dôležité sa niekedy nebrať úplne vážne. Viaceré úsmevné zážitky sa viažu na pracovné porady vo vzdelávacích strediskách Slovenskej pošty, alebo skvelé Športové hry alebo iné teambuildingové aktivity organizované Slovenskou poštou. Môj úsmevný zážitok sa asi nevyrovná tým, ktoré poznám z rozprávania o „vlakovej pošte“. Humor niekedy dokáže vyriešiť aj zdanlivo nepríjemnú životnú alebo pracovnú situáciu.
Spomínam si, keď sme vypravili prvý kamión s tovarom na Ukrajinu, od vtedy jednej z najrenomovanejších značiek zásielkového obchodu, balený v poštových zásielkach pre ukrajinských adresátov, a ten zadržali ukrajinskí colníci. Pre ukrajinských colníkov sa jednalo o úplne nový a dovtedy neznámy model prepravy komerčného tovaru poštou, ktorý umožňoval doručiť tovar zákazníkom do zákonom stanovenej hodnoty bez povinnosti úhrady cla a DPH. Výprava Slovenskej pošty bola označená za „kontrabant“, častovaná prirovnaniami o nekalých úmysloch ako z gréckych bájok, za čo sme ukrajinského colníka prirovnali k starogréckemu autorovi bájok, k Ezopovi.
K prekvapeniu, označenie ho asi pobavilo a následne začal brať naše argumenty opierajúce sa o legislatívu vážne a čuduj sa svete, kamión s vodičom, ktorý bol zadržaný na viac ako 48 hodín, bol zrazu prepustený. A odvtedy sme mali business, ktorý nám závidel aj vyspelý európsky poštový svet.
5. Ktoré tri veci vám napadnú, keď sa povie Slovenská pošta?
Ekonomická, sociálna a environmentálna hodnota, ktorú Slovenská pošta poskytuje spájaním ľudí svojim zákazníkom, spoločnosti a štátu.
6. Ako trávite voľný čas? Máte koníčky, ktorým sa pravidelne venujete?
Určite najradšej s rodinou a v prírode, ktorá je katalyzátorom dnešnej „hektickej doby“, ale aj „technologického smogu“, ktorý je všade okolo nás. Koníčky rozdeľujem podľa ročného obdobia, ale vždy sú to športové aktivity. Dnes už však len na rekreačnej úrovni. V lete je to plávanie a cyklistika a v zime lyže, bežky, korčule. A turistika, ktorú človek môže vykonávať bez ohľadu na ročné obdobie. 🙂
7. Aké je vaše obľúbené jedlo?
Vyrastal som na poctivej stredoeurópskej kuchyni alebo povedzme, že rakúsko-uhorskej kuchyni, ktorú budem mať vždy rád, ale s vekom sa snažím viac zapracovať do svojho jedálnička aj ľahšiu, ale zato výraznú stredomorskú kuchyňu, určite však bez morských plodov a „príšeriek“. 🙂
8. Čo prajete Slovenskej pošte do budúcna?
Slovenskej pošte prajem, aby sa preniesla cez veľmi komplikované obdobie, ktorému čelí aj s inými poštovými operátormi pri prechode od papierovej komunikácie k tej digitálnej, bola stále nenahraditeľným partnerom pre e-commerce hráčov a v neposlednom rade, aby sa jej podarilo úspešne diverzifikovať svoje aktivity do nových oblastí.
Verím pošte, ktorá je dôležitá súčasť kritickej národnej infraštruktúry a želám si, aby sa SP, a.s., darilo napĺňať svoje poslanie už nielen pri spájaní ľudí, ale aj jej úlohe sociálnej inklúzie.