Práve čítate
Pošta vydala známku „90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit“

Pošta vydala známku „90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit“

Slovenská pošta, a.s., vydala 24. mája 2024, poštovú známku „90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit“ so špecifickým symbolom T2 50g. Označenie zodpovedá cene, ktorá sa zhoduje s výškou poštovej sadzby za list 2. triedy do hmotnosti 50 g vo vnútroštátnom styku.

Poštová známka rozmerov 27,2 × 44,4 mm vrátane perforácie vyšla vo forme upraveného tlačového listu s ôsmimi známkami. Známku vytlačila serigrafiou spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o. Hlavným motívom známky je viskózové vlákno, na výrobu ktorého boli postavené J. A. Baťom Slovenské viskózové továrne (SVIT), vytvárajúce motív závodu s komínom prechádzajúcim do horizontu Tatier a stáčajúcim sa do číslice 90 akcentujúce výročie vzniku továrne.

Súčasne s poštovou známkou bola vydaná obálka prvého dňa s pečiatkou FDC s dátumom 24. 5. 2024 a domicilom mesta Svit.

Motívom FDC je dobový architektonický projekt Baťových závodov. Na FDC pečiatke je faksimile podpisu J. A. Baťu v kosoštvorcovom rámovaní korešpondujúcim s dobovými reklamnými produktami. FDC vytlačila technikou digitálnej tlače spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o. Autorom výtvarného návrhu poštovej známky, FDC a FDC pečiatky je Mykola Kovalenko.

Začiatkom roka 1934 sa na miestach dnešného mesta Svit začala vďaka Janovi Antonínovi Baťovi budovať fabrika, ktorá v súčasnosti nesie názov Chemosvit a je významným tvorcom nielen ekonomického, ale aj spoločenského života v regióne. Tridsiate roky boli na zelenej lúke pod Tatrami poznačené prudkým rozvojom výroby – umelého vlákna, striže, celofánu a sprievodných činností, o akých dovtedy nebolo ani zmienky. Fabrika počas svojej existencie prešla ťažkými obdobiami a jej tvorcovia vyvinuli množstvo úsilia, aby firma úspešne prežila. Skupina Chemosvit je od roku 1993 dodnes v rukách pôvodných akcionárov, ktorí významne pracovali na jej rozvoji a dnes má táto značka svoje pevné miesto nielen v regióne, ale aj vo svete.

„Nemyslieť len na seba, ale i na svojich blízkych, prácu, budúcnosť firmy a ďalších generácií. Vždy sme pristupovali k operatívnym, taktickým i strategickým úlohám a výzvam, ktorým sme čelili za aktuálneho stupňa poznania, s najlepším vedomím. Viedli sme a vedieme svojich najbližších, či v rodine alebo v spoločnosti, k životu podľa etických hodnôt, každý deň urobiť niečo pozitívne. Keďže i malým krokom vytvárame budúcnosť,“ priblížil generálny riaditeľ Chemosvit Svit, a.s., Michal Ľach.

Autorom dizajnu výročnej emisie je Mykola Kovalenko, grafik európskeho významu pochádzajúci z Ukrajiny. Dizajn známky je tvorený viskózovým vláknom, ktorý cez siluetu fabriky s komínom a panorámou Tatier prechádza do číslice 90. Známka je tlačená po prvý raz technológiou viacfarebnej serigrafie, ktorej biela farba vytvára mierny reliéf, ako keby bolo viskózové vlákno položené na papieri. Na FDC obálke je historická mapa fabriky a na pečiatke dobový podpis zakladateľa J. A. Baťu.

Mgr. Peter Migáč

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.