Čo sa deje na pošte

Inaugurácia poštovej známky PREZIDENT SR minúta po minúte
Dňa 19. júna 2024 sa v Stredoslovenskom múzeu v Thurzovom dome na Námestí SNP 4 v Banskej Bystrici konala inaugurácia poštovej známky Prezidenta Slovenskej republiky spojená s autogramiádou prezidenta Petra Pellegriniho pre širšiu verejnosť.
Prečo práve 19. júna a prečo v Thurzovom dome? Práve v tento deň zavítal do svojho rodného mesta čerstvo inaugurovaný prezident, ktorý navštívil primátora Banskej Bystrice Jána Noska ako aj predsedu samosprávneho kraja Ondreja Luntera. Po oficiálnych stretnutiach s čelnými predstaviteľmi banskobystrickej samosprávy prezident navštívil Vedeckú knižnicu v Banskej Bystrici, kde plánuje obnoviť fungovanie detašovaného pracoviska prezidentskej kancelárie. Následne sa presunul do Thurzovho domu, kde Poštové múzeum SP, a.s., pripravilo už 24. apríla 2024 v spolupráci so Stredoslovenským múzeom v Banskej Bystrici interaktívnu výstavu „Od telegrafu po internet“.
Príprava inaugurácie poštovej známky spojenej s autogramiádou, ktorá sa konala vôbec po prvý raz od vzniku Slovenskej republiky, nebola jednoduchá. Prvotná myšlienka vznikla už počas prvej návštevy dezignovaného prezidenta na Slovenskej pošte 15. mája 2024 pri príležitosti prezentácie návrhov novej prezidentskej poštovej známky za prítomnosti jej tvorcov akad. mal. Vladislava Rostoku a Doc. Martina Činovského, keďže na základe želania kancelárie prezidenta boli pripravené dva návrhy známok v klasickom ryteckom prevedení a v modernistickom dizajne kruhovej samolepky.
Hovorí sa, že od myšlienky ku skutku je len krôčik, a exemplárnym príkladom tohto porekadla je inaugurácia prezidentskej známky, ktorá bola finalizovaná v Thurzovom dome 17. júna 2024 za prítomnosti pracovníkov protokolu kancelárie prezidenta a bezpečnostných zložiek, keďže práve bezpečnosť prezidenta sa stala prioritnou úlohou tejto akcie určenej pre širšiu verejnosť.
Z vyššie uvedených dôvodov bola preto akcia rozdelená na dve časti: inauguráciu známky v interiéri Thurzovho domu pre vopred stanovený počet osôb a autogramiádu určenú pre širokú verejnosť v exteriéri záhrady Thurzovho domu so vstupom cez Arcade pasáž po prechode dvoma detekčnými bránami.
Ako teda prebiehalo celé toto unikátne a v doterajšie histórii Slovenska nevídané podujatie?


Poďakovanie generálneho riaditeľa SP, a.s., Vladislava Kupku na záver:
Milé kolegyne, milí kolegovia,
dovoľte mi, aby som touto formou poďakoval všetkým zamestnancom Slovenskej pošty, ktorí sa osobne podieľali na úspešnom zabezpečení celej tejto unikátnej akcie, ktorá sa realizuje naozaj asi len raz 30 rokov.
Veľká vďaka patrí najmä pracovníčkam Pošty Banská Bystrica 1, ktoré strávili štyri hodiny v rozpálených priestoroch autopošty bez klimatizácie za extrémne teplého počasia 34 stupňov v tieni. Veľká vďaka patrí tímu odboru komunikácie Martinovi Guzimu a Tinke Bánovskej, ktorí s veľkým nasadením pripravili plynulý chod s nezištnou podporou Kiky Chudíkovej z odboru propagácie a produktov a Martina Vanča, vedúceho POFIS a Poštového múzea.
V neposlednom rade ďakujem kolegom, ktorí strávili dve hodiny v rade na podpis pána prezidenta: Alžbetke Blehovej, Miriam Jaloviarovej, Janke a Ivanovi Loučkovým, Jožkovi Meškovi, Ondrovi Kostúrovi, Slávke Repákovej, Jarke Švecovej, Danke Vrťovej, Martinovi Vankovi a nakoniec aj Zuzke Ďuricovej, Rasťovi Kulichovi a Martuške Sztrakovej, ktorí svojou osobnou účasťou tiež podporili priebeh celého tohto unikátneho podujatia.

Predaj lístkov na vlak na vybraných pobočkách Slovenskej pošty

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa pilotný projekt, v rámci ktorého bude možné zakúpiť cestovné lístky na vybraných pobočkách Slovenskej pošty.
Od pondelka 1. júla 2024 si cestujúci budú môcť zakúpiť vnútroštátne cestovné doklady aj v obciach a mestách, kde bola z ekonomických dôvodov v minulosti zrušená pokladnica ZSSK. Ide o: Veľké Leváre, Báhoň, Hurbanovo, Čadca (Pošta Čadca 1), Fiľakovo, Michaľany, Strážske, Stakčín.
Tento projekt vznikol vďaka úspešným rokovaniam medzi Železničnou spoločnosťou a Slovenskou poštou. Zákazníci si budú môcť na týchto pobočkách zakúpiť cestovné lístky s hotovostnou platbou, čo poskytne väčšie pohodlie a dostupnosť pre obyvateľov miest a obcí, kde bola prítomnosť pokladníc národného dopravcu v minulosti obmedzená.
Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti k projektu uviedol: „Neustále hľadáme spôsoby, ako zvýšiť komfort a dostupnosť našich služieb pre zákazníkov. Tento pilotný projekt je krokom k tomu, aby si naši cestujúci mohli zakúpiť cestovné lístky aj v lokalitách, kde sme z ekonomických dôvodov museli zatvoriť naše pokladnice. Tento krok môže pomôcť aj seniorom, ktorí preferujú osobný kontakt pri kúpe lístka na vlak a platbu hotovosťou. Veríme, že naši zákazníci ocenia možnosť nákupu lístkov na poštách, ktoré sú často bližšie k ich domovom.“
“Ide o spoluprácu so silným synergickým efektom. Ak sa ukáže záujem o túto službu, radi rozšírime nákup lístkov o ďalšie pošty,“ dodal generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka.
Pilotný projekt má za cieľ otestovať záujem cestujúcich o nákup lístkov mimo železničných staníc. Na základe výsledkov pilotnej fázy sa bude rozhodovať o ďalšom rozšírení tohto predajného kanála.

Oceňovanie žiakov v systéme duálneho vzdelávania

Žiaci v systéme duálneho vzdelávania sa opäť po roku stretli na oceňovaní najlepšieho žiaka v systéme duálneho vzdelávania. Príjemné stretnutie sa uskutočnilo dňa 20. 6. 2024 v Banskej Bystrici a zúčastnili sa ho žiaci a zástupcovia zo stredných odborných škôl Banská Bystrica, Trenčín a Kežmarok. Na pôde Slovenskej pošty sme privítali 21 žiakov prvého až tretieho ročníka študijného odboru 3795 K klientsky manažér pošty. Za vynikajúce študijné výsledky na teoretickom a praktickom vyučovaní boli pánom riaditeľom ľudských zdrojov a bezpečnosti Ing. Filipom Kamenským ocenení žiaci:
Bianka Brázová – žiačka 2. ročníka a Matej Lauko – žiak 3. ročníka zo Strednej odbornej školy informačných technológií Banská Bystrica, žiak 3. ročníka Michal Hulvák zo Strednej odbornej školy dopravnej Trenčín, žiačka 3. ročníka Simona Polčáková a žiačka 2. ročníka Juliana Mišalková zo Strednej odbornej školy Kežmarok.

O svoje dojmy zo stretnutia sa s nami podelila žiačka Simona Polčáková:
„20. júna som sa spolu s ostatnými žiakmi odboru KMP z našej školy zúčastnila ocenenia najlepších žiakov v duálnom systéme v Banskej Bystrici. Tejto akcie som sa zúčastnila už druhýkrát a veľmi sa mi páči. Tento rok som bola oceňovaná ja. Atmosféra na stretnutí bola super, neformálne sme sa porozprávali o mnohých témach, ktoré sa týkajú nášho štúdia na Slovenskej pošte. Ďakujem pani Lazorovej i pánovi riaditeľovi za organizáciu tejto akcie. Škoda, že sa už budúci rok tohto vyhodnotenia nebudeme môcť zúčastniť, ale budeme držať palce ďalšej generácii v tomto študijnom odbore. Ďakujem veľmi pekne za pozvanie“.
Pozvanie na stretnutie prijala aj bývala absolventka Mária Hrabovská, ktorá už takmer rok pracuje na pozícií priehradkový zamestnanec na Pošte Banská Bystrica 1. Povzbudila žiakov do ich ďalšieho štúdia a budúceho uplatnenia sa na Slovenskej pošte.

Pozitívna spätná väzba od žiakov a inštruktorov je dôkazom toho, že takto nastavený systém vzdelávania a prípravy žiakov pre ich budúce povolanie je správny a motivuje nás v ďalšom pokračovaní.
Mgr. Angela Lazorová, odbor vzdelávania a rozvoja

Zvedavosť pritiahla žiakov na poštu v Lietavskej Lúčke

„To, čo sme sa naučili v škole, sme videli na vlastné oči na pošte“. Takto zhodnotili žiaci 2. A triedy zo základnej školy návštevu pošty.
Zamestnanci priblížili deťom proces posielania listov. Vysvetlili im priebeh jednotlivých činností a zároveň čelili mnohým otázkam od malých zvedavcov. Následne umožnili žiakom, aby si kúpili poštovú známku a skutočný list aj poslali.
Pani triedna učiteľka Dagmar Repáková spolu s celou triedou ďakujú zamestnancom Zdenke Sliškovej a vedúcej pošty Renáte Beliančinovej za uvítanie a prístup ku žiakom. Rovnako ďakujú Slovenskej pošte, a.s., za darovanie drobných predmetov, ktorými deťom spravili nesmiernu radosť. Šikovnosť zamestnancov tejto pobočky sa prejavila aj v tom, že popri venovaní sa tejto milej delegácii, dokázali priebežne vybavovať štandardných klientov pošty.

Takí sme my poštári
Dnes vám predstavíme našu kolegyňu Mgr. Dagmar Kyselicovú, vedúcu centra spracovania SIPO a CA

1. Kedy ste začali pracovať na Slovenskej pošte a aká spomienka sa vám k tomu viaže?
Pracovať na Slovenskej pošte som začala od 1. 1. 1996 (resp. 2. 1. 1996) a dodnes si spomínam na ten neuveriteľný pocit a obavy, či zvládnem takú zodpovednosť a či som dostatočne pripravená na takúto prácu.
2. Čo považujete za váš najväčší pracovný úspech?
Za môj najväčší pracovný, resp. osobný úspech považujem vybudovanie dobrého a profesionálneho kolektívu na jednotlivých pracoviskách centra a teší ma, že každý zamestnanec so mnou komunikuje priamo, otvorene a aj v prípade nesúladu názorov, vždy nájdeme minimálne kompromis, ba až konsenzus a to je podľa mňa najviac dôležité, mať spokojného zamestnanca, ktorý má pocit, že aj jeho názor je dôležitý a vypočutý.
3. Aký bol váš najzaujímavejší deň na pošte?
Každý deň je niečím zaujímavý.
4. Aký úsmevný zážitok vás postretol v práci?
Pamätám si, keď som ešte pracovala na pozícii administrátora (operatívneho zamestnanca), jeden klient počul ako telefonujem a zháňam zemiaky na uskladnenie a tak mi doviezol tri vrecia zemiakov, lebo jemu sa urodilo veľa. Podotýkam, že v tom čase som chodievala všade autobusom a bolo celkom komplikované a úsmevné prepraviť zemiaky domov.
5. Ktoré tri veci vám napadnú, keď sa povie Slovenská pošta?
Príležitosť, práca, rodina.
6. Ako trávite voľný čas? Máte koníčky, ktorým sa pravidelne venujete?
Vo voľnom čase rada hrávam kolky a bicyklujem.
7. Aké je vaše obľúbené jedlo?
Toho je veľmi veľa.
8. Čo prajete Slovenskej pošte do budúcna?
Spokojných, kreatívnych a vysmiatych zamestnancov, ktorí budú hrdí na to, že pracujú na Slovenskej pošte.