Práve čítate
Slávnostné uvedenie poštovej známky Chemosvit

Slávnostné uvedenie poštovej známky Chemosvit

Prezentácia poštovej známky generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva SP, a.s., Vladislavom Kupkom za prítomnosti autora návrhu akad. mal. Mykolu Kovalenka.

V hoteli Spolcentrum vo Svite sa vo štvrtok 13. 6. 2024 o 15:00 hod. uskutočnil galaprogram k 90. výročiu založenia Chemosvitu, súčasťou ktorého bola aj inaugurácia poštovej známky vydanej k tomuto výročiu. Poštová známka bola zaradená do emisného plánu na základe žiadosti ministra dopravy SR Pavla Lančariča, ktorý týmto aktom vyšiel v ústrety vedeniu spoločnosti Chemosvit, ktorá predstavuje významný hospodársky subjekt na východnom Slovensku v rukách domácich akcionárov tvorených predovšetkým z radov zamestnancov tohto podniku.

Chemosvit bol v roku 1994 reštrukturalizovaný zo štátneho podniku na akciovú spoločnosť so súhlasom vtedajšieho predsedu vlády SR JUDr. Vladimíra Mečiara tak, že 51 % akcií bolo alokovaných pre TOP manažment a 49 % pre ostatných zamestnancov, a to hierarchicky podľa pracovnej pozície v spoločnosti, čím vznikol unikátny systém vlastníckej štruktúry podniku plne v rukách pracovníkov podniku a ich rodín.

Vladislav Kupka odovzdáva inaugurovanú poštovú známku zakladateľovi Chemosvitu, a.s., a súčasnému predsedovi dozornej rady Michalovi Lachovi, za prítomnosti JUDr. Vladimíra Mečiara.

Fabrika, ktorú v roku 1934 založil Jan Antonín Baťa na výrobu umelého hodvábu z viskózy, sa pôvodne nazývala Slovenské VIskózové Továrne, ktorej skratka SVIT dala názov aj mestečku, ktoré sa postupne rozrástlo okolo tohto výrobného podniku. V súčasnosti je Chemosvit Group tvorený viacerými dcérskymi spoločnosťami, ako napr. Chemosvit Folie, Chemosvit Fibrochem, Chemosvit Strojchem atď. podľa druhu činností, ktorými sa majoritne zaoberajú.

Pre Slovenskú poštu, a.s., bola realizácia tejto poštovej známky naozajstnou polygrafickou výzvou, pretože jedna z dcérskych spoločností Chemosvit Folie je doslova a do písmena polygrafickým gigantom, takže sa od začiatku uvažovalo o možnosti využitia technologického potenciálu tlačiarne pri výrobe tejto poštovej známky, a to tlačou na polypropylénovú alebo polyetylénovú fóliu hĺbkotlačou. Podobná technológia je totiž stále používaná pri tlači poštových známok a práve viacfarebná oceľotlač je unikátnym česko-slovenským patentnom, ktorý by mal byť v najbližšej dobe zaradený do zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva sveta UNESCO.

Napriek snahe pracovníkov Tiskárny Hradištko a Chemosvit Folie sa nakoniec nepodarilo tento technologický experiment doviesť do úspešného konca, pretože veľkokapacitný objem rotačnej polygrafie Chemosvitu by nebol ekonomicky rentabilný pri výrobe malokapacitnej hárkovej tlače v Tiskárni Hradištko.

Napriek tomu sa podarilo známku vytlačiť unikátnym spôsobom viacfarebnej serigrafie, ktorá bola pri tlači známky použitá po prvý raz na svete, za čo patrí vďaka riaditeľovi tlačiarne Jaroslavovi Štefkovi, a práve vďaka tejto technike sa podarilo dosiahnuť na známke fóliový lesk a štruktúru viskózového vlákna, ktoré bolo v Baťových závodoch vo Svite vyrábané na spôsob umelého hodvábu pred deväťdesiatimi rokmi. Je to aj vďaka originálnemu dizajnu známky od akademického maliara Mykolu Kovalenka pochádzajúceho z Ukrajiny, ktorý motív známky vytvoril vo forme viskózového vlákna odvíjajúceho sa od panorámy komínov fabriky, cez horizont Tatier do číslice 90, pripomínajúcej dnešné výročie.

V rámci prebiehajúcej kampane 150. výročia vzniku Svetovej poštovej únie bude práve táto poštová známka reprezentovať Slovenskú poštu v súťaži #PhilatelizeThis – Your most unusual stamps.

Zobraziť Komentáre (0)

Nechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nebude publikovaná.

© 2019 Slovenská pošta, a.s. Všetky práva vyhradené.