Zaujímavosti zo sveta zahraničnej pošty

Výročná konferencia IPC 2024
Viac ako 90 zástupcov vrcholového manažmentu z viac ako 30 poštových podnikov z rôznych kútov sveta, vrátane 20 generálnych riaditeľov, sa v dňoch 23. – 24. mája 2024 stretlo v Paríži, vo Francúzsku na výročnej konferencii International Post Corporation (IPC) 2024, aby diskutovali o strategickom vývoji v globálnej logistike. Témou tohtoročnej konferencie, ktorú organizovala La Poste Groupe, bola „Diverzifikácia poštového obchodného modelu“.
Jedným z cieľov konferencie bolo pomôcť poštovým podnikom nájsť spoločných menovateľov, umožniť výmenu nápadov, analyzovať prípadové štúdie a preskúmať formuláciu spoločných strategických konceptov, ktoré by poštové podniky mohli použiť na dosiahnutie rôznorodých a ziskových dlhodobých obchodných modelov.
Výročná konferencia sa začala hlavným prejavom Mattea Pacca, senior partnera v McKinsey, o modeloch diverzifikácie a príležitostiach pre poštový sektor. Zvyšok konferencie tvorili 4 panelové diskusie generálnych riaditeľov, ktoré sa zamerali na reguláciu a budúcnosť univerzálnej poštovej služby, diverzifikáciu (mimo doručovania listov a balíkov), firemnú kultúru a cezhraničné doručovanie v budúcnosti.

Vzhľadom na to, že podiel listovej pošty na celkových príjmoch poštového odvetvia za posledných 5 rokov klesal a teraz predstavuje menej ako 28 % príjmov pošty, je v súčasnosti hlavnou výzvou pre pošty na celom svete upraviť svoj obchodný model tak, aby bol viac diverzifikovaný pozitívnym a ziskovým spôsobom. Balíky a expresné zásielky tvoria v súčasnosti viac ako štvrtinu celkových príjmov pošty. Okrem toho viac ako 20 % poštových príjmov pochádza z medzinárodnej prevádzky, preto je dôležitá spolupráca poštových operátorov, aby spoločne dokázali reagovať práve na rastúci cezhraničný e-commerce.
Poštové podniky podporujú svoj rast investovaním do sektorov, ktoré stavajú na základných schopnostiach a odbornosti, ako je e-commerce logistika, ponuke retailových finančných služieb a digitálnej komunikácie.
Všetci zúčastnení generálni riaditelia sa zhodli, že cezhraničný elektronický obchod stále rastie a predstavuje zdroj príležitostí pre poštové podniky, ale vyžaduje si, aby viac spolupracovali na agilnej a bezproblémovej sieti. Práve poštoví zamestnanci a dôvera verejnosti voči pošte boli vnímané ako hlavné aktíva, na ktorých môžu poštové podniky v budúcnosti stavať pri diverzifikácii do nových oblastí.
Napriek tomu, že poštové podniky sú v rôznych fázach implementácie svojich stratégií diverzifikácie, zdôraznilo sa niekoľko ďalších príležitostí pre poštové odvetvie, ako sú digitálne služby, digitálne podpisy a online voľby. Doručovanie potravín poštovými doručovateľmi pre starnúcu populáciu sa tiež vyhodnotilo ako oblasť, v ktorej môže pošta zohrávať dôležitú úlohu vzhľadom na svoju vybudovanú doručovaciu sieť v príslušných krajinách.
V závere sa zdôraznilo, že je veľmi dôležité, aby poštoví operátori na celom svete spolupracovali a výročná konferencia IPC bola príležitosťou pre pošty vymeniť si svoj pohľad na kľúčové trhové trendy a stratégie, ktoré zavádzajú vo svojich krajinách.